مشاهده
4674 +

سرگرم کردن کودک در سفر ، مهمانی و اماکن عمومی حمل ساک بچه‌ها خصوصا در یکسال اول تجربه‌ای هست که هنگام خروج از منزل همه مادرها داشته‌اند. ساک کودک با محتوای پوشک، شیشه شیر، لباس‌های اضافی، دستمال مرطوب.. هست. وقتی کمی کودک بزرگتر شد، نیازها به شکل دیگری مطرح می‌شود.اگر در جایی رفته‌ باشید و برای مدت طولانی مجبور باشید، انتظار بکشید، کودک شما بعد از مدتی کلافه می‌شود و رفتارهایی ممکن هست از او سر بزند که شما را عصبی و در جمع عمومی شرمنده می‌کند. در چنین شرایطی مادرها احساس عجز می‌کنند، کودک به همه جا سرک می‌کشد، نق می‌زند و گاه غرزدن‌هایش تبدیل به گریه و لجاجت می‌شود که باعث آزار دیگران و شرمندگی شما در مکان عمومی می‌شود، خصوصا اگر قصد سفر داشته باشید، طولانی بودن مسیر مشکل ساز می‌شود در این ...

سرگرم کردن کودک در سفر ، مهمانی و اماکن عمومی

حمل ساک بچه‌ها خصوصا در یکسال اول تجربه‌ای هست که هنگام خروج از منزل همه مادرها داشته‌اند. ساک کودک با محتوای پوشک، شیشه شیر، لباس‌های اضافی، دستمال مرطوب.. هست. وقتی کمی کودک بزرگتر شد، نیازها به شکل دیگری مطرح می‌شود.اگر در جایی رفته‌ باشید و برای مدت طولانی مجبور باشید، انتظار بکشید، کودک شما بعد از مدتی کلافه می‌شود و رفتارهایی ممکن هست از او سر بزند که شما را عصبی و در جمع عمومی شرمنده می‌کند. در چنین شرایطی مادرها احساس عجز می‌کنند، کودک به همه جا سرک می‌کشد، نق می‌زند و گاه غرزدن‌هایش تبدیل به گریه و لجاجت می‌شود که باعث آزار دیگران و شرمندگی شما در مکان عمومی می‌شود، خصوصا اگر قصد سفر داشته باشید، طولانی بودن مسیر مشکل ساز می‌شود در این مواقع یک مادر خلاق برای سرگرم کردن کودک در سفر ، مهمانی و اماکن عمومی راه حل‌هایی دارد……..

سرگرم کردن کودکچرا از این فرصت استفاده‌ی مثبت نداشته باشیم. کودکان در هر موقعیت و زمانی در حال یادگیری و آموختن هستند، مهم نیست که کودک در مهمانی یا مطب دکتر باشد یا در مسیر سفر با هواپیما، قطار و یا ماشین هست، او مرتب در حال رویارویی با تجربه‌ها و مسائل جدید است. مادر خلاق می‌تواند از این فرصت‌های ریز و درشت بهره ببرد.کافی هست هنگام خروج از منزل یا داخل کیف سفر چیزهایی برای سرگرم کردن کودک و آموزش کودک با خود همراه داشته باشد.

توسعه خلاقیت و مهارت‌های ذهنی کودک منحصر به زمان و مکان خاصی نیست. بنابراین می‌توانید متناسب با علاقه‌مندی‌های کودک وسایل مفیدی را انتخاب کند. برخی از این وسایل می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

چطور کودک را در سفر، مهمانی و اماکن عمومی سرگرم کنیم؟؟

کتاب داستان

کودکان بسیار کم صبر و تحمل هستند و انتظار کشیدن آنها را کلافه و عصبی می‌کند. اگر در موقعیتی حدس می‌زنید که ممکن است مجبور باشید مدت نسبتا زیادی صبر کنید و این مدت از حوصله کودک خارج است، با خودتان یک یا دو کتاب قصه ببرید. این کار کمک می کند که در شرایط انتظار، کودک خود را سرگرم کنید. می توانید کمی خلاق تر باشید و از این فرصت برای آموزش او استفاده کنید. مثلا اگر به مطب دندانپزشکی می‌روید، می‌توانید کتاب قصه‌ای تهیه کنید که داستان آن به دندان و بهداشت دهان مرتبط باشد.یا اگر در سفر هستید کتابی در زمینه جاذبه‌های مقصد تهیه کنید در این حالت کودک آموزش اثرگذارتری را تجربه خواهد کرد.

ماژیک یا مداد رنگی و دفترچه نقاشی

سفر-با-کودک اگر به باشگاه یا مطب دکتر می‌روید و ناگزیر از بردن فرزند خود هستید، حتما در کیف خودتان تعدادی مدادرنگی و ماژیک بگذارید و یک دفترچه یا چند کاغذ سفید با خود ببرید. در صورت بی‌قراری و بی‌حوصلگی فرزندتان آنها در اختیار او قرار دهید تا بتواند خودش را سرگرم کند. اگر در مسیر سفر با اتومبیل هستید، می‌توانید از او بخواهید که مناظر بیرون یا جایی که هستید را نقاشی کند. این کار به تقویت بصری کودک کمک می‌کند و بچه می‌تواند از زاویه دید خودش مکان مربوطه را بکشد.

پازل

پازل‌ها جزو سرگرمی‌هایی هستند که برای رشد ذهنی و مغزی کودک بسیار مفیدند و ابدا نیازمند یک فضای خاص برای انجام دادن نیستند و در هر کجا و هر لحظه قابل انجام هستند. بنابراین اگر سفر جاده‌ای در پیش دارید، در صف انتظار بانک یا اداره‌ای هستید و یا هر کجای دیگر، برای سرگرم کردن کودک در کیف خودتان یک یا دو پازل داشته باشید که دست و ذهن کودک را با آن مشغول نگه دارید. نمونه هایی از پازل دست ساز را اینجا ببینید.

عروسک های انگشتی

اگر کودک شما به نمایش‌های عروسکی علاقه دارد، می‌توانید به عنوان یک گزینه دیگر، تعدادی عروسک انگشتی تهیه کنید و یا حتی در خانه درست کنید و از آن برای اجرای یک نمایش ساده و کوتاه عروسکی بهره ببرید. نمایش اغلب برای کودکان سرگرم کننده است و آنها هنگام دیدن نمایش‌ها گذر زمان را فراموش می‌کنند.عروسک انگشتی با دستکش و عروسک انگشتی کاغذی نمونه هایی هست که قبلا داشتیم.

خوراکی خانگی

گاهی علت ناآرامی و رفتارهای بد کودک در بیرون منزل از گرسنگی هست. بنابراین با خودتان از خانه مقداری خوراکی سالم مانند آجیل و خشکبار، ساندویچ یا  میوه ببرید و در صورت گرسنگی کودک آنها را در اختیار او قرار دهید. چنانچه کودک عادت به نوشیدن شیر یا آب میوه دارد، بردن یک لیوان یا فلاسک کوچک به شما آرامش می‌دهد و مطمئن خواهید شد که کودک به علت گرسنگی کلافه و بی قرار نخواهد شد.

اسباب بازی مورد علاقه کودک

تقریبا همه کودکان یک اسباب بازی مورد علاقه دارند که با او داستانهای تخیلی زیادی دارند. یک عروسک، ماشین، توپ و … که کودک به آن علاقه زیادی دارد آنها را از زمان حال به دنیای تخیلات کودکانه ببرد. بنابراین یک اسباب بازی که فرزندتان آن را دوست دارد را در کیف خود داشته باشید تا در موقع لزوم آن را رو کرده و کودک را آرام کنید.

یک ظرف نخود و لوبیا

اگر کودک شما پر تحرک است و یک جا بند نمی شود، بردن یک ظرف مخلوط نخود و لوبیا می‌تواند مدتی آشوب‌های احتمالی کودک را از بین ببرد. از کودک بخواهید که مثلا آنها را جدا کند و یا به شیوه خاصی دسته بندی کند. این کار هم آنها را سرگرم می‌کند و هم تمرکز آنها را بهبود می بخشد.

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه