مشاهده
7156 +

یوگا کودکان یوگا کودکان تنها یک ورزش نیست بلکه هنری برای پرورش و هماهنگی ذهن و جسم کودکان هست. آیا دنبال برنامه‌ای هستید که هم کودک‌تان فعال نگه دارد و هم سرگرم کننده و شاد باشد؟؟ اینکه چطور با نفس کشیدن هر گونه هیجانی را می‌توان، کنترل کرد یک چیز جالب هست. هیجانی مانند استرس، نگرانی، ترس، فشار، ناراحتی، تغییرات، عصبانیت و خیلی حس‌های دیگر... یوگا کودکان یک روش برای تخلیه هیجانی و کاهش هیجانات و احساسات عاطفی هست و برای روبرو شدن با شرایط سخت زندگی کودک آماده می‌شود. در این روزها که پراکندگی ذهن در کودکان خیلی دیده می‌شود، یوگا کمک می‌کند تا تمرکز و دقت بیشتری کودکان پیدا کنند و نوعی اعتماد به نفس و عزت نفس در آنها ایجاد می‌کند. یوگا قدرت تخیل و خلاقیت کودکان را تقویت می‌کند و یاد می‌گیرند...

یوگا کودکان

یوگا کودکان تنها یک ورزش نیست بلکه هنری برای پرورش و هماهنگی ذهن و جسم کودکان هست. آیا دنبال برنامه‌ای هستید که هم کودک‌تان فعال نگه دارد و هم سرگرم کننده و شاد باشد؟؟ اینکه چطور با نفس کشیدن هر گونه هیجانی را می‌توان، کنترل کرد یک چیز جالب هست. هیجانی مانند استرس، نگرانی، ترس، فشار، ناراحتی، تغییرات، عصبانیت و خیلی حس‌های دیگر… یوگا کودکان یک روش برای تخلیه هیجانی و کاهش هیجانات و احساسات عاطفی هست و برای روبرو شدن با شرایط سخت زندگی کودک آماده می‌شود.

در این روزها که پراکندگی ذهن در کودکان خیلی دیده می‌شود، یوگا کمک می‌کند تا تمرکز و دقت بیشتری کودکان پیدا کنند و نوعی اعتماد به نفس و عزت نفس در آنها ایجاد می‌کند. یوگا قدرت تخیل و خلاقیت کودکان را تقویت می‌کند و یاد می‌گیرند، چطور در شرایط بحرانی بتوانند آرامش پیدا کنند.

خیلی از کودکان در حفظ تعادل مشکل دارند و در دوران مدرسه و حتی بزرگسالی هم این مسئله همراه آنها هست.در مطلب بازی های تعادلی برای کودکان به چند نمونه بازی تعادلی اشاره شد. یوگا کودکان یک فعالیت دیگری برای تقویت مهارت حرکتی درشت و هماهنگی بین اعضای بدن و حفظ تعادل هست. این مهارت در یادگیری خیلی کمک هست.خصوصا در کودکان پیش فعال و کم توجه به این مسئله بیشتر باید توجه شود. آموزش نظم و افزایش مهارت گوش دادن یکی از نکات مثبت دیگر دنبال کردن تمرینات یوگا هست.( بازی هایی برای تقویت مهارت گوش دادن در کودکان ببینید)

یوگا کودکان

نکاتی برای آموزش یوگا کودکان :

حرکات متناسب با سن کودک: در هر سنی سطح توجه متفاوتی برای حرکات یوگا وجود دارد.

کودکان نوپا بین سن 3 تا 6 سال همیشه در جنب و جوش هستند. آنها عاشق قصه و تخیل پردازی هستند. پس یوگا را تبدیل به یک داستان یا سفر کنید. در مطلب بازی تقلید حیوانات گفتیم بچه‌ها از در آوردن ادای حیوانات لذت می‌برند و خیلی از حرکات یوگا به نام حیوانات و عناصر طبیعی هست زیرا الهام گرفته از شکل درختان و حرکات حیوانات شکل گرفته است. برای همین کودکان کوچکتر بخاطر تقلید حیوانات به یوگا علاقمند هستند. باز در سنین 6 تا 10 سال این علاقه به تخیل پردازی و داستان سرایی ادامه دارد. در این سنین قدرت عضلاتی بیشتر و مدت زمان حفظ تعادل طولانی‌تر هست. در سنین نوجوان و بزرگسالی از تلاش برای اجرای حرکات یوگا لذت می‌برند و احساس شادی می‌کنند.

چند حرکت یوگا که با بچه‌ها انجام دهید:

Yoga1
من قوی هست با تظاهر به موج سوار بودن: ژست یک جنگجو را بگیرید. در حالت ایستاده یک پا را عقب نگه دارید و پا را طوری قرار دهید که کمی رو به جلو باشد. دستها را بالا سر موازی زمین نگه دارید. زانوی جلو را خم کنید و به جلو نگاه کنید.

yoga2من مهربان هستم با تظاهر به درخت بودن: برای انجام ژست درخت بر روی یک پا بایستید. زانوی پای دیگر را خم کنید. کف پا را بر روی قسمت داخلی ران مخالف قرار دهید و تعادل را حفظ کنید. مثل یک درخت تکان بخورید. فکر کنید درخت سایه درست کرده و اکسیژن ایجاد می‌کند و خانه حیوانات دیگر هست و کلی خیال پردازی دیگر…

نکته: اگر کودک شما نمی‌توانست روی یک پا بایستد، بخواهید روی 2 پا ایستاده و دستها بالای سرش باشد.

yoga3من شجاع هستم با تظاهر به اسکی باز بودن: ژست صندلی را بگیرید.پاها را کی باز کنید، زانو را خم کنید و قسمت بالای بدن در زاویه 45 درجه باشد. ستون فقرات را مستقیم نگه دارید. دستها کشیده جلوی صورت نگه دارید و ژست یک اسکی باز شجاع و بی‌باک را بگیرید. با اسکی پرواز به پایین انجام دهید.

yoga4من دوست داشتنی هستم با تظاهر به سگ: خم شوید و کف دو دست را روی زمین قرار دهید. پاها را عقب نگه دارید تا شکل یک v برعکس درست کنید(باسن رو به بالا).پاها را بکشید و سر و گردن را شل کنید به پایین بین پاها نگاه کنید و به این فکر کنید که یک سگ دوست داشتنی هستید.

yoga5خردمند بودن با تظاهر به جغد: ژست یک قهرمان بگیرید. روی زانوها بنشینید و یک جغد عاقل شوید.

در آخر یوگا قدردانی از تمامی مخلوقات و لذت بردن از زندگی است.

 

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi