مشاهده
9763 +

دوره بازیهای نمایشی و نمایش خلاق بازی آموزش روشی نوین در آموزش کودکان آموزش، پرورش و حل مشکلات رفتاری و اجتماعی برخی کودکان در دوره اخیر کارشناسان و صاحبنظران حوزه کودک را برآن داشت تا با خلق روشی نوین در مقابل شیوه‌های سنتی رایج تحولی شگرف را بنیان گذارند. تحولی که خواه و ناخواه مخالفان سرسختی در مقابل آن قد علم خواهند نمود. این روش نوین در آموزش کودکان بازیهای نمایشی و نمایش خلاق نام دارد. آنچه در این مجال به آن پرداخته خواهد شد " آموزش در قالب بازی " یا همان "بازی آموزش" است که متاسفانه آموزش و پرورش دنیای غرب و شرق را متحول نمود و در کشور ما " بازیهای نمایشی و نمایش خلاق " تنها فرهنگ لغات و تابلوهای تبلیغاتی را متحول کرد. در مطلب نمایش خلاق و انواع آن در مورد چند نمونه نمایش خلاق صحب...

دوره بازیهای نمایشی و نمایش خلاق

بازی آموزش روشی نوین در آموزش کودکان

آموزش، پرورش و حل مشکلات رفتاری و اجتماعی برخی کودکان در دوره اخیر کارشناسان و صاحبنظران حوزه کودک را برآن داشت تا با خلق روشی نوین در مقابل شیوه‌های سنتی رایج تحولی شگرف را بنیان گذارند. تحولی که خواه و ناخواه مخالفان سرسختی در مقابل آن قد علم خواهند نمود. این روش نوین در آموزش کودکان بازیهای نمایشی و نمایش خلاق نام دارد.
آنچه در این مجال به آن پرداخته خواهد شد ” آموزش در قالب بازی ” یا همان “بازی آموزش” است که متاسفانه آموزش و پرورش دنیای غرب و شرق را متحول نمود و در کشور ما ” بازیهای نمایشی و نمایش خلاق “ تنها فرهنگ لغات و تابلوهای تبلیغاتی را متحول کرد.

در مطلب نمایش خلاق و انواع آن در مورد چند نمونه نمایش خلاق صحبت کردیم.

بازیهای آموزشی که در قالب بازی داده میشود به چند دسته تقسیم می‌شوند که مهمترین آنها بازیهای تقلیدی، نمایشی و نمادین است. البته این نوع بازیها مربوط به تمام گروههای سنی بوده و مختص کودکان نیست.

تعریف، خصوصیت و کاربرد هر کدام از بازیهای آموزشی :

بازیهای تقلیدی : بازیهایی که کودک با نگاه کردن به اطرافیان خود آنها خلق می‌کند. خصوصیت بارز این بازیها آشکار ساختن رفتارهای والدین و دیگر نزدیکان کودک است. به عنوان مثال هنگامی که والدین کودک مدام در حال مشاجره هستند، رفتارهای آنها به عینه در بازیهای تقلیدی کودک با اسباب بازی‌ها و وسایل پیرامونش انجام می‌دهد، هویداست.

بازیهای نمایشی : از انواع بازیهای تقلیدی است که در آن کودک فرصتی برای بروز احساسات و عواطف پیدا کرده و انتظارات خود را در قالب بازی بیان میکند. بازیهای نمایشی بستری برای بروز احساسات، عواطف و نیازهاست که به نرمی بیان میشود.
از آنجا که بازیهای نمایشی و تقلیدی هر دو با کمک وسایل و ابزارهای موجود و در دسترس انجام میگیرند، نیاز به دقت نظر بیشتری در اجرا دارند. زیرا هر کدام خروجی‌ها و اهداف مخصوص به خود را دارند.
اهمیت بازیهای نمایشی در آموزش رفتارها و مهارتهای اجتماعی، مدیریت بر رفتار، مدیریت بر خشم و استرس، حل مسئله و تصمیم گیری و همچنین بازی درمانی و اصلاح رفتارهای کودک است. از این رو متناسب با نوع اجرا، شخصیت و تخصص مربی و اهداف دوره، خروجی بازیهای نمایشی ، که همان آشکارسازی شخصیت کودک است، بهتر و بیشتر نمایان خواهد شد.

بازیهای نمادین: این نوع بازی از نظر رتبه و درجه از بازیهای نمایشی و تقلیدی بالاتر هستند. زیرا بازی با اشیا یا وسایلی انجام می‌گیرد که وجود خارجی نداشته و تخیلی هستند.

بازی نمادین برای کودکانی با EQ بالاتر و سطح همراهی بالاتری نسبت به همسالان انجام می‌گیرد به بیان دیگر بازی نمادین برای کسانی انجام می‌گیرد که بازیهای نمایشی را انجام داده و کاملا نسبت به بازی با اشیاء حقیقی توانمند هستند و با آنها ارتباط برقرار میکنند.

بازیهای نمایشی و بازیهای نمادین هر دو در آشکار سازی شخصیت کودک و همچنین بازی درمانی و آموزش مهارتهای اجتماعی نقش بسزایی دارند.

علت انتخاب بازی به عنوان روشی برای آموزش:

از قدیم تا به امروز، آموزش امری سخت و پیچیده بوده است. توانمندی‌های متفاوت مربیان، آداب‌های سنتی و اعمال سلیقه‌های شخصی آموزش را سخت‌تر می‌کند. مخصوصا برای کودکان.

از اینرو استفاده از فعالیتی خودجوش، اختیاری، ارادی و انعطاف پذیر برای آموزش، پرورش و رشد مهارتهای اجتماعی، نقطه قوت روشی است تحت عنوان “بازی آموزش”.

بازی فرایندی است اجتماعی، مشارکتی، گروهی، مهارتی و درمانی که در طی آن تمام انرژی‌های مثبت به کودک القا شده و تمام انرژی‌های منفی از روح او دفع می‌گردد و بیماریهای رفتاری او درمان می‌گردد.این یعنی تمام آنچه یک نظام آموزشی، پرورشی و درمانی در حوزه کودک برای آن به وجود می‌آید. از این رو این فرایند در کشوری مثل فنلاند، آمریکا، ژاپن و چین به نظام آموزشی تبدیل می‌شود. که البته هزینه‌ها و سرمایه‌ها و خروجی‌های مخصوص به خود را به جامعه القا می‌کند.این هزینه‌ی اندکی برای ساختن کودک سالم و خلاق هست.

ملزومات روش بازیهای نمایشی :

مربی: شاید اغراق نباشد اگر بگوییم مربی اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین مهره در اجرای بازیهای نمایشی است. استفاده از مربیان جوان، آموزش دیده، برونگرا، خلاق، بداهه پرداز، منعطف، ورزیده و با بیانی بلیغ و شیوا از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین شرایط مربی نمایش خلاق می‌باشد.

محیط: شرایط محیط آموزشی کودک باید تا حد امکان شامل موارد زیر باشد.

  •  برطرف نمودن استرس‌ها و فشارهای محیطی به کودک
  • محیطی ساده و بدور از لوازم و وسایل زینتی غیر قابل استفاده برای کودک
  •  رها نمودن کودک در فضا
  • بی تکلف و بی آلایش بودن محیط و شرایط

کارگاه بازیهای نمایشی و نمایش خلاق :

در کارگاه بازیهای نمایشی با اصول و روش‌های بهره‌گیری صحیح از نمایش خلاق و بازیهای نمایشی برای کودکان آشنا می‌شویم.

روش تدریس و برگزاری کارگاه بازیهای نمایشی :

در برگزاری کارگاه بازیهای نمایشی از نظریه پیاژه استفاده می‌شود. با ایجاد چالش در یادگیری قبلی هنرجو  آغاز به کار می‌کنیم. در ادامه از روش طرح مسئله و با استفاده از بازی و بازیهای نمایشی مطالب را به شکل علمی به هنرجو منتقل می‌شود.

گروه سنی: کارگاه بازیهای نمایشی در سه گروه سنی قابل اجرا است.

  • کودکان و نوجوانان
  • والدین
  • مربیان

و این دقیقا تمام اقشار آموزش پذیر یک اجتماع است.

تعیین اهداف بازیهای نمایشی: آموزش، پرورش، تشخیص و درمان

با تبیین دقیق اهداف هر دوره کارگاه برای مربی و والدین، گروه‌های سنی به درستی تعیین می‌شوند. و هنرجویان با خصوصیات مشابه و مشترک در دوره مخصوص به خود شرکت خواهند نمود. یعنی اگر هدف دوره، تشخیص و درمان تعیین شد، لزوما باید مربی دوره روانشناسی متبحر در حوزه بازی درمانی و بازی نمایشی باشد. و اگر هدف دوره آموزش درس علوم به کلاس پایه دوم دبستان تعیین شد، لزوما باید مربی دوره، معلم پایه دوم متبحر در حوزه بازی نمایشی باشد. همچنین در دوره‌ای که هدف خودآگاهی کودک یا آشنایی با مهارت حل مسئله است، لزوما باید مربی هم در مهارت آموزی و هم در بازی نمایشی و نمایش خلاق متبحر باشد.

طول دوره: دوره اجرای کارگاه بازیهای نمایشی به اندازه طول دوره آموزش کودکان و نوجوانان است. یعنی کودکی که از سن زیر دبستان با این روش آموزش را فرا می‌گیرد، چنانچه در طول دوره آموزش تحصیلی، با بازیهای نمایشی ، آموزش ببیند مسلما از موفقیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

والدین شاد، مربیان شاد، کودکانی شاد را پرورش خواهند داد و این همان هدف بازیهای نمایشی و نمایش خلاق است.

دوره کارگاه بازیهای نمایشی و نمایش خلاق، یکی از دوره‌های آموزشی در خانواده بوژان و مرکز بوژان است که سه گروه کودک و نوجوان، والدین و مربیان را پوشش می‌دهد. مرکز بوژان اولین مرکزی است که با برگزاری دوره مادران شاد تلاش می‌کند تا رسالت خود را در آموزش مادران و والدین شاد به انجام برساند.

خانواده بوژان با برگزاری دوره آموزشی بازیهای نمایشی و نمایش خلاق در حوزه آموزش مربیان بازیهای نمایشی اقدام موثری را پایه گذاری نموده و بستر مناسبی را برای مربیان و مدرسان مشتاق فراهم نموده است.
همچنین مرکز بوژان با آموزش بازیهای نمایشی و نمایش خلاق به مربیان خود مرکز، زمینه تغییر بنیادی در آموزشهای تمام کارگاههای خود را فراهم نموده است. تا دوره جدید برنامه‌های بوژان، تمام کارگاه‌ها با روش بازیهای نمایشی اجرا گردند.

کارگاه تخصصی آموزشی کاربردی بازیهای نمایشی و نمایش خلاق (مجازی)

مدرس: آقای سید جمال میرجعفری، مدرس و مربی نمایش خلاق و مدیر آموزشی آکادمی راما

مخصوص مربیان مهد کودک و موسسات آموزشی سراسر ایران

 اعطا گواهینامه آموزشی از مرکز رشد علوم انسانی به تمامی شرکت کنندگان با امضای مدرسین محترم
 اعطای گواهینامه اموزشی از طرف بنیاد پیشگیری کشوری با امضای مدرسین محترم

هزینه شرکت در کارگاه: 125 هزار تومان ….. امکان ثبت نام در فروشگاه شید شاپ

این کارگاه بصورت مجازی برگزار میشود برای اطلاعات بیشتر با شماره موسسه بوژان تماس بگیرید.

شماره تماس 77862237-021

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi