مشاهده
8696 +

ابر دقیقا چیست؟ ما هر روز به ابرها نگاه می کنیم ، ولی تعداد کمی از ما می دانند که آنها چگونه تشکیل می شوند.

ابر دقیقا چیست؟ ما هر روز به ابرها نگاه می کنیم ، ولی تعداد کمی از ما می دانند که آنها چگونه تشکیل می شوند.

به طورخلاصه ،ابرها از تجمع قطره های کوچک آب تشکیل می شوند .هنگامی که هوایی که بوسیله اشعه خورشید گرم شده با هوای سرد برخورد می کند ،هوای مرطوب پدید می‌آید.و قطره‌های کوچک به شکل ابر درمی آیند. چون قطره‌ها ،کوچک وسبک هستند  می‌توانند روی هوا شناور بمانند اما زمانی که به اندازه کافی روی هم انباشته شدند به صورت قطرات باران به زمین فرود می آیند.اکنون شما اطلاعات مختصری در مورد نحوه تشکیل ابرها دریافت کردید .ولی تجربه پدر علم است و یک عکس می تواند بیانگرهزاران نوشته باشد. در این فعالیت راهی برای تجربه این اتفاق برای کودکان شما نشان می دهیم.

در این آموزش حضور یک بزرگسال برای راهنمایی کودک ضروری است.

لوازم مورد نیاز:

  • ظرف شیشه ای
  • یک تکه کاغذ سیاه دور تا دور شیشه را بگیرد
  • چسب
  • آب گرم
  • کبریت
  • چند عدد یخ قالبی در کیسه فریزر

کارهایی که باید انجام دهید:

بوسیله چسب دور تا دور و زیر شیشه را با کاغذ سیاه بپوشانید. شیشه را با آب داغ  پرکنید و تا یک دقیقه صبرکنید. سپس آب را خالی کنید ولی تا سه سانت آب باقی مانده در شیشه را نگه دارید.

از یک بزرگتر بخواهید یک عدد کبریت را روشن کند وآنرا برای چند ثانیه بالای شیشه نگه دارد سپس کبریت را درون شیشه بیندازد و به سرعت کیسه فریزرکه حاوی یخ است را روی شیشه بگذارید.

سوالاتی که باید از کودک خود بپرسید:

چه اتفاقی برای هوای درون شیشه می افتد؟

قالب‌های یخ چه اثری دارند؟

و اینکه چه چیز دیگری متوجه شدید؟

خوب چه اتفاقی افتاد؟ آب گرم و کبریت،هوای داخل شیشه را گرم کردند. هوای گرم و خشک به بالای شیشه آمد و به زیر هوای سرد ناشی از قالب های یخ نفوذ کرد.زمانی که هوای گرم وخشک با هوای سرد وخشک برخورد کردند ، یک ابر متشکل از قطره های آب را خلق کردند.

 

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi