مشاهده
5054 +

دکوراسیون اتاق کودک یک دنیای کاملا جدیدی از طراحی‌های هیجان انگیز حتی برای فضاهای کوچک هست.چند نکته در طراحی دکوراسیون اتاق کودک مهم هست که به آنها می پردازیم و اینکه شما اگر در حال خرید وسایل اتاق کودکتان هستید چه چیزهایی اولویت هستند و چطور آنها را بچینید.

دکوراسیون اتاق کودک یک دنیای کاملا جدیدی از طراحی‌های هیجان انگیز حتی برای فضاهای کوچک هست. دکوراسیون اتاق کودک بهانه‌ای برای ایده پردازی‌های جسورانه و خلاقانه و جادویی برای شما هست. هیچ فرقی نمی‌کند که شما قصد دکوراسیون اتاق دخترانه، پسرانه یا نوزاد دارید.در هر صورت باید در انتخاب رنگ، اثاث و نوع چیدمان نکاتی را رعایت کنید. همانطور که شما دوست دارید خانه خودتان را داشته باشید و این حس مالکیت را دوست دارید، کودکان هم همین احساس را در مورد فضایی متعلق به خودشان دارند. این یک آرزوی معقولی هست. اینکه شما یک اتاقی شیک و زیبا برای بازی و مطالعه بچه‌ها درست کنید، فقط کافی نیست. باید کودک در اتاقش احساس غرور و بلوغ کند و ایجاد چنین حسی خیلی سخت و پرهزینه نیست. اتاق کودک تنها مکانی برای استراحت و خوابیدن نیست، فضایی برای انجام تکالیف مدرسه، بازی و مطالعه هست.برای همین در طراحی و دکوراسیون اتاق کودک باید نه تنها به راحتی اتاق فکر کنید، بلکه فضا طوری طراحی شود که برای سالهای زیاد برای کاربردهای مختلف قابل استفاده و شیک باشد.

برای انتخاب رنگ اتاق کودک و دیوار از رنگ‌های شاد استفاده کنید. در انتخاب بوفه و مبل داخل اتاق از رنگهای خنثی استفاده کنید تا در سالهای بعد نیاز به جایگزینی و تعویض آنها نباشد. سعی کنید از اسباب بازی و اثاثیه‌هایی مثل کوسن بر روی زمین و اسباب بازی رنگی برای شاد کردن فضای داخل اتاق کودک استفاده کنید. کارهای هنری، نقاشی و کاردستی‌های بچه‌ها را در تزیین اتاق کودک استفاده کنید. مقاله ” دکوراسیون منزل با کارهای هنری کودک ” ببینید.

برنامه ریزی هزینه

در طراحی دکوراسیون اتاق کودک اول از همه بودجه‌ای که برای این منظور اختصاص داده‌اید را بر روی یک کاغذ بنویسید. برای هر قسمت از دکور و تزیین اتاق چه هزینه‌ای در نظر دارید؟ همه را مشخص کنید. این برنامه‌ریزی کمک می‌کند تا شما هزینه بی‌خودی خرج نکنید و یا هزینه بیشتری برای یک قسمت که کمتر مورد اهمیت بود، نپردازید.

صحبت در مورد دکوراسیون اتاق

در مرحله‌ی بعد از کودک‌تان در مورد دکوراسیون و تزیین اتاق سوال کنید. دوست دارد اتاقش چه شکلی باشد؟ حتما بچه‌ها هم ایده‌ها و نظراتی دارند. البته این نکته را در ذهنتان داشته باشید که دکوراسیون اتاق کودک باید طوری باشد که در سالهای بعد قابل تغییر باشد. کودک شما وقتی بزرگ میشه، سلیقه‌اش ممکنه تغییر بکند مثلا اگر امروز دختر شما دوست داره اتاقش پرنسس باشد، شاید در چند سال آینده از پرنسس متنفر بشه برای همین ایده دکوراسیون اتاق کودک باید به سبکی باشه که به راحتی در آینده قابل تغییر باشه و نیاز به صرف هزینه زیادی نداشته باشد. بیشتر تمرکز شما بر روی رشد و کاربردی بودن اتاق باشد.

پیدا کردن تم رنگ

از ترکیب رنگهایی استفاده کنید که آرام و شاد باشد. یک راه ساده استفاده از رنگ تم‌های آماده هست. این تم‌ها از رنگهای استاندارد استفاده شده است. شما یکسری رنگ دارید که می‌توانید در انتخاب رنگ مبلمان، تخت خواب و اسباب بازی‌ها برای دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید.

با هم کار کنید

در تزیین دکوراسیون اتاق کودک حتما از خود بچه‌ها استفاده کنید. موقع خرید آنها همراه شما باشند تا اظهار نظر کنند. چیزی که آنها دوست ندارند را خریداری نکنید تا هر دو بعدا ناراحت نشوید.اجازه بدهید حق انتخاب داشته باشند تا حس بزگ شدن و به بلوغ رسیدن را تجربه کنند.

به نیازهای کودک فکر کنید

به نوع بازی کردن بچه‌ها برای تزیین دکور اتاق توجه داشته باشید. شاید تزیین اتاق کودک به سبکی که خودتان دوست دارید، کار آسانی باشد ولی کودک شما نیاز و احساس متفاوتی با بزرگسالان دارد و به نیازهای او باید توجه شود.اگر اهل پریدن هست و یک کودک پر جنب و جوش و فعالی هست جامپینگ یک ایده عالی برای تخلیه انرژی این کودکان هست. اگر محصل هست یک میز تحریر برای انجام تکالیف مدرسه و یا نقاشی باید داشته باشد اگر اهل مطالعه و کتابخوانی هست نیاز به یک کتابخانه بزرگ داخل اتاق دارد و اختصاص یک فضا برای مطالعه شاید خیلی کاربردی‌تر از فضای بزرگ بازی باشد که هیچ وقت استفاده نمی‌شود. همه اینها بستگی به روحیات و علایق کودک شما دارد.بر خلاف بزرگترها که به تیر و تخته علاقمند هستند، بچه‌ها دوست دارند فضای کف اتاق آنها خالی باشد. پس بهتر هست تا می‌توان فضای اتاق را خالی بگذارید.شاید شما یک تخت خواب بزرگ با میز کنار تخت دوست داید ولی برای دکوراسیون اتاق کودک از تخت خیلی بزرگ اسفاده نکنید تا فضای خالی داخل اتاق زیاد باشد.

دسته‌بندی وسایل

سعی کنید در چیدمان وسایل اتاق کودک دسته‌بندی داشته باشید.برای مثال قرار دادن کمد لباس و تخت خواب کنار یکدیگر خیلی کاربردی‌تر هست و اینطوری شما بقیه فضای اتاق برای بازی و کتابخانه و اسباب بازی‌ها نگه می‌دارید. حتی از بوفه برای جدا کردن اتاق به بخش‌های کوچکتر استفاده کنید و قسمت مخفی برای بازی‌های بچه‌ها درست کنید.

اندازه وسایل متناسب با اتاق

اندازه اسباب و اثاثیه که خریداری می‌کنید، متناسب با فضای داخل اتاق باشد. اگر اتاق کودک شما کوچک هست از بوفه، تخت خواب و کمد لباس بزرگ استفاده نکنید. نباید همه فضای اتاق کودک با این وسایل پر کنید. بچه‌ها کوچک هستند و تخت بزرگ نیاز ندارند. آنها بیشتر به فضایی برای بازی و پریدن نیاز دارند.

جمع و جور کردن وسایل

همانطور که در دکوراسیون اتاق کودک از تصاویر، اسباب بازی‌ها و وسایل مختلف استفاده می‌کنید این نکته را در نظر داشته باشید که حتی در ظریف‌ترین دکور اتاق کودک نباید کمبود فضای کمد داشته باشید. با توجه به مقدار زیاد لباس و اسباب بازی که هر کودک دارد، مرتب کردن آنها کار دشواری هست و نیاز به فضاهایی برای جمع و جور کردن این وسایل هست. مطلب ” 17 راه برای چیدمان اتاق کودک و مرتب کردن عروسکها ” ببینید. دکوراسیون اتاق کودک بدون فضای کمد پر جا خیلی کاربردی نیست و از شلف روی دیوار تا جعبه‌های کوچک همگی ایده‌هایی برای جمع و جور کردن اتاق کودک هستند. کمد لباس بچه‌ها حتما بزرگ و با ارتفاع بلند باشد. طوری کمد لباس‌ها باشد تا با رشد کودک نیاز به عوض کردن آن نباشد. کمد را طبقه‌بندی کنید. اتاق کودک همینطور که یک فضای خلاقانه هست می‌تواد تبدیل به یک فضای نامرتب در منزل شما شود.

یک ایده برای جمع و جور کردن اتاق بچه‌ها استفاده از جعبه‌هایی در زیر تخت برای جمع کردن اسباب بازی‌ها، ملافه‌ها و کفش‌های بچه‌ها هست. سبد‌هایی گوشه اتاق قرار دهید تا بچه‌ها بعد از بازی وسایلشان را جمع کنند و اتاق مرتبی داشته باشید. کتابخانه یکی از وسایلی هست که در طراحی دکوراسیون اتاق کودک خیلی کاربردی هست. حتی اگر کودک شما خردسال هست و سواد کتاب خواندن ندارد، شما می‌توانید کتابخانه را پر از اسباب بازی و عروسکهای پشمی کنید.

سبد لباس

در دکوراسیون اتاق کودک خیلی از ابزار و وسایلی که می‌بینید برای راحتی کار هست. مثلا یکی از چیزهایی که کمک می‌کنه تا اتاق تمیز و مرتبی باشه گذاشتن یک سبد لباس گوشه اتاق هست. اینطوری هر دفعه که کودک لباس عوض می کنه بجای اینکه لباس‌ها کف اتاق پخش بشه داخل سبد می اندازد و کف زمین پر از لباس نیست و جا برای بازی کردن هست.

فضای مطالعه

اتاق کودک نه تنها محلی برای استراحت و بازی هست بلکه محیطی دنج برای مطالعه و انجام تکالیف مدرسه هست. با طراحی اتاق با در نظر گرفتن فضایی برای درس خواندن کودک شما الگوی صحیحی برای تمرکز و مطالعه پیدا می‌کند. اگر فضای اتاق کوچک هست از میزهای تاشو یا میز روی زمین استفاده کنید. و حتما دور و بر میز تحریر اسباب بازی و وسایل بازی نچینید تا تمرکز بچه‌ها موقع درس از بین نرود.

دکوراسیون اتاق دو فرزند

اگر شما دو کودک با تفاوت سنی دارید که سلایق متفاوتی هم با هم دارند، کمی کار سخت می‌شود. برای حل این مشکل و تزیین اتاق خواب مشترک بین بچه‌ها باید فضاهای اختصاصی برای هر کدام ایجاد کنید. اتاق را تقسیم کنید و هر کدام تخت خواب، کمد لباس و میز جداگانه‌ای داشته باشند.اگر بخاطر کمبود فضا انجام اینکار امکان پذیر نیست، یک چیدمانی اجرا کنید که کاملا عادلانه باشد. اگر کمد لباس آنها مشترک هست هر کدام کشو و فضای برابر و جداگانه‌ای داشته باشند و از تخت خواب دونفره استفاده کنید.

تفاوت جنسیت دو کودک مانعی برای هم اتاقی بودن آنها نیست. اگر شما یک دختر و یک پسر دارید، نگران نباشید استفاده از اتاق مشترک عملی هست. به این نکته توجه کنید که سلایق و علاقمندیهای دو کودک بطور مساوی در دکوراسیون اتاق رعایت شود. این فکر قدیمی رنگ آبی برای اتاق پسر و رنگ صورتی برای اتاق دختر را فراموش کنید و از رنگ مشترک مورد علاقه آنها استفاده کنید.

در آخر در دکوراسیون اتاق کودک چند نکته هست:

  • مهم هست حتما توافق وجود داشته باشد
  • وقتی کودک بزرگتر می‌شود طرح بزرگانه‌ کنید.

 

برای دکوراسیون اتاق کودک چه نیاز هست:

 

  • کاناپه
  • تخت خواب
  • جعبه ها برای ساماندهی اسباب بازی
  • خود کودکتان برای نظر سنجی
  • عکس
  • استیکر برای تزیین دیوار و کمد
  • میز تحریر
  • استفاده از رنکهای مورد علاقه کودک
  • کمد لباس
0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi