مشاهده
0 +

اگر معلم یا مربی باشید، حتما زیاد پیش آمده که این جمله را سر کلاس تکرار کردید. "ساکت باشید"کنترل و مدیریت کلاس گاهی خیلی سخت هست و نیاز به ترفندهایی هست تا بتوان کلاس را ساکت کرد.

آیا شما هم رویای کلاس آرام و ساکت را دارید؟ گاهی پیش می‌آید که کلاس شلوغ میشه و سر و صدا و همهمه دانش آموزان بالا می‌رود. اگر معلم یا مربی باشید، حتما زیاد پیش آمده که این جمله را سر کلاس تکرار کردید. “ساکت باشید”…. درسته خیلی زیاد؟؟

یک بار دوبار صد بار می‌گویید “ساکت” ولی کنترل کلاس کاملا از دست رفته و آخر سر هم این شما هستید که ساکت می‌شوید.

در ادامه ترفنده‌هایی داریم تا چطور میشه کلاس درس را کنترل کرد و هم همه و سر و صدا را خاتمه داد. برای کودکان مهد کودک و پیش دبستانی و ابتدایی بیشتر روش‌های خلاقانه، هیجان انگیز و غافلگیر کننده جواب می‌دهد و دانش آموزان مقاطع بالاتر روشهای تعاملی و برقراری ارتباط  بهتر جواب می‌دهند.

ترفندهایی برای ساکت کردن کلاس درس:

ساکت کردن کلاس

  1. شعر بخوانید) این ترفند خصوصا برای بچه‌های مهد کودک، پیش دبستانی و کلاس اول ابتدایی خیلی خوب جواب می‌دهد. یک شعری را انتخاب کنید با حرکات و اشاره انگشتان شروع به خواندن کنید و بچه‌های کلاس باید جواب بدهند. شعری را انتخاب کنید که بچه‌ها هم بتوانند همراهی کنند. هدف از این شعر خواندن این هست که بچه‌ها با شما همراه شوند و صحبت کردنشان قطع شود. فقط یکبار شعر بخوانید و نه بیشتر و بعد از تمام شدن شعر فعالیتی که قصد شروع آنرا داشتید، شروع کنید.
  2. استفاده از آهنگ گوشی موبایل) اگر موقعیتی برای شعر خوانی نیست از آهنگ‌های موجود روی گوشی یا کامپیوتر استفاده کنید. حتی شعرهایی که خود شاگردان قبلا خواندند و شما ضبط کردید و یا موسیقی مورد علاقه‌شان یا موزیک مرتبط با مطلب درسی و جشن‌های مدرسه را انتخاب و پخش کنید. می‌توانید اجرای موسیقی را بصورت یک دستورالعمل در آورید، یعنی در هفته های متوالی موقع ساکت کردن بچه‌ها آنرا پخش کنید تا متوجه شوند که بعد از اتمام موسیقی باید ساکت شوند و ادامه مطالب درسی کلاس توجه کنند.
  3. استفاده از یک صدای خاص) ایده‌های مختلفی برای استفاده از یک “صدا” برای ساکت کردن کلاس هست. می‌توانید از یک زنگوله استفاده کنید. هر وقت خواستید کلاس را ساکت کنید زنگ بزنید و از بچه‌ها بخواهید وقتی صدای زنگ قطع شد، همه دستهایشان را بالا ببرند. این شبیه یک بازی می‌شود. بچه‌ها به زنگ خوب گوش می‌دهند و منتظر هستند تا صدا قطع شود و دستها را بالا کنند. همه ساکت هستند و هیچ صدایی از کسی در نمی‌آید تا حواس‌ها به تمام شدن صدای زنگ باشد.
  4. با ریتم مشخصی دست بزنید) در این همهمه و شلوغی کلاس خیلی آرام و خونسرد بسمت میز چندتا از شاگردها بروید و از آنها بخواهید اگر صدای شما را می‌شنوند 2 بار دست بزنند و بعد دوباره تکرار کنید. دفعه دوم تعداد بیشتری از شاگردها ساکت می‌شوند و به شما توجه می‌کنند و شما را همراهی می‌کنند( تعدا دفعات دست زدن را تغییر دهید). آنقدر انجام دهید تا همه کلاس متوجه شما شوند .در این روش 20 ثانیه اول کلاس ساکت می‌شود حتی در اجتماعات زیاد با صدها شرکت کننده هم در عرض یک دقیقه این روش جواب می‌دهد و همه توجه‌ها به شما جلب می‌شود.
  5. بخواهید حرکتی انجام دهند) از همه شاگردها بخواهید با هم دسته جمعی حرکتی انجام دهند.مثلا هر چه در دستشان هست را بیاندازند، زیپ دهان را ببندند( حرکتی شبیه دوختن لب)، نگاه‌ها به جای خاصی خیره شود( همه با هم به نقطه‌ای خیره شوند)….
  6. شمارش معکوس تا ساکت شدن) از شاگردها بخواهید وقتی به شماره صفر رسیدید همه باید ساکت شده باشند. از 10 شروع کنید 9، 8، 7، 6… وقتی به صفر رسیدید فعالیت بعدی را بدون وقفه شروع و ادامه دهید.
  7. استفاده از اشاره دست) این روش برای کلاس بالایی‌ها جواب می‌دهد. ابتدای سال برای هر انگشتی یک تعریفی را توضیح دهید. مثلا توضیح دهید که وقتی دستهایتان را بالا می‌برید انگشت اول سکوت، انگشت دوم نگاه، انگشت سوم گوش دادن هست…. و وقتی همه آماده شدند موضوع فعالیتان را شروع کنید.
  8. استفاده از زبان بدن) یک حرکت مشخصی را مثلا ( بشین و پاشو) ، (دستها به جلو) … مشخص کنید. دیگه بجای اینکه کلی انرژی صرف کنید برای ساکت کردن کلاس درس از ابتدای سال مشخص کنید که هر وقت اسم این حرکت را گفتید همه باید با هم انجا بدهند و بعد از آن دیگه سکوت کنند. مثلا بگویید ” بشین و پاشو” بچه‌ها از جاشون بلند می‌شوند و دوباره می‌نشینند و دیگه همه ساکت آماده برای درس……
  9. پخش کردن کاغذهای رنگی) این روش خصوصا برای کودکان خردسال مهدکودک و پیش دبستانی مناسب هست. یک ظرفی پر از کاغذهای رنگی و زرق وبرق دار ریز کنید و اسم ظرف را شیشه جادویی بگذارید.به بچه‌ها بگویید هر وقت این کاغذها را روی سرشان ریختید همه باید فریز و بی‌حرکت بشوند.امتحان کنید، این روش جواب می‌دهد. بازی فریز و یخ شدن از بازی‌های محبوب کودکان خردسال هست.البته این روش بیشتر از یکی یا دوبار تاثیر گذار نیست و برای دفعه‌های بعد که خواستید کلاس را ساکت کنید باید روش دیگه‌ای امتحان کنید ولی خوب این هم یک راه‌ کار شادی برای عوض کردن فضای کلاس و جلب توجه بچه‌ها هست.
  10. چراغ را خاموش کنید)وقتی چراغ کلاس را خاموش می‌کنید اول صدای همهمه بلند میشه چون غافلگیر شدند و فضا تاریک شده ولی وقتی کمی گذشت دیگه همه ساکت هستند و به علت این خاموشی فکر می‌کنند. حتما بعد از خاموش کردن چراغ بالافاصله آنرا روشن نکنید و کمی وقفه داشته باشید تا همه ساکت شوند و بعد چراغ را روشن کنید.
  11. بازی کردن) بطور کلی با سیستم آموزشی که ما داریم زمان زیادی برای ایجاد فرصت بازی کردن در کلاس‌های درسی وجود ندارد برای همین بازی کردن یک راه‌کار شاد و خلاقانه‌ای برای ساکت کردن کلاس درس هست.بطور مثال یک کدی یا کلمه‌ای را از قبلا تعریف کنید، مثلا (نان موزی) و وقتی شما این کلمه را تکرار می‌کنید، شاگردها باید با دست مخالف گوششان را بمالند. به این صورت همه توجه‌ها به بازی جلب می‌شود و شلوغی کلاس متوقف می‌شود.
  12. کلک بزنید) با تعدادی از شاگردها به آرامی مشغول صحبت شوید.این باعث می‌شود که بقیه کنجکاو شوند که موضوع چیه و ساکت شوند. بچه‌های کلاس بالایی بسیار موثر هست. می‌توانید برای جلب توجه با لهجه خاصی یا گفتار خاصی مشغول صحبت شوید و ببینید چطور همه نگاه‌ها به سمت شما بر می‌گردد “چه کسی بود؟” ” کس جدیدی وارد کلاس شده؟”… اینها سوالاتی هست که توجه شاگردها را بسمت شما جلب می‌کنه و ساکت می‌شوند.
  13. استفاده از علامت خاصی) استفاده از علامت یک روش برای جلب توجه هست.این ترفند یک روش بصری هست. یک چوب دستی تهیه کنید و سر آن یک فلش بچسبانید.فلش می‌تواند با قرمز رنگ آمیزی شده و تزیین شده باشد. روز اول کلاس به دانش آموزان توضیح دهید که وقتی فلش چوب دستی به سمت بالا باشد این فلش در حال چک کردن هست تا متوجه شود که چه کسی در حال صحبت کردن هست و یا به درس توجه ندارد. از این به بعد دیگه هر وقت فلش را به سمت بالا بگیرید دیگه لازم نیست هیچ توضیح اضافه بدهید و بچه‌ها متوجه منظور شما خواهند شد.
  14. فضایی آموزشی ایجاد کنید) اگر دیدید کنترل کلاس سخت شده و سر و صدا بالا هست سعی کنید با سوال و جواب کردن پیرامون موضوع درسی حواس همه شاگردها را به سمت خودتان جلب کنید شما با مشارکت دادن آنها در مطالب آموزشی حواسشان را به موضوع درس جلب می‌کنید.
  15. وانمود کنند دهان پر هست) این روش برای کودکان مهدکودک و پیش دبستانی و کلاس اول ابتدایی خیلی موثر هست و علاوه بر ساکت کردن کلاس یک روش برای تقویت هماهنگی هست. از بچه‌ها بخواهید وانمود کنند که دهانشان پر و خوراکی در دهانشان هست و مشغول جویدن شوند.مثلا بگویید ” من مارشمالو دارم می‌خورم” لپ‌هایتان را باد کنید و از بچه‌ها بخواهید از شما تقلید کنند همه لپ‌ها باد میشه و اینطوری در عرض چند ثانیه همه کلاس ساکت می‌شود. و شما سریع فعالیتی که قصد انجام آنرا داشتید، شروع کنید.
  16. نوشتن یک دستورالعمل کامل بر روی تخته) مشغول نوشتن درخواستتان بصورت کامل بر روی تخته کلاس شوید. این توشته باید دوستانه ولی با لحنی جدی باشد. این جمله باید طوری تمام شود که اینطور به نظر آید اگر دانش آموزی آنرا اجرا نکرد، نوعی مجازات خواهد داشت. نکته در این هست که همه دانش آموزان باید قبل از تمام شدن جمله شما ساکت شده باشند. برای مثال شما می‌توانید بنویسید: ” لازم هست همه ساکت شویم تا کار جدید را انجام دهیم.هر کسی به صحبت کردنش ادامه دهد، من مجبور هستم برای 5 دقیقه بیرون کلاس نگهش دارم.پس اگر می‌خواهید همه چیز به خوبی پیش بره، صحبتتان را تمام کنید.”
  17. تنظیم ساعت تایمر دار) یک زمانی را روی ساعت زنگ دار یا برنامه ساعت کامپیوتر کلاس تنظیم کنید. این ساعت باید طوری باشه که همه کلاس بتوانند آنرا ببینید. بعنوان مثال بر روی 5 تا 10 ثانیه تنظیم کنید و بگذارید دانش آموزان آنرا ببینند و بدانند که وقتی به 0 رسید باید همه ساکت باشند.می‌توانید حتی پاداش مشخص کنید. اگر زودتر از 10 ثانیه ساکت شدند، پاداش و اگر هر کی دیرتر ساکت شود جریمه می‌شود.
  18. استفاده از مشارکت دانش آموزان در ساکت کردن کلاس ) در روزهای ابتدایی سال تحصیلی با داشن آموزان صحبت کنید و از آنها بپرسید که چه قوانینی دوست دارند در کلاس اجرا شود. در مورد پیشنهادات آنها صحبت کنید. کدام کاربردی و کدام غیر قابل اجرا هست. در این روش هر کدام از دانش آموزان خود را مالک کلاس می دانند و احساس مسئولیت می‌کنند.بعنوان مثال قانون آزمایشگاه: در آزمایشگاه برای حفظ تمرکز هیچ کس اجازه صحبت کردن ندارد. در این روش بچه‌های کوچکتر یک فرصت برای هم صحبتی و گفتگو در مورد اهمیت اجرای قوانین و مقررات در کلاس درس و مدرسه هست.

این تکنیک‌ها را برای ساکت کردن کلاس هر ماه یکبار یا سه ما یکبار تغییر دهید تا تازگی داشته و موثر باشد.

در آخر بخاطر بسپارید که هیچ روش جادویی برای کنترل دانش آموزان و ساکت کردن کلاس وجود ندارد.بعضی از این ترفندها بسته به مقطع تحصیلی، سن دانش آموزان، شخصیت و رفتار، سبک یادگیری آنها بهتر جواب می‌دهد. برای همین ناامید نشوید و همیشه تمرکزتان را بر روی آموزش حفظ کنید.نفس عمیق بکشید، لبخند بزنید و در هر حالتی خونسردی خودتان را حفظ کنید زیرا عصبانی شدن فقط احترام دانش آموزان را به شما کمتر می‌کند.

لطفا اگر تجربه‌ای در زمینه ساکت کردن کلاس دارید و یا هر کدام از این ترفندهایی که برای ساکت کردن کلاس استفاده کردید و تاثیر مثبت یا منفی داشته با ما و دوستان شید شادی در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

 

29 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه