مشاهده
0 +

اگر دنبال راه‌های خلاقانه برای تقویت نوشتن کودک هستید، بازی حسی امروز را امتحان کنید.در آموزش امروز یاد می‌گیریم چطور یک کیسه مخصوص نوشتن و نقاشی کردن درست کنیم.

نوشتن یک مهارتی هست که خیلی زیاد نیاز به تمرین دارد. باید قبل از کلاس اول ابتدایی با تمرین مهارت حرکتی ظریف کودک را کاملا برای یادگیری نوشتن آماده کنید. مهارت حرکتی ظریف توانایی استفاده از انگشتان هست. وقتی روش تمرین نوشتن چیزی بغیر از مداد و کاغذ باشد، برای بچه‌ها جالب‌تر می‌شود. کودکان به نوشتن بدون مداد تمایل بیشتری دارند. در این مطلب یک روش یادگیری بر اساس آموزش چند حسی داریم. می‌خواهیم یک کیسه مخصوص تمرین نوشتن و نقاشی کردن درست کنیم.

روش آموزش چند حسی روشی هست که نه تنها بر روی دانش آموزان ابتدایی با اختلالات خواندن و نوشتن تاثیر گذار هست، بلکه سالها هست که ثابت شده این روش بر روی همه دانش آموزان موثر هست و به یادگیری بهتر کمک می‌کند. در روش یادگیری چند حسی یادگیری بر اساس 2 یا چند حس بیشتر انجام می‌شود. یعنی کودک اطلاعات و مفاهیم را علاوه بر حس شنیداری(گوش) و حس دیداری(چشم) با حواس دیگر هم دریافت می‌کند. تمرین نوشتن بغیر از مداد یک روش یادگیری بر اساس آموزش چند حسی هست.

چه نیاز هست:

  • ژل مو یا رنگ
  • چسب نواری محکم
  • کیسه زیپ­ دار
  • گوش پاکن

مراحل آماده شدن برای تمرین نوشتن بغیر از مداد :

  • ابتدا داخل کیسه زیپ‌دار با رنگ پر کنید(غلظت رنگ نباید خیلی آبکی باشد). از ترکیب رنگ انگشتی با آب یا رنگ اکرولیک استفاده کنید.
  • در کیسه را ببندید. برای اطمینان از اینکه محتویات داخل کیسه بیرون نمی‌ریزد سر کیسه را با چسب نواری ببندید( باز شدن کیسه یعنی کثیف کاری).

تمام! کیسه مخصوص نوشتن شما آماده هست. اگر در کلاس مدرسه این فعالیت را انجام می‌دهید بهتر هست دو سر کیسه را با چسب نواری بر روی میز محکم بچسبانید تا دانش آموزان با تسلط بهتری نوشتن بر روی کیسه انجام دهند. بخواهید با گوش پاکن یا نوک انگشت شروع به تمرین نوشتن کنند.یک فعالیت برای تقویت مهارت حسی کودک و آمادگی برای نوشتن هست.حروف را می‌شنوند و با انگشت می‌نویسند و می‌بینند. حافظه شنیداری، لامسه و دیداری درگیر هستند.

برای کودکان پیش دبستانی که تازه می‌خواهند خط راست، کج، مورب و پیچ پیچی را یاد بگیرند استفاده از این کیسه ایده‌ای برای تمرین کشیدن اشکال هندسی و انواع خطوط هست. کودکان کلاس اول بخواهید با انگشت بر روی کیسه بنویسند تا هم نسبت به یادگیری درس جدید مشتاق‌تر شوند و هم نگرانی‌هایشان برای دیکته نوشتن کمتر بشه و با اعتماد به نفس بیشتری دیکته نوشتن را شروع کنند.

این روش تمرین نوشتن یک روش برای درمانگرها و آرام بخش بعضی از بچه‌ها هست.

شما نمونه‌های بیشتری برای فعالیت‌های چند حسی در لینک زیر ببینید:

بازیهای حسی

اگر شما هم ایده‌ای در کلاس درس با دانش آموزان داشته‌اید برای ما بفرستید تا در قسمت ” کارهای ارسالی شما” با سایر دوستان شید شادی به اشتراگ بگذاریم.

تمرین نوشتن

داخل کیسه به جز رنگ و ژل از خیلی مواد ژله­ ای دیگر هم می‌توانید، استفاده کنید. تخم شربتی را مدتی داخل آب بگذارید تا حجم آن زیاد شود و داخل کیسه زیپ­‌دار را با آن پر کنید.

3 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه