مشاهده
0 +

کودکان در سن پیش دبستانی و کلاس اول ابتدایی آمادگی یادگیری و آموزش ساعت را دارند. در مطلب امروز یاد می‌گیریم، چطور آموزش ساعت به کودکان داشته باشیم.

آموزش ساعت به کودک کمی نکته داره و نیاز به تمرین دارد ولی بعنوان والدین یا معلم شما می‌توانید آموزش ساعت به کودکان را تبدیل به یک فعالیت سرگرم‌کننده‌ کنید. کودک زمانی آمادگی یادگیری و آموزش خواندن ساعت را دارد که قادر به شمارش اعداد باشد. برای همین بهترین زمان پیش دبستانی و کلاس اول ابتدایی هست. البته اگر کودک شما زودتر از این زمان علاقه به یادگیری خواندن ساعت داشت، هیچ موردی ندارد و آموزش را شروع کنید.

تمرین شمردن تا 60

برای خواندن ساعت باید کودک بتواند تا عدد 60 را بخواند. آیا کودک شما اعداد 1 تا 60 را روی کاغذ می‌نویسد؟ این اعداد را با او کار کنید. قبلا در سایت شید شاد بازیهایی برای آموزش شمارش اعداد به کودک قرار دادیم.

آموزش مفهوم عمومی زمان

بعد از اینکه کودک این توانایی داشت تا اعداد را تا 60 بخواند او را با مفهوم زمان آشنا کنید. مفهوم عمومی زمان شامل صبح، ظهر، بعد از ظهر، نصف شب هست. کودک را با این زمان‌ها آشنا کنید. برای این منظور فعالیتهایی که در هر کدام از این زمانها انجام می‌دهد، نام ببرید. بطور نمونه صبح‌ها صبحانه می‌خوریم، ظهر وقتی هست که ناهار می‌خوریم و یک چرت می‌زنیم، بعداز ظهر وقتی هست که بابا خانه می‌آید و شب وقتی هست که دندان مسواک می‌زنیم و کتاب می‌خوانیم، نصف شب زمانی هست که خواب هستیم. با سوال پرسیدن بیشتر او را با زمان آشنا کنید. بپرسید در چه زمانی ما فلان کار را انجام می‌دهیم؟ تا در موردش بیشتر فکر کند و بهتر با مفهوم زمان آشنا شود.

ساخت کاردستی ساعت برای آموزش ساعت

  • کاردستی ساعت

مرحله بعد ساخت کاردستی ساعت با 2 بشقاب یکبار مصرف هست. یک ساعت آنالوگ بسازید.

روش ساخت کاردستی ساعت برای آموزش ساعت به کودکان:

  • 2 بشقاب یکبار مصرف را داخل هم قرار دهید. مطابق شکل برش‌هایی دور تا دور لبه بشقاب بیرونی ایجاد کنید. و اعداد ساعت بین این برش‌ها با ماژیک بنویسید.
  • لبه‌ها را تا کنید و دقیقه‌ها را با فاصله 5 تایی لبه بشقاب زیری با ماژیک بنویسید.از دو رنگ مختلف ماژیک برای نوشتن اعداد ساعت و اعداد دقیقه استفاده کنید.
  • با برش 2 نوار کاغذی عقربه‌های ساعت را درست کنید. یکی از نوارها کوچکتر و هم رنگ اعداد ساعت باشد و نوار دوم بلند‌تر و هم رنگ اعداد دقیقه باشد. دو لبه نوار روی هم قرار دهید و با پونز وسط بشقاب محکم کنید.

شناسایی عقربه‌ها

از کودک بخواهید عقربه‌ها را با هم مقایسه کند. یکی از عقربه‌ها بزرگ‌تر و دیگری کوتاه‌تر هست. وقتی فرق آنها را متوجه شد، کار عقربه‌ها را توضیح دهید. عقربه کوچک ساعت شمار و عقربه بزرگ‌تر دقیقه شمار هست.

خواندن ساعت

ابتدا عقربه دقیقه شمار روی 12 باقی بماند و هر دفعه عقربه کوچک را روی اعداد مختلف قرار دهید و بخواهید آن عدد را بخواند.هر وقت عقربه بزرگ روی 12 بود، عقربه کوچک به هر عددی که اشاره می‌کرد، ساعت _ هست.

گاهی با فعالیتهایی که کودک در طول روز و شب انجام می‌دهد، زمان‌ها را معرفی کنید. مثلا عقربه بزرگ روی 12 و عقربه کوچک روی عدد 3 قرار دهید و بگویید الان ساعت 3 هست و همان وقتی هست که کارتون مورد علاقه‌ات شروع می‌شود و برای بقیه اعداد هم این روش را تکرار کنید تا خوب کودک با مفهوم خواندن ساعت آشنا شود.

امتحان

یکسری فعالیتها را نام ببرید و از کودک‌تان بخواهید عقربه‌ کوچک را بر روی زمان انجام آن فعالیت قرار دهد و  همانطورعقربه بزرگ ثابت بر روی عدد 12 باقی بماند.( وقت صبحانه، وقت مدرسه رفتن، وقت ناهار، بازی…..)برای مثال بپرسید الان مدرسه تعطیل شده عقربه کوچک باید روی چه عددی باشد؟

آموزش دقیقه

حالا لبه تا زده بشقاب بیرونی را برگردانید، اعداد نوشته شده زیر دقیقه هست. توضیح دهید که 5=1 هست.دقیقه عدد 5 هست.

5=1

10=2

15=3

20=4

25=5

30=6

35=7

40=8

45=9

50=10

55=11

00=12

هر دفعه لبه بشقاب را برگردانید، عدد زیر را ببیند و دوباره عدد نوشته شده رو را بخوانید تا آنها را بخاطر بسپارد.

عقربه بزرگ بر روی 12 قرار دهید و عقربه کوچک بر روی 1 قرار بگیرد ساعت 1:05 هست.

وقتی فاصله‌های هر 5 دقیقه را خوب یاد گرفت وقت آن هست که بین هر 5 دقیقه‌ شماره گذاری کامل انجام شود.

ابتدا بین 12 تا 1 را شروع کنید.1،2،3،4،5 حالا ساعت 1:04 دقیقه را نشان دهید.بقیه اعداد تا 60 همینطور بنویسید و عقربه‌ها را جابجا کنید تا کودک کامل خواندن ساعت را یاد بگیرد.

6 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه