مشاهده
0 +

اسباب بازی خیلی بیشتر از یک وسیله بازی و سرگرمی برای کودک هست.در نهایت بیشتر اسباب بازی ها فرصت آموزش را برای کودک فراهم می‌کند. در خرید اسباب بازی خیلی مهم هست وسیله‌ای انتخاب شود که تخیل کودک را به پرواز در آورد و باعث تحریک حواس او شود و از همه مهمتر برای کودک جذاب باشد. در این مطب به نکاتی اشاره می‌کنیم که در خرید اسباب بازی باید به آن توجه کرد.

در خرید اسباب بازی برای کودک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اسباب بازی بخش مهمی از زندگی کودکان هست.بهمین دلیل فروش اسباب بازی یک صنعت میلیارد دلاری هست که هر ساله اسباب بازی‌های متنوعی معرفی می‌شود. در خرید اسباب بازی باید توجه داشت که بین اسباب بازی‌های آموزشی و اسباب بازی‌های سرگرم کننده تفاوت وجود دارد. در این مقاله ما بررسی می‌کنیم که در خرید اسباب بازی برای کودکان چه نکاتی را والدین باید مد نظر داشته باشند.

خرید اسباب بازی هایی که نباید داشته باشیم

اسباب بازی نقش مهمی در دوران یادگیری کودک دارد. در تعامل با اسباب بازی بطور بالقوه بچه‌ها تفکر خلاق، حل مسئله و هماهنگی فیزیکی را یاد می‌گیرند. متاسفانه خیلی از اسباب بازی‌ها بدون تاییدیه متخصصین روان شناس کودک به بازار می‌آیند.اینها همان اسباب بازی‌هایی هستند که تنها با فشار دادن یک دگمه عملی انجام می‌شود . در خرید اسباب بازی با این خصوصیت باید توجه داشت که هیچ شکلی از یادگیری را در کودک نمی‌پرورانند زیرا هیچ یک از مهارتهایی که در بالا به آن اشاره شد را رشد نمی‌دهند.بهترین اسباب بازی باید حواس کودک را تحریک کند، تخیلات او را به پرواز در آورد و برای او جذاب باشد.

خرید اسباب بازی های توصیه شده به والدین

در خرید اسباب بازی شما بعنوان والدین باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر اسباب بازی کودک شما را به چالش بکشد، در واقع مهارت‌های مهم مادام العمر را کسب می‌کند.

خرید اسباب بازی برای نوزاد

نوزادان دوست دارند دنیای اطراف خود را بشناسند و خیلی چیزها هست که باید یاد بگیرند. هر شکل جدید، رنگ، طعم، صدا همگی موضوعاتی برای یادگیری آنها است. در انتخاب و خرید اسباب بازی برای نوزادان باید دقت کنید که امن باشد و با تحریک حواس بینایی، شنوایی و لامسه کودک بتواند نسبت به حواس شناخت پیدا کند. خرید اسباب بازی موزیکال از وسایل محبوب این سن هست. اسباب بازی‌ با رنگهای متضاد برای کودک این سن جذاب است و باعث رشد بینایی و جلب توجه می‌شود. خرید اسباب بازی بلوک‌های خانه سازی در سایز بزرگ وسیله مناسبی برای تقویت عضلات و انگشتان دست هست.

خرید اسباب بازی برای کودک نوپا (یک تا سه ساله)

کودکان نوپا به تنوع خیلی بیشتری از اسباب بازی نسبت به دوران نوزادی دسترسی دارند. خیلی از اسباب بازی‌های نوزادی هنوز برای کودکان یک تا سه ساله جذاب هستند و با آنها بازی می‌کنند. خرید اسباب بازی لگو فرصتهای آموزشی زیادی برای کودک فراهم می‌کند. خرید اسباب بازی لگو کمک می‌کند تا رنگها را یاد بگیرند و با مفهوم تقارن آشنا شوند.

کودکان نیاز به اسباب بازی مناسب سن خودشان دارند. اسباب بازی‌های سورت کردنی بهترین برای کودک نوپا هست. در مرتب کردن شکل‌ها یاد می‌گیرند چطور دسته بندی داشته باشند و مهارت‌های ریاضی و شناختی در کودک تقویت می‌شود همینطور فرصتی برای والدین هست تا اسم اشکال را نام ببرند.

خرید اسباب بازی برای کودک پیش دبستانی و مدرسه‌ای

وقتی کودک وارد دوران پیش دبستانی می‌شود با مفاهیم اعداد و حروف آشنا می‌شود. خرید اسباب بازی پازل وسیله‌ای برای آموزش اعداد و حروف الفبا هست .قبلا در شید شاد پازل‌های ساختنی زیادی آموزش دادیم.استفاده از پازل و جورچین خیلی معمول هست و جز بهترین انتخاب‌ها برای بازی کودکان هستند.

اسباب بازی بلوک‌های خانه سازی ( اسباب بازی لگو) و اسباب بازی که در آن باید بطور ذاتی چیزی ساخته شود، خلاقیت و تخیل را تحریک می‌کند. باید کودک فکر کند و راه‌های مختلف را امتحان کند و هر آنچه برای ساختن درست نیاز هست را بخاطر بسپارد.

اسباب بازی بلوک‌های خانه سازی حتی علاقه به کتاب خواندن را هم در کودک افزایش می‌دهد. تصور کنید کتاب قلعه سحر آمیز برای کودکتان خوانده‌اید بعد از قصه با بلوک‌ها شروع به ساختن قلعه می‌کند و حتی کل داستان را آنطور که در ذهنش هست با بلوک‌ها می‌سازد و اینطوری به خواندن بیشتر تشویق می‌شود. در این چرخه عادات خوب مانند مطالعه کردن را فرا می‌گیرند.

در دوران مدرسه خرید اسباب بازی آموزشی و علمی وسیله‌ای برای کمک به درک مفاهیم هست. در کنار آموزش و یادگیری والدین باید اجازه دهند تا کودک با تفریح و سرگرمی مفاهیم درسی را درک کند.

کودکان با بازی خیلی چیزها یاد می‌گیرند. وقتی شما اسباب بازی آموزشی برای کودک تهیه می‌کنید و همراه او بازی می‌کنید، شما شانس در کنار هم بودن و یادگیری همراه با بازی و شادی را فراهم کرده‌اید.

خرید اسباب بازی هنری و کاردستی

توصیه بعدی خرید اسباب بازی در دسته بندی هنر و کاردستی هست. وسایلی مانند نقاشی، سفال، دوخت و دوز و بافتنی حتی ساخت بادبادک راه عالی برای تقویت تفکر خلاق در کودکان هست. نمونه‌های زیادی از وسایل هست که می‌توانید ابزار آنها را بخرید و طبق راهنما آنرا درست کنید. بچه‌های کوچکتر با دنبال کردن دستورالعملها و کمی بزرگتر بصورت مستقل‌تر کارهای هنری و ساختنی زیادی می‌توانند، انجام دهند.کاردستی با کارتن و کاردستی صفحه بازی با نمد نمونه هایی از اسباب بازی هستند که با کار دست بچه ها قبلا در شید شاد آموزش دادیم.

آیا خرید اسباب بازی‌ های هوشمند توصیه می‌شود؟

یکی از نگرانیهای این روزهای والدین استفاده کودکان از موبایل هست. برای سرگرم کردن کودک 2 ساله هم از موبایل استفاده می‌شود. هر چند این نوع سرگرم کردن خصوصا در مواقعی که بچه‌ها کم حوصله هستند، خیلی راحت هست ولی همراه با یکسری مشکلات و اثرات منفی هستند که در ادامه توضیح می‌دهیم:

کم توجهی

با توجه به سطح بالای اثرات تحریک وسایل الکترونیکی مغز کودک ممکن هست عادت کند فقط با محتوای محرک واکنش دهد و سرگرم کردن کودک با موبایل باعث کم توجهی و عدم تمرکز در آنها می‌شود.

کاهش رشد مهارتهای انتقادی

خلاقیت، حل مسئله و مهارتهای حرکتی بوسیله این وسایل کاهش پیدا می‌کند. خیلی از اپلیکیشن‌های موبایل و بازیهای الکترونیکی تنها نیاز به فشار دادن یک دگمه دارند و هیچ فکر و فعالیت بدنی پشت اینها لازم نیست، انجام شود.

کودکان کوچکتر لازم هست با بازی کردن و ساختن درست فکر کردن و مهارت حل مسئله را یاد بگیرند که با سرگرمی با گوشی‌های موبایل چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

فشار بر روی چشم و دست

با وجود اینکه مدرکی از اثبات تاثیر منفی مدت استفاده طولانی از صفحه نمایش و مشکلات بینایی وجود ندارد ولی موراد آسیب‌های دست ناشی از دلایل سوء استفاده از گوشی موبایل بسیار گزارش شده است. بخاطر داشته باشید که این زمانی هست که بدن بچه‌ها در حال رشد هست و استفاده بیش از حد از هر چیزی اثرات منفی دارد، پس والدین باید حتما زمان استفده ازبازی‌های وسایل هوشمند را به حداقل برسانند.

با وجود تمام این صحبت‌ها در نظر داشته باشید که تشویق کودکان به استفاده از تکنولوژی چیز بدی نیست زیرا باعث آشنایی بیشتر آنها با دنیایی که در آن رشد می‌کنند، هست و در موقعیتهای کاری آینده آنها کمک هست. نکته مهم این هست که باید کنترل شده و متعادل باشد و به آنچه کودک در این برنامه‌ها یادگیری دارد، خیلی توجه شود.

وقتی بازی، اپلیکیشن و پلت فرم صحیحی انتخاب شود، تکنولوژی یک ابزار مناسب و مفید برای یادگیری است.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi