مشاهده
0 +

افزایش قد کودک یکی از دغدغه های والدین هست در ادامه این مقاله به مواد غذایی غنی مناسب برای رشد افزایش قد کودکان اشاره می‌کنیم و راه‌هایی برای تشویق کودک به خوردن این رژیم معرفی خواهیم کرد.

10 ماده غذایی عالی برای افزایش قد کودکان

آیا شما نگران افزایش قد کودکتان هستید؟ آیا دوستهایش برای کوتاهی قدش مسخره‌اش می‌کنند؟ آیا کودک شما در خوردن وسواس دارد و متقاعد کردن او برای خوردن مواد غذایی سالم برای شما چالش هست؟
اگر هر کدام از جوابهای سوال بالا مثبت هست یعنی کودک شما رشد و افزایش قد متناسب با سنش ندارد. می‌خواهید بدانید برای افزایش قد کودک چه باید کرد؟
در ادامه این مقاله به مواد غذایی غنی مناسب برای رشد افزایش قد کودک اشاره می‌کنیم و راه‌هایی برای تشویق کودک به خوردن این رژیم معرفی خواهیم کرد.
10 ماده غذایی برای افزایش قد کودک
وقتی صحبت در مورد قد کودک هست خیلی عوامل تاثیرگذار هستند. ژن یکی از عاملهای مهم در رشد قد کودک هست.کنار ژن تغذیه سالم و مواد غذایی در رشد قد کودک بسیار تاثیرگذار است.هورمون رشد یا HGH میزان رشد قد کودک را تنظیم می‌کند که غده هیپوفیز این هورمون را ترشح می‌کند.
برای افزایش قد کودک باید او را به خوردن مواد غذایی تشویق کنید که تولید HGH را بیشتر کند. 10 ماده غذایی که باعث افزایش قد کودک می‌شود عبارت است از شیر، میوه و سبزیجات تازه، گندم و غلات، بلغور جو دو سر، تخم مرغ، سویا، لبنیات، گوشت و ماهی.
در ادامه در مورد هر کدام از این مواد غذایی مهم تاثیر گذار بر روی افزایش قد کودک توضیح می‌دهیم.
شیر


شیر یک ماده غذایی غنی از کلسیم هست که در رشد کودک نقش بزرگی دارد. استخوانهای کودک را قوی نگه می‌دارد. ویتامین A موجود در شیر کمک می‌کند تا استخوانها کلسیم را جذب کند.شیر منیع خوبی از پروتدین هست که باعث رشد سلولهای بدن کودک می‌شود.هر کودکی برای رشد بهتر باید روزی 2 تا 3 لیوان شیر بخورد.

میوه و سبزیجات تازه


یکی از شرط‌های رشد کودک میزان میوه و سبزیجات تازه ای هست که بدنش دریافت می‌کند که شامل مقدار خوبی از فیبر، ویتامین، پتاسیم و اسید فولیک هست. ویتامین A به رشد استخوان‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند. منابع خوبی از ویتامین A مانند هویج، خربزه، بروکلی، اسفناج، سیب، منگو، هندوانه و زردآلو هست. منابعی از ویتامین C مانند مرکبات به مشکلات رشدی کودک کمک می‌کند.

غلات و گندم


غلات و گندم سرچشمه‌ای از انرژی هست.منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌ها، آهن، منزیم، سلنیوم هست. غلات و گندم سرشار از کالری هستند که برای رشد و افزایش قد کودک خیلی مهم هست. غذاهایی مانند برنج قهوه ای، پاستا و گندم نیازهای کودک را برای افزایش قد تامین می‌کند.

بلغور جو دو سر


برای افزایش قد کودک بلغور جو دو سر یک معجزه هست. یک منبع عالی از پروتئین گیاهی هست که به افزایش توده عضلانی و کاهش چربی کمک می‌کند. بچه‌‌ها را تشویق کنید تا هر روز صبح یک صبحانه مقوی با بلغور میل کند.

تخم مرغ


تخم مرغ غنی از پروتئین B12 هست. بهتر هست برای افزایش قد کودک روزی 2 تا 3 عدد تخم مرغ در برنامه غذایی او قرار دهید.
مرغ


اگر شما گیاهخوار نیستید مرغ یک منبع عالی از پروتئین هست. در منابع غذایی حیوانی مرغ یکی از بالاترین میزان پروتدین را دارا هست. مرغ به رشد ماهیچه‌ها و بافتها کمک می‌کند.

سویا


در غذاهای گیاهی، سویا یکی از بالاترین منابع از پروتئین هست که پروتدین خالص هست و برای رشد استخوانها و بافتها بسیار حیاتی هست.

لبنیات


لبنیات یکی از مواد غذایی هست باعث افزایش سریع و طبیعی قد می‌شود. لبنیات( پنیر، کره، ماست) منبع خوبی از ویتامین D,B,Aو E همچون پروتدین و کلسیم هست. ویتامین D و کلسیم باعث افزایش قد و رشد کودک می‌شود.

گوشت قرمز


گوشت قرمز یکی دیگر از منابع غذایی حیوانی با مقدار بسیار از پروتئین هست.هر چند وقت بچه‌ها باید گوشت مصرف کنند ولی زیاده روری در مصرف گوشت قرمز باعث افزایش مشکلات کلسترول می‌شود.

ماهی


ماهی یکی از بهترین مواد غذایی برای رشد کودک هست. ماهی سالمون و تن ماهی منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین D و پروتئین هستند که باعث افزایش قد کودک می‌شود.
شما باید سعی کنید بطور منظم این 10 ماده غذایی جهت افزایش قد کودک در برنامه غذایی او قرار دهید. در کنار خوردنی‌های مفید بچه‌ها را به فعالیت‌های فیزیکی و گذراندن وقت در بیرون از منزل تشویق کنید.

راه‌های افزایش قد کوددک:

افزایش قد کودک به عوامل مختلفی از قبیل ژن، میزان فعالیتهای فیزیکی، کیفیت وعده‌های غذایی و شرایط پزشکی، خیلی عوامل دیگر بستگی دارد. این عوامل هیچ کدام تعیین کننده رشد قد کودک نیستند. اما راه‌های طبیعی برای افزایش قد کودک وجود دارد.
ممکن هست بعد از تولد یکسالگی کودک‌تان متوجه شوید که سرعت رشد قدش کم هست وقتیکه به دوران بلوغ می‌رسد این رشد افزایش پیدا می‌کند و با افزایش قد کودکتان در سن نوجوانی شما باز غافلگیر شوید. دختر بچه‌ها بین سن 8 تا 13 سالگی بیشترین رشد افزایش قد را دارند و پسر بچه‌ها در سن 10 تا 15 سالگی افزایش قد را دارند. در ادامه راه‌های طبیعی برای افزایش قد کودک پیشنهاد می‌کنیم:
خواب منظم

  • برای رشد بطور معمول بین 10 تا 12 ساعت خواب منظم نیاز هست.
  • بچه‌ها را عادت بدهید تا شبها زود به تختخواب بروند و اول شب بخوابند.
  • یک برنامه منظمی برای ساعات خواب و بیدار شدن کودک تنظیم کنید. تا طبق همان قانون هر شب بخوابد و صبح بیدار شود و این قانون را حتی برای روزهای تعطیل هم اجرا کنید.

پروتئین در وعده غذایی

  • برای افزایش قد منابع غذایی پروتئین‌دار را در رژیم غذایی کودک قرار دهید.
  • منابع پروتئینی مانند گوشت بدون چربی و ماهی در وعده غذایی کودک قرار دهید.
  • اگر کودک شما بد غذا هست سعی کنید پروتئین مورد نیاز بدنش را از طریق خوراکیهای مورد علاقه‌اش مانند آجیل و مغزها فراهم کنید.

ورزش و فعالیتهای بدنی

  • برای افزایش قد برنامه ورزشی منظم برای کودک داشته باشید.
  • فعالیت‌های بدنی و شرکت در بازی‌های فیزیکی برای رشد کودک خیالی مهم هست.
  • فعالیتهای فیزیکی و ورزشهایی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، دویدن و ورزشهای در برنامه کودک قرار دهید.

رژیم غذایی متعادل

  • یک رژیم غذایی متعادل برای رشد کودک خیلی مهم هست.سعی کنید تمام مواد غذایی لازم را که برای رشد او متناسب با سن لازم هست در برنامه غذایی او قرار دهید.
  • میوه و سبزیجات تازه حتما در تغذیه روزانه کودک قرار دهید.

سبک زندگی سالم

  • شیوه و سبک زندگی در یک خانواده تاثیر خیلی بزرگی بر روی رشد کودک دارد.
  • فرهنگ خوردن غذاهای خانگی را بجای خوراکیهای مضر در خانواده بنا کنید.
  • بجای یک سبک زندگی بیحساب فعالیتهای سرگرم کننده برای برنامه روزانه زندگیتان تنظیم کنید.
  • برنامه‌های کلاس مختلف و شرکت در کمپینهای مختلفی مانند کوهنوردی، کارهای هنری، شنا، تنیس و خیلی فعالیتهای دیگر را با هم داشته باشید.
  • فعالیتهایی را پیشنهاد بدهید که کودک شما به آن علاقه دارد. مثلا هر روز صبح مساحت خانه تا مدرسه را با هم پیاده بروید یا یک زمینه تمرین و پیشرفت در زمینه یک سبک رقص که دوست دارد، ایجاد کنید و یا هر کار دیگری که از انجام آن لذت می‌برد.
0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi