مشاهده
0 +

به کودک‌تان بگویید که قصد دارید شیر را تبدیل به پلاستیک کنید. ساخت پلاستیک از شیر یک کار شگفت انگیز و عالی که کلی کودک شما ذوق می‌کنه، تصورش را بکنید که اسباب بازی، مهره بازی، وسیله زینتی یا مجسمه‌ای پلاستیکی خودتان در منزل بسازید.

پلاستیک‌ها از عجایب روزگار ما به شمار می‌آیند. جالب است بدانید، دانشمندان پلاستیک را از عجیب‌ترین چیزی که می‌توانید تصور کنید می‌سازند- گیاهانی که دو میلیون سال قبل مردند و در طول زمان زیر زمین قرار گرفتند و پوسیده شدند و ماده‌ای سیاه و بدبو به نام نفت را به وجود آوردند.

جادوی شیمیایی که این ماده سیاه و بدبو را به عروسکی زیبا تبدیل می‌کند.پیچیده و زیرکانه هست. شما هم می‌توانید کار مشابهی را روی اجاق گاز آشپزخانه انجام دهید. بدون آن که نیازی به حفر چاه در باغچه‌ی پشت خانه داشته باشید.

به کودک‌تان بگویید که قصد دارید شیر را تبدیل به پلاستیک کنید. ساخت پلاستیک از شیر یک کار شگفت انگیز و عالی که کلی کودک شما ذوق می‌کنه، تصورش را بکنید که اسباب بازی، مهره بازی، وسیله زینتی یا مجسمه‌ای پلاستیکی خودتان در منزل بسازید.

آزمایش ساخت پلاستیک از شیر

چه نیاز هست:

  • شیر
  • سرکه
  • ماهیتابه
  • دستمال کهنه

چطور شیر را تبدیل به پلاستیک کنیم:

ابتدا یک فنجان شیر (240ML)  را گرم کنید(این کار حتما توسط یک بزرگتر انجام شود). شیر چرب بهتر هست.دقت کنید شیر به دمای جوش نباید برسد. اگر ماکرویو دارید بهتر هست از این طریق گرم کنید. در صورتیکه دماسنج دارید باید دمای شیر 120 درجه فارنهایت یا 49 درجه سانتیگراد باشد.

4 قاسق سرکه(59ML) به آن بیفزایید.یک دقیقه هم بزنید.

 

مخلوطی به شکل یک ماده‌ی سفید و ضخیم- پلاستیک – و یک محلول آبکی در می‌آید.اگر توده های سفید ایجاد نشد یعنی شیر به اندازه کافی گرم نشده است.

آنرا درون دستمال بریزید و با آب سرد شست و شو دهید و خشک کنید تا آب اضافی آن و رطوبت آن گرفته شود با فشار به شکل یک توپ در آورید.

وقتی هنوز نرم هست میتوانید داخل قالب قرار دهید یا به آن فرم و شکل بدهید یا رنگ خوراکی و اکلیل به آن اضافه کنید.

پس از دو ساعت، پلاستیک شما سخت می شود.باز اگر لازم بود یک روز کامل صبر کنید تا کامل سفت شود.

چه اتفاقی افتاد:

شما مقدار PH شیر را تغییر داده‌اید.سرکه حاوی اسید استیک هست و باعث می‌شود شیر اسیدی‌ شود و یک پروتئینی بنام کازئین در شیر هست که بعد از اسیدی شدن شیر بصورت یک زنجیر طولانی در آمده و  بصورت توده‌هایی که می‌بینید تغییر شکل داده می‌شود.به این پلاستیک کازئین می‌گویند.

با انجام ابن آزمایش شما ذهن کودکتان را به محیط اطراف باز می کنید. با تجزیه و تحلیل مواد می توان مواد جدیدی ایجاد کرد. بله این چیزی هست که کودک در این آزمایش می بیند و درک می کند که شاید سالها بوده که ما از نفت پلاستیک داشتیم ولی می توان با روشهای جدید هم به دستاوردهای نویی رسید و جایگزینهایی را پیدا کرد. با کودکتان آزمایش های مختلف را انجام دهید تا ذهن آنها درگیر شود و به محیط اطرافشان توجه بیشتری پیدا کنند. اینطوری برای هر چیزی دنبال دلیل هستند و همیشه به فکر راهی برای رسیدن به جواب می گردند.

 

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه