مشاهده
0 +

کودک را با دیدگاه‌های مختلف و اینکه هر کسی ممکن هست با نگاهی متفاوت به مسائل نگاه کند آشنا کنید تا یاد بگیرد برای نگریستن و تفکر درباره‌ی یک مسئله بیش از یک راه مشخص وجود دارد.

حتما همه می‌دانید که آدمهای مختلف روی کره‌ی زمین با دیدگاه‌های مختلفی هستند. شاید یک مسئله‌ای از دید ما به یک شکل و از دید دوست، خواهر و همسرمان به شکلی دیگر دیده شود.حتما این مثل را شنیده‌اید که هر وقت دیدید ” مادری به تن کودکش لباس زیاد پوشانده است، مطمئن باشید که اون مادر هم اکنون سردش شده است” . پس تجربیات ما از دنیای پیرامونمان با کودکمان خیلی فرق دارد.

امروز یک بازی می‌خواهیم معرفی کنیم تا شما و کودکتان بدانید که دیگران بطوری متفاوت از ما به مسائل ممکن هست نگاه کنند. بازی برای آشنایی با دیدگاه های مختلف از درسهای مهارت زندگی است و کمک می‌کند تا کودک آگاه شود که برای نگریستن و تفکر درباه‌ی یک مسئله بیش از یک راه مشخص وجود دارد و این کار باعث می‌شود توانایی آنها برای داشتن دیدگاهی باز گسترش پیدا کند.فرقی ندارد که کودک شما چه سنی دارد. بازیهای تخیلی گروه سنی ندارد و حتما این بازی را با کودکتان انجام دهید.

روش بازی:

  • همراه کودکتان به حیاط یا پارک محله‌تان بروید و تصور کنید که شما یک مورچه هستید. نگاهی به دور بر بندازید و بگویید برای زندگی چه جایی برایتان بهتر هست. شاید برای شما زیر بوته‌ی گل جای مناسبی باشد و کودک‌تان به چمنهای گوشه پارک اشاره کند.لای ریشه‌های درخت و یا بالای شاخه‌های کج و کوله؟
  • می‌توانید فراتر از فکر کردن حتی برای خودتان خانه‌ای بسازید. تعدادی خرده سنگ جمع کنید و آنها را کنار هم چیده و یک خانه برای خودتان بسازید.
  • همینطور بازی را گسترش بدهید و به دنبای جایی برای بازی باشید. مثلا از روی لبه‌ی چمنها سر بخورید و یا لای گلبرگها قایم موشک بازی کنید. دنبال غذا برای خوردن باشید و یا سایه‌ای برای استراحت پیدا کنید.
  • اگر از مورچه بودن خسته شدید بازی را تغیر بدهید. ایندفعه یک کفش دوزک یا پروانه شوید و توی آسمان پرواز کنید.

 

در بازی برای آشنایی با دیدگاه های مختلف در کنار تقویت قوه‌ی تخیل پردازی که باعث افزایش خلاقیت کودک می‌شود شما به کودکتان داشتن نگاه‌های مختلف از زوایای گوناگون را یاد می‌دهید. و قدرت درک شرایط متفاوت را در او افزایش می‌دهید و در نتیجه آن اگر دفعه‌ی بعد از کودکتان کاری خواستید انجام دهد و برایش دلیل آوردید ممکن هست به نفع شما تمام شود و یا برعکس شما مجبور شدید از دید کودکتان به قضیه نگاه کنید و کنار بیایید. 😉

چند بار شده قضیه برعکس بوده ؟ 😉

5 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه