مشاهده
3403 +

آموزش موسیقی کودکان بصورت مداوم در دامنه وسیعی از معیارها از جمله عملکرد تحصیلی کودکان کمک می‌کند. حافظه و ادبیات، ریاضیات و حتی باعث پیشرفت IQ است.

چگونه آموزش موسیقی کودکان می تواند در یادگیری کمک کند

آیا می توانم یک CD موسیقی کلاسیک در دستگاه بخش بگذارم و کمک شود به اینکه کودکمان مشق شب خودش را بنویسد؟ آیا درس پیانو کمکی در یادگیری ریاضیات می‌کند؟

تحقیقات در مورد اثر موسیقی بر یادگیری برای چند دهه می‌باشد که درحال پیشرفت است. تحقیق بر روی اثر موتزارت، ” تئوری که گوش دادن به موسیقی موتزارت به طور موقت می تواند به بهبود عملکرد، و شاید حتی IQ کمک کند” در اواخر 1950s  محبوبیتی زیاد پیدا کرد و پدر و مادرها در همه جا شروع به تلاش کردند تا فرزندان خود رادر معرض موسیقی کلاسیک قرار دهند. این نظریه آنقدر محبوب است که فرماندار گرجستان حتی پیشنهاد بودجه ای را در نظر گرفت که به هر کودک متولد در گرجستان یک سی دی موسیقی کلاسیک بدهند. ولی آیا کودکان گرجستان در حال حاضر از ضریب هوشی بالاتر از حد میانگین ملی برخوردارند؟ آیا اثر موتزارت واقعا بچه های ما را باهوش تر می کند؟

همانند بسیاری از نظریه ها، سخنان منتقدان در مورد اثر موتزارت جنجال برانگیز شده است. اما آنچه که به طور کلی مورد بحث نیست  و بوسیله شواهدی قوی حمایت می شود ، این واقعیت است که آموزش موسیقی کودکان مداوم در دامنه  وسیعی از معیارها از جمله عملکرد تحصیلی کمک می‌کند.

گروه تحقیقاتی درکانادا از دانشگاه مک مستر دو گروه کودک بین سنین 4 و 6 سال را مقایسه نمودند. یک گروه درس موسیقی سوزوکی (آموزشی به روش زبان مادری) و دیگری هیچ آموزش موسیقی نداشتند، نتایج که در مجله آنلاین در تاریخ 20 سپتامبر سال 2006 منتشر شد، نشان داد که کودکانی که آموزش موسیقی دریافت کرده بودند در بین همسالان خود در مهارت های حافظه و همچنین توانایی های “غیر موسیقی ” مانند ادبیات، ریاضیات و حتی IQ سرآمد بودند.

بریجید فاینیوکین مربی اولیه موسیقی دوران کودکی در مدرسه موسیقی در شیکاگو، شاهد اثرات مثبت آموزش موسیقی کودکان دست اول می باشد. آموزش موسیقی رسمی نیاز به تمرکز، نظم و انضباط و اراده  داشته و این ویژگیهای مثبت اغلب به دوره های دیگر زندگی دانش آموز منتقل می شود. او می گوید: “ضرب و آهنگ و ریتم مولفه‌های کلیدی در موسیقی کودکان می باشد و نگه داشتن ریتم کمک به تسلط بیشتر در خواندن آنها می‌کند.موسیقی که ما می نوازیم دایره لغات مان را بالا برده، زمان ها و جمع و مفرد را می آموزد وزبان شاعرانه را به ما یاد می دهد و ما را تشویق به تجسم و تلفظ صحیح کلمات می‌کند. از طریق موسیقی ما در مورد خودمان ، فرهنگ مان ، دیگران، علوم و ریاضیات، خلاقیت، شغل ، محیط زیست، جشن و احساسات چیزهای زیادی یادمی گیریم.”

اسکات کراس، مدیر توسعه آموزش موسیقی کودکان بین المللی، همچنین معتقد است که مزایای کلاس‌های موسیقی به جز خود آموزش موسیقی ، فراتر بوده و شامل پیشرفت تحصیلی نیز می‌باشد.کلاس‌های موسیقی به کودکان نو پا کمک کرده و از موسیقی برای درک مفاهیمی مانند بالا و پایین، سریع و آهسته ، شروع و توقف استفاده می شود. خواندن ویادداشت نوت موسیقی از چپ به راست باعث تقویت خواندن لغات انگلیسی از چپ به راست می‌باشد. شمارش موسیقی (1، 2، 3، 4) و نگه داشتن ضرب و آهنگ مداوم باعث تقویت نقش اعداد بوده  و کمک می کند تا کودک بهتر مفاهیم را برای اولین بار در ریاضی درک کند.

مزایای آموزش موسیقی کودکان به سال های اولیه محدود نمی شود. به گزارش انجمن ملی آموزش موسیقی، شرکت کنندگان SAT با یک پیش زمینه ای از موسیقی به طور قابل توجهی بالاتر از همتایان غیر موسیقیایی خود بوده ، به طور تعجب آوری 56 امتیاز بالاتر در بخش شفاهی و 39 امتیاز بالاتر در قسمت ریاضی در آزمون کسب کردند. دیگر طرفداران آموزش موسیقی نیز استناد به  مزایای غیر موسیقی متعدد از جمله ایجاد اعتماد به نفس، تمرکز و هماهنگی می‌کنند و باور دارند که آموزش موسیقی منافع بیشتری هم خواهد داشت.

به گفته ی فاینیوکین “معلمان من داستان های بسیاری در مورد چگونگی یادگیری عمیق کودکان به دلیل داشتن موسیقی در برنامه درسی تعریف می‌کنند وعلاوه بر تمام این  مزایا  ، آواز، رقص و حرکت  با هم ، می تواند شادی های بزرگی را خلق کند. ”

شاید وقت آن است که موسیقی جایگاه خود را به عنوان بخشی از برنامه آموزشی درسی بیابد!

2 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه