مشاهده
4166 +

کودکان در بازی های وانمودی در دنیای خیالی خودشان در حال نقش آفرینی می‌باشند.مهم نیست کجا و در چه موقعیتی هستند با هر ابزاری که در دست دارند و با توجه به آنچه در گذشته تجربه داشتتند، با قوه تخیلاتشان تغییراتی داده و آینده را طراحی می‌کنند .مثلا "من یک پادشاه هستم" یا بر روی زمین دراز کشیده و تصور می کنند در حال غرق شدن در آب هستند و دستشان را بسمت شما دراز کرده که "کمک کنید من دارم غرق می‌شوم" او بازی را شروع کرده و با تصورات ذهنی و تخیلش به بازی جان می‌دهد. خیلی مهم است که پدر و مادرها وقتی با چنین صحنه‌هایی روبرو می‌شوند کودک را از ادامه بازی ، باز ندارند و نخواهند دنیای خیالشان را خراب کنند. آموزشهایی که در بازیهای وانمودی خواهیم داشت: افزایش قدرت تخیل و خیال‌پردازی تجسم نقش‌ها...

کودکان در بازی های وانمودی در دنیای خیالی خودشان در حال نقش آفرینی می‌باشند.مهم نیست کجا و در چه موقعیتی هستند با هر ابزاری که در دست دارند و با توجه به آنچه در گذشته تجربه داشتتند، با قوه تخیلاتشان تغییراتی داده و آینده را طراحی می‌کنند .مثلا “من یک پادشاه هستم” یا بر روی زمین دراز کشیده و تصور می کنند در حال غرق شدن در آب هستند و دستشان را بسمت شما دراز کرده که “کمک کنید من دارم غرق می‌شوم” او بازی را شروع کرده و با تصورات ذهنی و تخیلش به بازی جان می‌دهد.

خیلی مهم است که پدر و مادرها وقتی با چنین صحنه‌هایی روبرو می‌شوند کودک را از ادامه بازی ، باز ندارند و نخواهند دنیای خیالشان را خراب کنند.

با جهت دهی مناسب بازی وانمودی وسیله‌ای برای رشد شناختی و عاطفی کودک خواهد شد و همینطور مهارت ‌های اجتماعی را ارتقا خواهد داد.

آموزشهایی که در بازیهای وانمودی خواهیم داشت:

افزایش قدرت تخیل و خیال‌پردازی

تجسم نقش‌ها با توجه به برداشت‌هایی که در گذشته در خاطرشان وجود دارد کمک خواهد کرد تا کودکان کارهای خیالی بیشتری انجام دهند و قدرت تفکر افزایش پیدا کرده و در تصمیم‌گیریها در آینده  بهتر بتوانند فکر کنند.

افزایش مهارت زبانی و کلامی

وقتی کودکان در حال بازی نقش‌هایی مثل مربی مهد و یا دکتر و نقش‌های اجتماعی دیگر می‌باشند، نیاز است تا از طریق گفتار بتوانند نظریات شخصیتهایی که در بازی است را نقش آفرینی کنند و این باعث افزایش مهارت کلامی خواهد شد و در آینده کمک خواهد کرد تا عقایدشان را تاثیرگذارتر بیان نمایند.

افزایش مهارت های عاطفی

وقتی نقش دیگران را بازی می‌کنتد در واقع خود را در آن موقعیت خاص جای افراد دیگر گذاشته و این حس همدلی و یکی شدن را تقویت می‌کند. با احساسات دیگران بیشتر آشنا شده و از خودمحوری خارج می‌شوند و دنیا را از دریچه دید دیگران هم می‌بینند.

 یادگیری نقش‌های اجتماعی جدید

کودک وقتی در نقشهای مختلف بازی می‌کند نسبت به آن نقش‌ها بیشتر آگاه شده و وظایف و مسئولیت‌های آنها را بیشتر درک می‌کند مثلا کودکی که قبل از مدرسه ، “مدرسه بازی” کرده است زمانیکه وارد مدرسه می‌شود یک ذهنیتی داشته و اتفاقاتی که در مدرسه می‌افتد برایش آشنا بوده و کمتر می‌ترسد.

درک بهتر موقعیتها و انعطاف پذیری

اغلب به علت کم تجربگی کودکان در بعضی موقعیتها قادر به درک شرایط و عکس‌العمل صحیح نیستند مثلا صبر کردن برای رسیدن به بعضی درخواستها یا تکان نخوردن در اصلاح مو و … در بازی های وانمودی کودکان این آموزشها را یادگرفته و درک بهتری خواهند داشت .

افزایش اعتماد به نفس

وقتی کودک یاد می‌گیرد خود را در نقش دیگران بگذارد اعتماد به نفس بیشتر خواهد داشت.

آیا بازی های وانمودی خشن را برای بچه ها باید محدود کنیم؟

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه