مشاهده
6501 +

چطور کمک کنیم تا بچه‌ها مسئله ریاضی را حل کنند چیرگی و مهارت در حل مسئله ریاضی خیلی مهم است زیرا کودک شما برای مسائل ریاضی در زندگی واقعی که بصورت حرفه‌ای و شخصی تجربه خواهد کرد، آماده می‌شود. حتی با وجود خبره بودن در ریاضی باز هم  بدون خواندن مهارتهای تحلیلی کودک شما ممکن است در حل مسائل مشکل داشته باشد.توانایی کودک‌تان را برای حل مسائل ریاضی بوسیله راهنمایی و ایجاد فرصتهایی برای تمرین بیشتر، قوی کنید. مرحله 1 مهارت سواد خواندن و نوشتن ریاضی را آموزش دهید.بچه‌ها مسائل ریاضی را اگر نتوانند درک کنند قادر به حل آنها نیستند.از کودک‌تان بخواهید صورت مسئله را با صدای بلند بخواند و بعد در مورد سناریو شرح داده شده، بحث کنید.بررسی کنید که آیا همه لغات موجود در شرح مسئله و یا ایده و منظور...

چطور کمک کنیم تا بچه‌ها مسئله ریاضی را حل کنند

چیرگی و مهارت در حل مسئله ریاضی خیلی مهم است زیرا کودک شما برای مسائل ریاضی در زندگی واقعی که بصورت حرفه‌ای و شخصی تجربه خواهد کرد، آماده می‌شود.

حتی با وجود خبره بودن در ریاضی باز هم  بدون خواندن مهارتهای تحلیلی کودک شما ممکن است در حل مسائل مشکل داشته باشد.توانایی کودک‌تان را برای حل مسائل ریاضی بوسیله راهنمایی و ایجاد فرصتهایی برای تمرین بیشتر، قوی کنید.

مرحله 1

مهارت سواد خواندن و نوشتن ریاضی را آموزش دهید.بچه‌ها مسائل ریاضی را اگر نتوانند درک کنند قادر به حل آنها نیستند.از کودک‌تان بخواهید صورت مسئله را با صدای بلند بخواند و بعد در مورد سناریو شرح داده شده، بحث کنید.بررسی کنید که آیا همه لغات موجود در شرح مسئله و یا ایده و منظور کلی که شرح داده شده را فهمیده است یا نه.

مرحله 2

باز از کودک‌تان بخواهید یکبار دیگر مسئله را بخواند.این دفعه می‌خواهیم، آنچه مسئله خواسته را تشخیص دهد.بیشتر مسائل ریاضی شامل یک سوال مشخصی است که باید جواب داده شود و یا تکلیف و کاری است که باید انجام داده شود.

این مسئله حیاتی است که کودک‌تان بتواند قبل از ادامه حل مسئله ریاضی ،عناصر را شناسایی و تعیین کند.

مرحله 3

آموزش دهید که کودک‌تان تمام اطلاعات بالقوه مهم و یا سرنخ‌هایی که در مسئله گنجانده شده‌است، شناسایی کند. می‌تواند زیر عبارات مهم را خط بکشد و یا بر روی کاغذ آنها را یادداشت کند.وقتی همه اطلاعات بالقوه مهم را مجزا و سوا کرد از او بخواهید ارتباط هر کدام را بررسی کند.

این نکته را متذکر شوید که گاهی در حل مسئله اطلاعات جالبی ممکن است باشد که برای حل مسئله هیچ ضرورتی ندارد.

مرحله 4

در این مرحله کودک‌تان باید تشخیص دهد که چه عمل ریاضی ، برای حل مسئله و یا تکمیل کار باید انجام دهد.بخواهید اطلاعات مجزا شده را در فرمول ریاضی یا معادله قرار بدهند.

مرحله 5

حالا از کودک‌تان بخواهید که با توجه به اطلاعاتی که از صورت مسئله در آورده است معادله یا مسئله ریاضی را حل کند.وقتی شروع به حل مسئله کرد، بخواهید دوباره صورت مسئله را بخواند و ببیند آیا راه‌حل داده شده  قابل قبول است یا نه.برای مثال اگر مسئله این است که چند درصد از دانش آموزان کلاس چشم آبی دارند. و جواب او 324 بود.مطمئنا در جاگذاری‌‌های مسئله ریاضی یا حساب کردن جواب اشتباه داشته است.کمک کنید تا مجدد نگاهی به استدلال و برهانی که در طی حل مسئله ریاضی بکار برده انداخته تا اشکال کار را پیدا کرده و تصحیح کند.

نکته:از کودک‌تان بخواهید در زندگی روزمره هم مسائل ریاضی را حل کند.بعنوان نمونه :اگر قصد دارید برای تماشای فیلم به سینما بروید از کودک‌تان سوال کنید چقدر هزینه بلیط برای همه اعضای خانواده می‌شود و یا سوال کنید اگر زمان کافی برای تماشای برنامه 30 دقیقه‌ای تلویزیون داشته باشد و الان ساعت 6 بعداز ظهر باشد آیا شام در ساعت 6:15 یا 6:45 خواهید داشت.

روش های ساده آموزش ریاضی به کودکان را هم ببینید

2 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه