مشاهده
4830 +

کاردستی کودکان ما در حال رشد در دنیایی هستند که تکنولوژی در آن روز به روز در حال افزایش است. در حقیقت کودکان ما اکنون به عنوان "نسل شبکه" شناخته میشوند. با کنسول‌های بازی، آیفون‌ها، اینترنت ، سیستم پیام کوتاه ، اسکایپ، پادکست‌ها و وبلاگ‌ها بزرگ شده‌اند. درحالی که توانایی دسترسی به تکنولوژی منفعت‌هایی برای کودکان داشته، اما پدر و مادرهایی با بچه‌هایی که مدام از این تکنولوژی‌ها استفاده میکنند ، شاکی کرده است. بر اساس گزارشی از مرکز USA Annenberg  کودکان از وصل بودن و استفاده مداوم از تکنولوژی آسیب می‌بینند."چیزی که بیشتر از همه در خطر است مسائل مهمی مثل کم شدن استحکام رابطه بین والدین و کودکان، کمبودِ روابط خانوادگی محکم ، مراسم ها ، خاطرات ، ارتباطات متقابل ، توسعه نیافتن همدلی کودکان و مهارت...

کاردستی

کودکان ما در حال رشد در دنیایی هستند که تکنولوژی در آن روز به روز در حال افزایش است. در حقیقت کودکان ما اکنون به عنوان “نسل شبکه” شناخته میشوند. با کنسول‌های بازی، آیفون‌ها، اینترنت ، سیستم پیام کوتاه ، اسکایپ، پادکست‌ها و وبلاگ‌ها بزرگ شده‌اند.

درحالی که توانایی دسترسی به تکنولوژی منفعت‌هایی برای کودکان داشته، اما پدر و مادرهایی با بچه‌هایی که مدام از این تکنولوژی‌ها استفاده میکنند ، شاکی کرده است.

بر اساس گزارشی از مرکز USA Annenberg  کودکان از وصل بودن و استفاده مداوم از تکنولوژی آسیب می‌بینند.”چیزی که بیشتر از همه در خطر است مسائل مهمی مثل کم شدن استحکام رابطه بین والدین و کودکان، کمبودِ روابط خانوادگی محکم ، مراسم ها ، خاطرات ، ارتباطات متقابل ، توسعه نیافتن همدلی کودکان و مهارت های اجتماعی است.”

کاردستی برای کودکان

پدر ومادرها چگونه میتوانند کودکان را از تکنولوژی جدا کنند؟

خب چگونه پدر و مادرها می‌توانند کودکان را دور از تاثیرات مضر وقت گذراندن زیاد مقابل این صفحه‌ها نگه داشته و دوباره بر روی روابط خود با کودک توجه کنند؟ فعالیت‌های کاردستی و هنر یک فرصت عالی است.

مدلهای مختلفی از کاردستی وجود دارد که امکان ندارد کودک شما چیزی جالب و لذت بخش در آن پیدا نکند. همچنین فعالیت‌های کاردستی کاملا مطابق با رشد مرحله مهمی از زندگی کودک شما است و در زیر چند ایده برای شروع گفته شده تا خلاقیت خود را زیاد کنید.

ایده‌های کاردستی‌ های فصلی

کودکان سنینِ 7 تا 9 سال به این سبک کاردستی توجه بیشتری دارند و نسبت به سن‌های کمتر خود این توانایی را دارند که از پس پروژه‌های چند مرحله‌ای بهتر بربیایند.معمولا کودکان در این سن از درست کردن هدیه برای بزرگترها و دوستان لذت میبرند. این مرحله از رشد و نمو را همراه با هدیه دادن حول جشن‌هایی مثل تولد، روز مادر، روز پدر، روز معلم و عید نوروز… را با هم ترکیب کنید.

درست کردن دستبندهای دوستی درحالی که کودکان دوستی‌هایشان را محکم میکنند بسیار محبوب است. بافتن دستبند، پابند و گردنبند به عنوان هدیه تولد  کاردستیهای بافتنی ایده خوبی برای برقراری ارتباط کودک با دوستان است.اگر خرید مهره برای دستبند و گردنبند هزینه بر است ، جاکلیدی‌های بافته شده نیز محبوب این سن کودکان است. درست کردن کارت با مهر، استنسیل و پانچ هم راه آسانی برای درگیر کردن کودکان است.

تخیل کودکان را قوی کنید

فعالیت‌های کاردستی به کودکان اجازه می‌دهد که علاوه بر بدست آوردن حس موفقیت در انجام کاری خلاقیت خود را نیز به روش خود ابراز کنند. بسیاری از بزرگترها درست کردن کاردستی‌هایی مثل عروسک‌های سنگی را به یاد دارند. درست کردن عروسک‌های قاشقی و بادکنکی نیز برای کودکان لذت بخش است. عروسک‌های درست شده از کاموا و منجوق راهی ارزان و آسان برای آشنا کردن کودکان با مجسمه‌های ساده و فیگورهای انسانی است. چوب بستنی هم منبعی است که میتوان از آن برای ساختن هر چیزی از جامدادی گرفته تا جعبه جواهرات و هواپیماهای چوبی استفاده کرد.بازی های آموزشی یا مدل پازل با چوب بستنی درست کنید.

مگر کاردستی فقط برای دخترها نیست؟

کاردستی باید هم برای دختر و هم برای پسر لذت بخش باشد، زیرا کودکان از کارهایی که باعث پیشرفت بیشتر هماهنگی چشم و دست میشود، لذت میبرند. پسرها ممکن است کمی برای این فعالیت‌ها بی میل باشند اما لازم نیست تمامی کاردستی‌ها شامل چیزهای پر زرق و برق باشد. کودکانی که از وسایل ساختنی مثل لگو لذت می‌برند از کتاب‌های اوریگامی نیز خوششان خواهد آمد. پدرها هم زمانی پسران کوچکی بودند پس پدرها نیز باید در جلسات کاردستی شرکت کنند.

کاردستی هایی مثل کلاه های کاغذی نیز برای خلاقیت کودکان خیلی خوب است.اگر به استفاده از ابزار علاقه داشته باشند  با چوب هم ساخت کاردستی ایده خوبی است.

ولی کاردستی خیلی هزینه بر است

رفتن به فروشگاه برای خرید چسب، کاغذ، قیچی و مواد لازم برای هر جلسه کاردستی میتواند هزینه بر باشد اما کاردستی‌های زیادی هستند که با کمی خلاقیت و استفاده از وسایل دور ریختنی قابل ساختن هستند. آموزش کودکان درباره بازیافت می‌تواند درس ارزشمندی باشد. پس چرا کاردستی و علم را با استفاده از وسایل خانه ادغام نکنیم؟

_ نی های استفاده شده میتوانند شسته شوند و در ساختن کاردستی مثلث های متحرک یا دستبند استفاده شوند.

_آیا کودک شما تی شرت قدیمی با لکه هایی که پاک نمیشوند دارد؟ با رنگ کردن تی شرت‌ها یک کار جدید درست کنید و از نوارهای پلاستیکی روی آن استفاده کنید تا به کودک‌تان جذابیت رنگ کردن لباس‌ها را نشان بدهید.

_یک شیشه مربا قدیمی می‌تواند یک ایده برای ساختن گلدان یا جاقلمی باشد.و یا کلاژ با پوست تخم مرغ یک ایده در دسترس دیگری است.

_جوراب های قدیمی میتوانند به عروسک های دستی تبدیل شوند و دکمه‌ها می‌توانند در یه کلاژ فضایی نقش سیاره‌ها را داشته باشند و یا در یک گردنبند استفاده شوند.یا دوخت اسباب بازی پولیشی با پارچه‌های بدون استفاده یک روش دیگر سرگرم کردن کودکان است.

گاهی هم با گردش در طبیعت و استفاده از گل و برگ درختان می‌توانید ایده های جالبی برای انجام کاردستی و یا حتی فعالیت علمی داشته باشید.

فعالیت های کاردستی مدل های مختلفی دارند

مثل کودکان ما ، کاردستی ها هم میتوانند در انواع ، سایز و شکل‌های مختلف درست شوند و براساس علاقه کودک‌تان آن را تغییر دهید.

شما می‌توانید کودک‌تان را در هر قدم پشتیبانی کنید یا اینکه عقب بشینید و نظاره گر باشید.

مهم تر از همه توجه‌ای هست که شما به کودک‌تان داشته و از کشف منحصربفرد او همراه با کاردستی لذت می‌برید.شما می توانید آینده کودکان را با هنر و کاردستی تضمین کنید، برای دانستن بیشتر که چگونه امکان پذیر است این لینک را ببینید.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi