مشاهده
8716 +

سودوکو یک بازی جالب و سرگرم کننده است که کودک شما را برای موفقیت بهتر در مدرسه و زندگی آماده می‌کند.یک ابزار آموزشی برای هر گروه سنی جهت تقویت حافظه و تمرکز است.

بازی سودوکو در اصل توسط ژاپنیها ابداع شد ولی امروزه در کل جهان محبوبیت خاصی پیدا کرده است. در این بازی بصورت رایج ما یک جدول 9*9 داریم که خود جدول هم از 9 جدول کوچک‌تر 3*3 تشکیل شده است.بطور پیش فرض چند سمبولی(اعداد 9-1، شکل‌ها، لغات …) در جدول قرار داده شده و باقی سمبول ها در خانه‌های جدول‌ باید طوری قرار بگیرند که در هر سطر و ستون جدول سمبول‌ها تکراری نبوده و در ناحیه 3*3 جدول نیز بدون تکرار باشند. سودوکو فقط یک بازی جالب و سرگرم کننده نیست بلکه کودک شما را برای موفقیت بهتر در مدرسه و زندگی آماده می‌کند.

 این بازی نیاز به ماشین حساب یا ترجمه و یا هیچ مهارت ریاضی و مهارت دیگری ندارد، زیرا بر اساس اعداد، شکل‌ها و رنگ‌ها و الگوهایی بوده که هر سنی مناسب با سطح یادگیری می‌توانند از آن استفاده کنند،یک ابزار آموزشی برای هر گروه سنی است. فقط خیلی مهم است درجه سختی بازی مناسب با سن کودک باشد زیرا اگر در سطح مناسبی از سن کودک نباشد آنها خیلی زود دلسرد و ناامید می‌شوند. در این بازی حتی کودکانی که علاقه‌ای به یادگیری ندارند هم از آن لذت می‌برند چون نه دانش علمی و نه هوش و استعداد لازم است، داشته باشند. ولی با تمرین سودوکو همه این مهارت‌ها در کودک شما ایجاد خواهد شد.

چند مورد از فواید بازی سودوکو که در رشد کودکان کمک می‌کند، عبارتند از:

ترویج تفکر منطقی

بازی-سودوکویک نکته مهم در آموزش کودکان این است که آنها اغلب یاد نمی‌گیرند “چگونه فکر کنند” و این برای سیستم‌های آموزشی ما با زمان محدودی آموزشی غیر ممکن است تا بتوانند بر روی توسعه تفکر منطقی و مهارت‌های استدلالی به اندازه کافی وقت بگذارند.

بازی سودوکو به کودکان یاد می‌دهد تا چگونه مهارت‌های استدلالی استقرایی یا قیاسی را حتی در سن کوچک فرا گیرند.

توجه بیشتر به جزییات

در این بازی بازیکنانی که به جزییات به خوبی توجه دارند، الگوها را متوجه شده ، فرصتها را پیدا می‌کنند و در لحظه مناسب یک حرکت را انجام می‌دهند، اینها برنده هستند. آموزش ویژگی ” توجه به جزییات” در کودکان باعث می‌شود در خیلی از مسیرهای دیگر از زندگی نیز پیشرفت داشته باشند.

بازی سودوکو به کودک کمک می‌کند تا متفکران ریزبین و با قاعده‌ای شوند. هر چه شما می‌خواهید کودک‌تان در آینده حرفه‌ای‌تر باشد باید به خوبی ذهن کودک‌تان را سازمان یافته کرده و توجه آنها را به جزییات بیشتر معطوف کنید تا در آینده برای هر حرفه‌ای خیلی بهتر واجد شرایط شوند.

قدرت تصمیم گیری

سودوکو یک بازی بر پایه منطق و تفکر انتقادی با قدرت تصمیم گیری سریع بر اساس مشاهدات است. بچه‌ها بازی سودوکو را بخاطر حس استقلال و کنترلی که در آنها ایجاد می‌کند، دوست دارند.در سودوکو بچه‌ها یاد می‌گیرند که سریع بین عملی که انجام می‌دهند و نتیجه ارتباط برقرار کنند.اگر آنها مسئله را بدرستی آنالیز کرده باشند و استدلال دقیقی بکار برده باشند به جواب صحیح خواهند رسد.

فعالتر از خیلی از فعالیت‌های نشسته دیگر

خیلی از والدین از اینکه کودک آنها بدون هیچ تحرکی مدت زیادی در جلوی تلویزیون، بازیهای کامپیوتری و یا مانیتور می‌نشینند نگران هستند.بازی سودوکو از لحاظ ذهنی بازی فعالی بوده و تمام مدتی که کودکان در حال بازی هستند، مغز آنها در حال فعالیت و تمرین است.

تقویت حافظه و قدرت یادگیری

بر طبق تحقیقات دانشگاه کمبریج سودوکو حافظه کودکان را مخصوصا در سن 7 تا 11 سال تقویت می‌کند.سودوکو یک ابزار آموزشی مناسبی برای بهبود استدلال انتزاعی و بخاطر سپردن اطلاعات است. در این تحقیق به اهمیت بازی سودوکو برای آموزش ریاضی و علوم هم پرداخته شده. بعنوان مثال در آموزش یادگیری فرمول‌های درس شیمی می‌توان در بازی سودوکو بجای اعداد 1-9 از فرمول‌ها در خانه‌های بازی استفاده کرد.یا برای آموزش دیکته لغات و خیلی موارد دیگر نیز سودوکو بسیار مفید بوده و به یادگیری کمک می‌کند.

فراگیری صبر و تمرکز

بازی سودوکو یک ایده مناسبی است تا ما به کودکان صبر را بیاموزیم. زیرا این بازی بر پایه فکر کردن، تامل و تصمیم گیری محتاطانه استوار است.نوع دیگری از صبر تمرکز دقیق بر روی حل مسئله است، کودکان یاد می‌گیرند چگونه تمرکز داشته باشند و از زوایای مختلف به مسئله فکر کنند و صبر در چالش‌ها را یاد می‌گیرند. در واقع بازی سودوکو برای رویارویی با صحنه‌های دیگری از زندگی و مدرسه آنها را آماده می‌کند.

یکی از نکات مثبت بازی سودوکو در دسترس بودن آن است در ابتدا این بازی بر روی کاغذ بود بعد بصورت چاپ در روزنامه‌ها در دسترس عموم قرار گرفت و سپس بصورت مجموعه کتاب‌هایی منتشر شد اما امروزه یکی از بزرگترین مکان‌ها برای بازی سودوکو بصورت آنلاین بر روی وب سایتها و برنامه‌های کاربردی گوشی‌های موبایل موجود است.و کودکان امروز هم علاقه شدیدی به استفاده از تبلت و گوشی‌های هوشمند دارند این وسایل یک ابزار در دسترس برای بازی سودوکو خواهند بود.خصوصا برای زمانیکه در حال رانندگی هستید،در تعطیلات به سر می برید و یا در انتظار در مطب دکتر هستید همه این فرصت‌ها زمان مناسبی برای سرگرم کردن بچه‌ها بوده و دیگر نگران انجام بازی‌های خشن ویدیویی یا تماشای بیش از اندازه تلویزیون نیستید زیرا آسوده خاطر هستید که کودک‌تان مشغول بازی است که برای رشد و پرورش خلاقیت او مفید است.

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه