مشاهده
14652 +

زیبابین یکی از اسباب بازی‌ های محبوب در دنیا است.ساخت کاردستی زیبابین هم می‌تواند یک تمرین ریاضی برای کودک شما باشد بوسیله اندازه گیری طول و عرض آینه‌ها و علامت‌گذاری آنها و آشنایی با شکل‌های هندسی که در داخل لوله درست می‌کنید و هم می‌تواند یک فعالیت علمی باشد، زیرا کودک شما با انعکاس نور بین آینه‌ها و طیف رنگ‌ها بیشتر آشنا می‌شود. این کاردستی و فعالیت علمی برای هر گروه سنی جذاب است و بچه‌ها  از تماشای آن لذت می‌برند. چه نیاز دارید: ساخت زیبابین : (اختیاری) دور لوله مقوایی را با کاغذ رنگی بپوشانید.اگر شکل ظاهر بیرونی زیبابین اهمیتی ندارد این مرحله را می‌توانید، انجام ندهید. اگر آینه پلاستیکی نداشتید می‌توانید ورق آلومینیومی(فویل) را طوریکه قسمت براق آن رو به بیرون باشد...

زیبابین یکی از اسباب بازی‌ های محبوب در دنیا است.ساخت کاردستی زیبابین هم می‌تواند یک تمرین ریاضی برای کودک شما باشد بوسیله اندازه گیری طول و عرض آینه‌ها و علامت‌گذاری آنها و آشنایی با شکل‌های هندسی که در داخل لوله درست می‌کنید و هم می‌تواند یک فعالیت علمی باشد، زیرا کودک شما با انعکاس نور بین آینه‌ها و طیف رنگ‌ها بیشتر آشنا می‌شود.

این کاردستی و فعالیت علمی برای هر گروه سنی جذاب است و بچه‌ها  از تماشای آن لذت می‌برند.

کاردستی-زیبابین

چه نیاز دارید:

  • آینه پلاستیکی
  • لوله مقوایی یا رول دستمال توالت
  • قیچی
  • نوار چسب دوطرفه
  • نوار چسب
  • کاغذ رنگی
  • منجوق، مهره، تیله…

ساخت زیبابین :

  • (اختیاری) دور لوله مقوایی را با کاغذ رنگی بپوشانید.اگر شکل ظاهر بیرونی زیبابین اهمیتی ندارد این مرحله را می‌توانید، انجام ندهید.
  • اگر آینه پلاستیکی نداشتید می‌توانید ورق آلومینیومی(فویل) را طوریکه قسمت براق آن رو به بیرون باشد بر روی مقوا بچسبانید(البته کیفیت خیلی خوبی ندارد زیرا هر چه از مواد بازتابنده بالاتری استفاده کنید نتیجه بهتر است).و طول آن را به اندازه طول لوله مقوایی برش بزنید.
  • می‌توانید با برش‌های مختلفی از آینه پلاستیکی  شکل‌های مربع ، دایره یا مثلث درست کنید و داخل لوله مقوایی قرار دهید.

ساخت-زیبابین

نکته:

  •  برای بدست آوردن اندازه دقیق عرض آینه پلاستیکی در شکل‌های مختلف شما قبل از برش زدن اندازه دقیق را با امتحان کردن یک تکه کاغذ بدست آورید.شکل بدست آمده باید دقیق داخل لوله مقوایی محاط شده باشد تا سقوط نکند.اگر خیلی کوچکتر شد می‌توانید با استفاده از نوار چسب شکل را داخل لوله محکم ثابت نگه دارید.
  • اگر از ورق فویل استفاده کردید، دقت کنید قسمت براق فویل قسمت داخلی شکل‌ها است.

وقتی ساخت زیبابین تمام شد در این مرحله برای شروع تماشا چند پیشنهاد داریم:

  1. کاغذ رنگی‌های نقش دار را بر روی شیشه پنچره بچسبانید و با زیبابین شروع به تماشای آنها بکنید.با شکل‌های دایره، مربع و مثلث که درست کرده‌اید امتحان کنید و ببینید در هر مدلی چه نقش‌هایی خواهید داشت.
  2. می‌توانید از پروژه‌های هنری موجود در شید شاد مثل  ساخت  کاغذ ابر و باد با خمیر ریش ،کاغذ ابر و باد ترکیب رنگهای شیر، نقاشی با حباب و یا  نقاشی با کاغذ مومی بعنوان طرح برای تماشا استفاده کنید.
  3. لامپ‌های رنگارنگ، فرش‌های نقش دار و یا منجوق‌ها و مهره‌های رنگی ایده‌های دیگری هستند.از کودک‌تان بخواهید اطراف خانه بگردد و ببیند با چه نقش‌ها، اشیاء و موادی می‌تواند نتیجه جالبی را با تماشا از زیبابین داشته باشد.

در نمونه استاندارد زیبابین انتهای کار بسته است. در اینجا ایده اینکه ما انتهای زیبابین را باز گذاشتیم به این خاطر است که کودک‌تان تجربه‌های بیشتری با محیط اطراف و پیدا کردن تاثیرات مختلف رنگ‌ها در داخل زیبابین داشته باشد.و همینطور ساخت زیبابین با شکل‌های داخلی مختلف باز کمک می‌کند تا تاثیر زوایا را در ایجاد نقش‌های مختلف بهتر کودک شما درک کند.

کاردستی-آینهکاردستی-با-آینه

چه اتفاقی می‌افتد:

نقش‌هایی که در داخل زیبابین درست می‌شود در واقع از طریق جهش نور بین آینه‌ها در داخل ایجاد می‌شود.بخاطر تقارن الگویی تغیر رنگ‌ها و نقش‌ها به خوبی بر روی آینه پلاستیکی ایجاد می‌شود.به همین علت وقتی ما داخل زیبابین نگاه می‌کنیم یک دنیا زیبایی از رنگ ها در جلوی چشم ما خواهد بود.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi