مشاهده
6660 +

خلاقیت کودکان  و محیط خانوادگی هر آنچه در اطراف ما وجود دارد توسط متفکران خلاق ابداع و کشف شده هست.وسایل زندگی مدرن، تلفن، ماشین، رایانه، اتومبیل، هواپیما... همگی کار خلاقان و نوآوران دانشمند بوده است. تفکر خلاق هنگامی رخ می‌دهد که فردی از روی قصد و هدف در کاری که به آن مشغول است، تولیدی جدید داشته باشد.خانواده نقش مهم و تاثیر گذاری بر روی خلاقیت دارد. شیوه‌های فرزند پروری تاثیر معنا داری بر روی خلاقیت دارد. برای مثال والدینی که شیوه فرزند پروری آنها عدم سخت گیری شدید بوده، فرصت ابراز وجود و مستقل بودن را به کودکان خود می‌دهند که منجربه حمایت از خلاقیت و نوآوری در کودکان است، همچنین والدینی که شیوه فرزند پروری آنها بیشتر منعکس کننده آسان گیری بوده، کودکان آنها کمتر رفتارهای خلاقانه دار...

خلاقیت کودکان  و محیط خانوادگی

هر آنچه در اطراف ما وجود دارد توسط متفکران خلاق ابداع و کشف شده هست.وسایل زندگی مدرن، تلفن، ماشین، رایانه، اتومبیل، هواپیما… همگی کار خلاقان و نوآوران دانشمند بوده است.

تفکر خلاق هنگامی رخ می‌دهد که فردی از روی قصد و هدف در کاری که به آن مشغول است، تولیدی جدید داشته باشد.خانواده نقش مهم و تاثیر گذاری بر روی خلاقیت دارد. شیوه‌های فرزند پروری تاثیر معنا داری بر روی خلاقیت دارد. برای مثال والدینی که شیوه فرزند پروری آنها عدم سخت گیری شدید بوده، فرصت ابراز وجود و مستقل بودن را به کودکان خود می‌دهند که منجربه حمایت از خلاقیت و نوآوری در کودکان است، همچنین والدینی که شیوه فرزند پروری آنها بیشتر منعکس کننده آسان گیری بوده، کودکان آنها کمتر رفتارهای خلاقانه دارند. به اضافه محیط خانوادگی شاد و مثبت فرصت مطلوبی برای بروز توانمندی‌های خلاقانه است.

خانواده کودکان تیزهوشی که کودک محور هستند، بدین معنی که زمان زیادی صرف کودک خود می‌کنند و انرژی خود را متمرکز نیازهای کودک خود می‌کنند (نیازهای کودک نه خواسته‌های کودک) کودکان آنها نسبت به کودکان بهنجار و همسن خود سطح بالاتری از خلاقیت و استقلال برخوردار هستند.

خصوصا در سال‌های اولیه فراهم کردن محیطی پربار و غنی برای زندگی کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است و تاثیر آن برای پیشرفت خلاقیت در سال‌های بعد زندگی کودکان می‌گذارد.

از مهمترین عوامل خانوادگی تاثیر گذار بر خلاقیت کودکان تشویق توسط پدر و مادر، داشتن وسایل سرگرمی و بازی، گردش در طبیعت و تفریح، انتظارات شفاف والدین است.

از طرفی محیط خانوادگی و والدین رضایتمند با داشتن رضایت زناشویی بالا، همدلی، رضایت‌مندی تعاملی، حمایت اجتماعی، تفکر مثبت، همفکری در فرزند پروری و استفاده از حل مسئله بستر مناسبی برای بروز رشد خلاقیت کودکان فراهم می‌کنند.

پس والدین با رضایت‌مندی زناشویی بالا نسبت به والدین با رضایت‌مندی متوسط و پایین، کودکان خلاق‌تری دارند و ایجاد محیط صمیمی و ایمن برای رشد بالندگی کودکان و شکوفایی خلاقیت و استعداد‌های آنها مهم هست.

روابط زناشویی رضایت بخش و مطلوب والدین در کنار هوشمندی می تواند تبیین کننده بهتری برای خلاقیت دانش آموزان باشد.

نویسنده:  مهدی قدرتی –   غلام علی افروز –  پرویز شریفی درآمدی –  حیدر علی هومن

  

 

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi