مشاهده
5860 +

بازی با گل از بازیهای محبوب کودکان هست. در این مطلب ایده هایی برای گل بازی و بازیهای تخیلی کودکان داریم.

کیک و پیتزای گِلی تا حالا درست کرده‌اید؟ بچه‌ها عاشق بازی کردن با گِل و خاک هستند.در مورد بازی‌های همراه با کثیف کاری و فواید آن قبلا در شید شاد صحبت کردیم.امروز بازی آشپزی و ساخت یک آشپزخانه گِلی را می‌خواهیم معرفی کنیم. در مهدکودک ها معمولا بازی با گِل مرسوم هست پس آماده سازی این آشپزخانه بسیار ساده است. اگر هم در منزل امکانات حیاط نداشتید با وسایل بسیار ساده می‌توانید بستر این بازی در پارک‌ برای کودک‌تان فراهم کنید. و در هر فصلی از سال قابل اجرا هست.

نکته: حتما قبل از شروع بازی در مورد شستن دست‌ها بعد از اتمام بازی و علت آن با کودکتان صحبت کنید.

چه نیاز دارید:

  • میز قدیمی، آجر، چوب، جعبه میوه یا جعبه غذا و هر چیز دیگری که بتوان با چیدن روی هم میز کار برای کودکتان درست کنید.
  • ظرف و قابلمه‌های قدیمی یا ارزان
  • لگن شستشو
  • تعدادی قاشق و یا کفگیر یا هر وسیله دیگر برای هم زدن گل
  • سینی بزرگ برای چیدن مواد آشپزی
  • قالب کیک برای درست کردن کیک گلی
  • صافی برای صاف کردن خاک و جدا کردن سنگریزه‌ها
  • گِل که ماده اصلی بازی هست که می‌توانید یا یک بسته خاک خریداری کنید یا از خاک باغچه استفاده کنید( فقط دقت کنید خاک مخلوط به فضولات حیوانات نباشد)

روش ساخت آشپزخانه و بازی آشپزی با گِل :

گل-بازی کودکان

  • با کمی خلاقیت با خرت و پرت و وسایلی که دارید سعی کنید یک آشپزخانه درست کنید در اینجا ما با کمک 2 جهبه خالی میوه که روی هم چیده شده و داخل آن یک لگن قرار دادیم یک سینک ظرفشویی درست کردیم و سه جعبه خالی دیگر برعکس روی هم گذاشتیم و اجاق گاز درست کردیم.
  • حالا کمی آب و خاک را قاطی کنید تا گِل درست شود و تمام! منتظر غذاها و کیک گِلی دست پخت کودکتان باشید.

خاک-بازی

شاید بگویید چرا گِل ولی همانطور که قبلا در مورد فواید گِل بازی صحبت کردیم نقش بزرگی در بروز خلاقیت در کودکان دارد. از طرفی لذت و آرامشی که بازی با گِل برای کودکان به همراه دارد جنبه درمانی مهمی داشته و طبق تحقیقات اخیر بازی با خاک کمک می‌کند تا سیستم ایمنی کودکان تقویت شود.

بازی آشپزی و آشپزخانه گِلی برای کودکان خردسال کلی فرصت آموزشی فراهم می‌کند که شامل آموزش مهارت‌های حسی، تخیلی ، خلاقیت و کاوش و جستجوگری است. بازی و خلاقیت با طبیعت این فرصت را به کودکان می‌دهد تا با طبیعت ارتباط برقرار کنند و در بازی تخیلی کردن و خلق نقش‌ها خلاق و نوآور  باشند.

طبیعت یک فرصت برای فراگیری علوم مختلف زیست شناسی، زمین شناسی، گیاه شناسی .. ومفاهیم اولیه ریاضی است.از همه اینها مهمتر اینکه شما کودک‌تان را در این بازی شاد و خوشحال می‌بینید.

آشپزی-کودکان

از دیگر کودکان دعوت کنید تا در بازی وانمودی هم بازی کودک شما شوند تا با بازی آشپزی و  نقش آفرینی خلاقیت در کودکان شکوفا شده و مهارت کلامی و روابط اجتماعی تقویت شود. سعی کنید در حین بازی صحبت‌هایی را با کودکتان پیرامون کارهایی که انجام می‌دهد، داشته باشید. سوالهای باز بپرسید(سوال‌هایی که جواب آن بله یا خیر نیست) تا تفکر خلاق را در کودک‌تان تقویت کنید. همانطور که در مطلب اهمیت بازی در فضای باز اشاره شد بازی‌های خارج از خانه کمک می‌کند تا اعتماد به نفس در کودکان افزایش پیدا کند. مفاهیمی مثل اندازه‌گیری را هنگام اضافه کردن آب به خاک با کودکتان داشته باشید.برای بچه‌های بزرگتر بخواهید تا دستور تهیه غذاها را با گِل بنویسند تا تمرین نوشتاری هم داشته باشند.در مورد ویژگیها و رنگهای مختلف اشکال موجود در طبیعت صحبت کنید.

بازی-کودکان

سنگ‌،گُل و گِل جمع کنید و بخواهید با چیدن این‌ها کنار هم و ترکیب‌های مختلف کودک‌تان آشپزی کند.

در اینجا چند عکس از ایده درست کردن آشپزخانه گِلی در فضای باز گذاشتیم.با وسایل ساده و در دسترس به راحتی فرصت بازی تخیلی و خلاقانه را برای کودکان فراهم کنید.

بازی-آشپزی

گل-بازی-کودکان

بازی-کودک

آشپزخانه-کودک

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi