مشاهده
30082 +

بازی نمایش خلاق بازی نمایش خلاق یک محیط آموزشی برای خردسال، کودک و نوجوان فراهم می‌کند که تمام مسائل آموزش و پرورش کودکان در آن بصورت غیر مستقیم لحاظ شده است. نمایش خلاق چیست و انواع آن را در اینجا ببینید. حرکات خلاقانه یک قسمت مهمی از آموزش تاتر صرف نظر از سن و سال است. حرکات خلاقانه کمک می‌کند تا هنرمند در تماس با اعضای بدنش باشد و با کش دادن‌های فیزیکی شخصیت پردازی بر روی نقش داشته باشد. آنچه در بازی نمایش خلاق اهمیت دارد روند انجام کار هست زیرا تماشاچی به معنی واقعی وجود ندارد و همه درگیر بازی هستند(مگر اینکه کسی به میل خودش دوست داشته باشد تماشاچی باشد).پس نتیجه کار اهمیت نداشته و کسی مورد قضاوت قرار نمی‌گیرد. در زیر چند مجموعه از بازی نمایش خلاق برای ایده گرفتن و بازی و یادگیر...

بازی نمایش خلاق

بازی نمایش خلاق یک محیط آموزشی برای خردسال، کودک و نوجوان فراهم می‌کند که تمام مسائل آموزش و پرورش کودکان در آن بصورت غیر مستقیم لحاظ شده است.

نمایش خلاق چیست و انواع آن را در اینجا ببینید.

حرکات خلاقانه یک قسمت مهمی از آموزش تاتر صرف نظر از سن و سال است. حرکات خلاقانه کمک می‌کند تا هنرمند در تماس با اعضای بدنش باشد و با کش دادن‌های فیزیکی شخصیت پردازی بر روی نقش داشته باشد.

آنچه در بازی نمایش خلاق اهمیت دارد روند انجام کار هست زیرا تماشاچی به معنی واقعی وجود ندارد و همه درگیر بازی هستند(مگر اینکه کسی به میل خودش دوست داشته باشد تماشاچی باشد).پس نتیجه کار اهمیت نداشته و کسی مورد قضاوت قرار نمی‌گیرد.

در زیر چند مجموعه از بازی نمایش خلاق برای ایده گرفتن و بازی و یادگیری برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی آورده شده است:

بازی پانتومیم

این بازی برای تقویت حرکات خلاقانه خیلی مفید است.هر دفعه یک نقشی را از کودکان می‌خواهیم اجرا کنند.مثل خوردن ساندویچ، شانه زدن مو، بالا رفتن از نردبان…

بازی پانتومیم کمک می‌کند تا کودکان از تخیلات و بدنشان استفاده کنند.همینطور در حرکات خلاقانه پانتومیم مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف در کودکان تقویت می‌شود.

بازی استاپ رقص

یک بازی خلاقانه دیگر از بازی نمایش خلاق برای تقویت حرکت خلاق بازی استاپ رقص هست.موزیک پخش می‌شود بچه‌ها دور اتاق می‌رقصند و هر ادا و حرکت خنده داری که دوست دارند، در می‌آورند.وقتی آهنگ قطع شد باید بی‌حرکت در همان موقعیت و حالتی که هستند به ایستند.

بهتر هست هر دفعه ریتم آهنگ را تغییر دهید.موسیقی آهسته، کلاسیک، جاز، تند … و بخواهید تا متناسب با آهنگ خلاقانه حرکت‌های موزون را کودکان داشته باشند.

آینه

شما باید روبروی بچه‌ها بر روی یک صندلی بنشینید و بچه‌ها هم بر روی زمین روبروی شما باشند.هر کاری که شما انجام می‌دهید، بچه‌ها تکرار کنند.بهتر هست سرعت حرکات به قدری آهسته باشد که بچه‌ها بتوانند تمرکز کنند و حرکات را دنبال کنند.

این نمایش خلاقانه کمک به تمرکز و هماهنگی چشم و دست می‌کند. حرکات خلاقانه با بالا تنه انجام دهید.از تغییر حالات چهره هم برای بیان احساسات استفاده کنید.مثلا وانمود کنید در حال ماهیگیری هستید وقتی ماهی به قلاب افتاد خوشحال و هیجان زده شوید و همینطور حرکات را ادامه دهید و بچه‌ها هم پشت سر شما تکرار کنند.اینکه شما در موقعیت نشسته هستید کمک می‌کند تا بچه‌ها تمرکز بیشنری بر روی حرکات داشته باشند.

همکاری در ایستادن

دو به دو بچه‌ها پشت به هم بنشینند طوریکه زانوها صاف به جلو باشد و دست‌ها از پشت در هم حلقه شده باشد.حالا باید سعی کنند با فشار دادن پشت همدیگر به ایستند.

انتخاب یک ژست

بچه‌ها یک دایره تشکیل می‌دهند و هر کس برای خودش بصورت مخفیانه یک نفر را از بین دوستان انتخاب می‌کند.همه چشم‌هایشان را می‌بندند و یک ژست و حالتی را در می‌آورند.

حالا از بچه‌ها بخواهید همانطور که در آن ژست باقی مانده‌اند چشم‌هایشان را باز کنند و ژست کسیکه انتخاب کرده‌ بودند را تقلید کنند و همینطور کل تیم را برای حرکت مشابه دنبال کنند(ژست می‌تواند طرز ایستادن، حالت صورت، وضعیت دست ها و غیره باشد).

بازی عوض کردن بدن

شاید اول فکر کنید این بازی نمایش خلاق نیست ولی نه نمایش خلاق هست(بکارگیری هنر برای وانمود کردن به چیز دیگر یا کس دیگر نمایش خلاق می‌شود).عکس هر کدام از بچه‌ها را بر روی کاغذ پرینت بگیرید و بخواهید از مجله یا روزنامه عکس‌هایی از حیوانات، آدمها، شخصیت‌ها را ببرند و جمع آوری کنند.

سر تمام این عکس‌های جمع شده را قیچی کنند و عکس خودشان را بر روی بدن‌ها بچسبانند تا ببینند با بدن دیگری چه شکلی به نظر می‌آیند.

بازی حسی حواس پنج گانه

ایجاد محرک

  • از بچه ها بخواهید به کمک حواس پنج گانه وانمود کنند که:
  • لمس کردن (یک کاز داغ، مخمل، قالب یخ )
  • چشیدن طعم (لیمو ترش،آب نبات، اسفناج)
  • شنیدن صدای (باد ملایم، صدای زیر آب، زمزمه در گوش)
  • دیدن (یک ماشین از دور به سمت شما می‌آید، یک آدم قوی هیکل، مورچه، عقرب سیاه)
  • بوییدن بوی (نان تازه، عطر، پیاز)

کیسه مرموز

چشم بچه‌ها را ببندید و بخواهید به کمک حواس پنج گانه اشیای داخل کیسه را تشخیص بدهند.

  • حس لامسه مثل (پر، توپ، کاغذ شنی، پول، چرم)
  • حس بویایی مثل (قهوه، عطر، پیاز)
  • حس چشایی مثل (ذرت بو داده، شکلات، موز)

تخیل پردازی از مزه‌ها

این بازی نمایش خلاق مناسب کودکان بزرگتر هست.باید دهان بقیه بچه ها را با نمایش آب بیندازند به این صورت که بچه‌ها باید نمایشی از خوردن یک خوراکی داشته باشند.تا آنجا که امکان دارد باید نمایش با جزییات کامل باشد همراه با مبالغه کردن در مزه، طعم شکل خوراکی…

محتوای داخل بطری

قبل از شروع بازی یکسری بطری جمع کنید و داخل هر کدام مواد مختلفی از قبیل شن، حبوبات، سکه، برنج، چای و غیره پر کنید در بطری‌ها را بسته و دور تا دور بطری را با کاغذ رنگی بپوشانید طوریکه محتوای داخل بطری مخفی باشد.حالا از بچه‌ها بخواهید با تکان دادن بطری‌ها و شنیدن صدای آنها حدس بزنند داخل بطری‌ها چه هست؟

رهبری کردن ارکتسر

بچه‌ها یک دایره درست می‌کنند و هر کدام یک صدایی و ریتمی را با دست، پا، صوت و غیره ایجاد می‌کنند.

ادامه صحبت

بچه‌ها 2 صف روبروی هم درست می‌کنند.اولین نفرها از هر صف شروع به صحبت کردن با هم می‌کنند.در هر زمانی که نفر پشتی به شانه آنها بزنند، نفر اولی‌ها باید به انتهای صف رفته و نفر بعدی ادامه صحبت آنها را داشته باشند.

راه رفتن مطمئن

با چشم بسته از بچه‌ها بخواهید مسیری را طی کنند.

دست زدن

در دسته گروهی مدل‌های مختلفی از دست زدن را بخواهید داشته باشند(سریع، آهسته، خیلی آهسته، شل، خشن…).

ماسک

با کمک خود کودکان کاردستی ماسک‌هایی درست کنید و یا آماده خریداری کنید و نقش آفرینی و نمایش خلاق با ماسک‌ها داشته باشید.

 

نمایش عروسکی

یک ایده برای نمایش خلاق بازی با عروسک نمایشی و نقش آفرینی هست.

هنر حباب سازی

بچه‌ها تیم 2، 3 نفره تشکیل می‌دهند در هر تیم یک نفر نقش هنرمند و یک نفر نقش حباب را دارد.هنرمندها سعی می‌کنند حباب‌ها را شکل و حالت بدهند تا شبیه یک مجسمه شوند.وقتی کار هنرمندها تمام شد کارهای همدیگر را تماشا کرده و نظر می‌دهند.

ساخت اثاث خانه با بدن

هر کدام از بچه‌ها یکی از اسباب خانه می‌شوند( مبل، تلفن، صندلی، میز و بقیه اثاث خانه).

وقتی همه وسیله‌ای از اثاث خانه شدند یکی از بچه‌ها با فوت همه اسباب و اثاثیه‌ها را داغون می کند و همه روی زمین پخش می‌شوند.

بالشت

بازی با یک بالشت به این صورت هست که بچه ها دو به دو با روش‌های مختلف از در دست گرفتن بالشت وانمود سازی دارند. مثلا وانمود می‌کنند بالشت یک چیز با ارزش و قیمتی، یک چیز بدرد نخور و اضافی، خیلی سنگین، سبک، تیز و برنده، بمب، گربه زخمی و یا بشقاب داغ هست.

بازی جفتی/نگاه کردن دقیق به هم

دو به دو با هم بازی می‌کنند.ابتدا با دقت همدیگر را نگاه می‌کنند بعد یکی از بچه‌ها چشم‌هایش را می‌بندد و نفر بعدی یک تغییری را در خودش ایجاد می کند.مثلا دگمه ژاکتش را باز می‌کند یا گردن بند در می‌آورد.نفر اول چشم‌ها را باز کرده و باید مشخص کند که چه تغییری در نفر دوم ایجاد شده است.این بازی کمک به افزایش دقت و توجه در کودکان می‌کند.

وانمود سازی صحنه جنگ با سرعت آهسته

وانمود کنند در زیر دریایی زیر آب یا در فضا هستند و یک زره خیلی سنگین به تن کرده‌اند و با شمشیر سنگینی در حال نبرد هستند.این بازی نیاز به تخیل و خیال پردازی دارد.

4 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه