مشاهده
3602 +

در سایت شید شاد کلی مطلب در مورد پرورش خلاقیت و فواید فعالیت دستی کودکان با انجام  هنر و کاردستی، بازی و آزمایش علمی گفته شده است ولی این فعالیتها در کنار آموزش و سرگرمی که در کنار کودکانتان بهمراه دارد گاهی کمی کثیف کاری نیز دارد و باعث شده بعضی از والدین از انجام این فعالیتها دوری کنند و یا ندانند از کجا باید شروع کنند.مثل نقاشی کردن  بر روی کاغذ که ممکن است از روی کاغذ به دیوار و یا مبل اتاق راه پیدا کند.ولی انجام کار هنری کودکان همیشه با ترس از کثیف کاری نیست و می‌تواند سرگرم کننده، مجذوب کننده، درمانگر، پر محتوی، آموزنده و اثر تربیتی داشته باشد. همانطور که در مطلب تضمین آینده کودکان با هنر و کاردستی اشاره شد کودک شما بخاطر اطمینان و فرصتی که برای او محیا کردید از شما سپاسگذار خواهد بود...

در سایت شید شاد کلی مطلب در مورد پرورش خلاقیت و فواید فعالیت دستی کودکان با انجام  هنر و کاردستی، بازی و آزمایش علمی گفته شده است ولی این فعالیتها در کنار آموزش و سرگرمی که در کنار کودکانتان بهمراه دارد گاهی کمی کثیف کاری نیز دارد و باعث شده بعضی از والدین از انجام این فعالیتها دوری کنند و یا ندانند از کجا باید شروع کنند.مثل نقاشی کردن  بر روی کاغذ که ممکن است از روی کاغذ به دیوار و یا مبل اتاق راه پیدا کند.ولی انجام کار هنری کودکان همیشه با ترس از کثیف کاری نیست و می‌تواند سرگرم کننده، مجذوب کننده، درمانگر، پر محتوی، آموزنده و اثر تربیتی داشته باشد.

همانطور که در مطلب تضمین آینده کودکان با هنر و کاردستی اشاره شد کودک شما بخاطر اطمینان و فرصتی که برای او محیا کردید از شما سپاسگذار خواهد بود.تمام والدین همیشه دوست دارند تا حدودی کودکان را با فعالیت‌های دستی و کار هنری درگیر کنند ولی مطمئن نیستند شروع آن به چه صورتی باید باشد.

در اینجا ما نکانی را برای بهبود کار هنری کودکان برای شما متذکر می‌شویم:

کار-هنری

استفاده از سینی: استفاده از سینی یک فضای کاری را برای انجام فعالیت‌های دستی برای کودکان فراهم می‌کند.انواع سینی‌های تخت، گود، فانتزی، ارزان … را می‌توان در نظر گرفت.چیدن وسایل در سینی باعث می‌شود کودکان بهتر متوجه ابزار کار شوند و یک چارچوب کاری برای کودک‌تان مشخص کرده‌اید.می‌توانید روی میز را با یک روزنامه بپوشانید و همینطور یک پارچه هم زیر میز پهن کنید تا کثیف کاری کم‌تری داشته باشید.

بچه‌ها عاشق چسب هستند: بچه‌ها از سن 1/5 سالگی به بالا می‌توانند با قوطی چسب ساده کار کنند.هنر و خلاقیت خیلی پیچیده نیست وقتی کودک‌تان هنوز کوچک است، مواد جدید را در اختیارش قرار دهید تا بتواند راههای جدید خلق یک اثر را به روش خودش کشف کند.یک سینی با چسب و کاغذ و چند عدد مهره کافی است در اختیارش گذاشته و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.برای مدت زمان طولانی کودک‌تان مشغول خواهد بود و ممکن است همه چسب قوطی را هم استفاده کند.

سطل آب: اگر فعالیت دستی و کار هنری شما در بیرون از خانه انجام می‌دهید یک سطل آب کنار دستتان داشته باشید. لازم نیست خیلی بزرگ باشد، بچه‌ها عاشق کثیف کاری و همینطور تمیز کردن هستند. برای بچه‌هایی که به بعضی مواد حساس هستند نیز کاربردی است .گاهی یک سطل آب در کنار مواد بازی مثل خاک و یا رنگ چیزی است که کودک شما احساس راحتی بیشتری می‌کند.کمی شستشو، کمی نقاشی و دوباره کمی شستشو…

مخلوط کردن رنگهای اکرولیک (حرارتی) با مقداری آب: وقتی با رنگهای اکرولیک کار می‌کنید یک فنجان آب برای رقیق‌تر کردن رنگها داشته باشید.این موضوع 2 فایده دارد یکی رنگ ماندگار‌تر می‌شود و دوم بچه‌ها فکر می‌کنند مقدار زیاد‌تری رنگ دارند و عاشق این هستند که با رنگ زیاد کار کنند.

وقتی قلم ‌مو را با چسب استفاده می‌کنید حتما موی قلم مو از جنس پلاستیک باشد: خیلی از فعالیت‌های کاردستی و کار هنری نیاز است از چسب و قلم مو استفاده کنید مانند مطلب کلاژ با دستمال کاغذی . در این هنگام اگر بلافاصله موهای قلم مو را نشورید چسب خشک می‌شود و موی قلم مو سفت خواهد شد.ولی استفاده از قلم مو با موی نایلونی این مشکل وجود ندارد.

بطری‌های آب پلاستیکی و اسپری‌ها ایده خوبی برای نگه داشتن وسایل کار هستند: شما می‌توانید رنگ‌ها  را در بطری‌ها و یا قوطی خالی شامپو نگه دارید و یا رنگ خوراکی و یا رنگ آبرنگ را با آب مخلوط کرده و در بطری اسپری بریزید و موقع نقاشی و خیلی موارد دیگر کاربرد دارد.

کار خارق‌العاده لازم نیست انجام دهید: بچه‌ها دوست دارند در کنار شما وقتشان را بگذرانند.یک برگه کاغذ و جعبه آبرنگ را بردارید و شروع کنید.می‌توانید بارها و بارها این کار را انجام دهید و کلی تفریح داشته باشید.

کار-هنری-کودک

کارهای کودک‌تان را در معرض دید بگذارید: وقتی شما کاردستی و اثر کار هنری کودک‌تان را در اتاق آویزان می‌کنید در واقع این پیام را می‌دهید که ” کار شما برای من خیلی مهم است و این خیلی ارزشمند است.من افتخار می‌کنم به کارهایی که انجام می‌دهی” برای این منظور ایده‌های بسیاری است می‌توانید کارهای هنری دیواری استفاده کنید و یا دو سر طناب با میخ به دیوار وصل کرده و با گیره لباس کاردستی‌ها و نقاشی های کودک‌تان را آویزان کنید.

تغییر محیط: تغییر محیط و انجام فعالیت‌ دستی خارج از محیط همیشگی مثل امتحان کردن یک طعم جدید بستنی است و این ایده را حتما امتحان کنید و خواهید دید چه کودک شما مجذوب خواهد شد.

کار تیمی و همکاری در انجام فعالیت دستی یک راه برای برقراری ارتباط با کودکان است: گاهی اوقات لازم است کنار کودک‌تان بنشینید و مشغول انجام کار هنری شوید مثل نقاشی کردن، خمیر بازی، کلاژ … .اجازه بدهید کودک‌تان همه تصمیم‌گیریها را داشته باشد و شما با سوال کردن کارها را دنبال کنید. مثلا شما می‌توانید صحبت‌هایی از این قبیل داشته باشید: ” کجا را رنگ کنم؟ چه رنگی استفاده کنم؟ در سمت چپ یا راست؟ می‌توانی به من نشان بدهی چطور انجام دهم؟ خیلی لذت بخش است انجام این کار کنارت… من دقت کردم شما موقع کار خیلی تمرکز داری… خیلی با حال است… ممنون که با من بودی… خیلی لذت بردم…” این گفتگو باعث ایجاد ارتباط بهتر بین شما خواهد شد.

 

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi