مشاهده
5526 +

پرورش خلاقیت در کودکان با روش‌های فکری و قدرت حل مسئله آغاز می‌شود.قرار گرفتن در چالش‌های روزمره برای گسترش استدلال و منطق و همینطور درک کودکان از جهان هستی همراه با تشویق آنها به طبیعت همگی کمک می‌کند تا در نظریه‌ها و نقطه نظراتشان عزت نفس بیشتری پیدا کنند. راه‌های زیادی برای توسعه و پرورش خلاقیت در کودکان وجود دارد که بیشتر آنها را در زندگی روزمره می‌توان عجین کرد. اجازه دهید کودکان انتخاب‌های ساده داشته باشند مانند اینکه " ناهار چی درست کنیم؟" یا "تعطیلات آخر هفته کجا بریم؟"این تشویق کودکان به مستقلانه فکر کردن تمرینی برای یک جنبه مهمی از پرورش خلاقیت است. کودکان را به مستقل شدن از رسانه‌ها و مراقبین تشویق کنید کودکانی که مدام بوسیله دیگران و یا رسانه‌ها سرگرم می‌شوند، برای پیدا کر...

پرورش خلاقیت در کودکان با روش‌های فکری و قدرت حل مسئله آغاز می‌شود.قرار گرفتن در چالش‌های روزمره برای گسترش استدلال و منطق و همینطور درک کودکان از جهان هستی همراه با تشویق آنها به طبیعت همگی کمک می‌کند تا در نظریه‌ها و نقطه نظراتشان عزت نفس بیشتری پیدا کنند.

راه‌های زیادی برای توسعه و پرورش خلاقیت در کودکان وجود دارد که بیشتر آنها را در زندگی روزمره می‌توان عجین کرد.

اجازه دهید کودکان انتخاب‌های ساده داشته باشند

مانند اینکه ” ناهار چی درست کنیم؟” یا “تعطیلات آخر هفته کجا بریم؟”این تشویق کودکان به مستقلانه فکر کردن تمرینی برای یک جنبه مهمی از پرورش خلاقیت است.

کودکان را به مستقل شدن از رسانه‌ها و مراقبین تشویق کنید

کودکانی که مدام بوسیله دیگران و یا رسانه‌ها سرگرم می‌شوند، برای پیدا کردن کارهایی که خودشان به تنهایی انجام دهند، مبارزه می‌کنند و عدم استقلال کودکان مانعی برای خلاقیت آنها هست.

پرورش-خلاقیت

فراهم کردن وسایلی برای زمینه سازی تخیل پردازی کودکان

وسایل طراحی، نقاشی، بلوک‌های بازی، کتاب و ابزار کاردستی همگی زمینه سرگرمی  و پرورش خلاقیت در کودکان هست.سعی کنید با کارهای خلاقانه زمینه تخیل پردازی بیشتری برای کودکان فراهم کنید.

ابزارهای بازی‌های تخیلی کودکان را ببینید.

کاربردهای مختلف وسایل را به کودکان نمایش دهید

بطور نمونه یک رول دستمال توالت می‌تواند یک دوربین، آدمک یا برج باشد. ایده‌های بچه‌ها را اعتبار بدهید و آنها را برای تخیلات موثر تحسین کنید.به این طریق شما ذهن کودک را مستعد می‌کنید.

برای گسترش درک کودکان و مسلم فرض کردن ایده‌هایشان از آنها سوالات باز بپرسید

مثلا بپرسید “چه می‌شد اگر آدم‌ها می‌توانستند پرواز کنند؟” ،”چه می‌شد اگر آدم‌ها روی ابر زندگی می‌کردند؟”یا “چه می‌شد اگر ماهی‌ها در خشکی زندگی می‌کردند؟”

در مورد تفکر خلاق و سوال‌ های باز قبلا در تفکر خلاق در کودکان صحبت کردیم.

برای پیدا کردن راه حل برای بهبود یک چیزی یا موقعیتی کودکان را درگیر کنید

بطور نمونه بپرسید “چطور می‌توانیم اتاق را سریعتر تمیز کنیم؟”، “چطور می‌توانیم به گل‌ها آب بدهیم بطوریکه آب روی زمین نریزد؟”یا “چطور می‌توانیم کاری کنیم که توپ بالاتر برود؟”

خواندن کتاب یک فرصت عالی برای پرورش خلاقیت کودکان هست

با پرسیدن سوالاتی از قبیل اینکه “فکر می‌کنی در صفحه بعد چه اتفاقی می‌افتد؟” یا “این شخصیت چطور هست و چرا؟” شما ذهن کودک‌تان را به چالش کشیده‌اید و کمکی به پیشرفت تخیلات در کودکتان هست.

بازی با بچه‌ها

با کمک همدیگر سناریویی از نمایش خلاق ترتیب دهید.اگر لازم بود اثاثیه صحنه نمایش را جانشین کنید.بازی وانمودی کمک می‌کند تا کودکان زندگی را از زاویه‌های دیگر تجربه کنند، یک آجر ساختمانی مهم از خلاقیت هست.

در مورد نمایش خلاق و انواع آن بیشتر بدانید.

بازی های کثیف کاری

شاید بازی کردن با خاک برای شما زحمت بیشتری به همراه دارد ولی در حقیقت یک راه عالی برای آموزش به همراه بازی به کودکان هست. وقتی بازی تمام شد حتما قانون بگذارید که تمیزی انجام شود.این انتخاب را بگذارید که “کثیفی و بعد تمیز کردن در غیر اینصورت هرگز از این قبیل بازی‌ها نخواهیم داشت!” و البته که بچه‌ها قانون را قبول خواهند کرد.

انواع بازی های کثیف کاری و راه کارهایی برای به حداقل رساندن کثیفی را ببینید.

تشویق به داستان سرایی

یک داستان را شروع کنید و نوبتی ادامه دهید.شما دنبال کننده کودکتان باشید تا بدانید که داستان در چه جهتی باید باشد.انتظار داشته باشید بیشتر داستان‌ها خنده دار از آب در آید از آنجا که این فقط یک داستان هست، نه ایده چندان دور از ذهنی .

در داستان سرایی کودکان به خلق وضعیت‌های جدید پرداخته و خودشان را در نقش‌ها و شرایط مختلف قرار می‌دهند.داستان سرایی یکی از راه‌های تقویت قوه خلاقیت کودکان هست.اگر کودکتان به اندازه ای کوچک هست که ساختن قصه سخت هست، شما از خودتان یک داستان بسازید و سعی کنید از خود کودکتان بعنوان شخصیت اصلی قصه استفاده کنید.

چند نکته در مورد قصه گویی برای کودک را ببینید.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi