مشاهده
8207 +

در تصویر سیاه و سفید بالا اگر شما دو چهره صورت را ببینید، فضای مشکی فضای مثبت و قسمت سفید فضای منفی هست و اگر ابتدا یک گلدان را ببینید، قسمت سفید فضای مثبت و قسمت مشکی فضای منفی هست.یکی از تکنیک های طراحی برای تصویر سازی زیبا تفکیک و تمایز این فضاها هست. مفهوم فضای منفی خیلی برای کودکان قابل درک نیست.حتی خیلی از بزرگترها هم با آن مشکل دارند.در تصویر زیر نمونه ساده‌ای برای شرح فضای منفی را داریم که بهتر برای کودکتان قابل تشخیص خواهد بود. وقتی شما یک درخت با شاخه‌های پخش شده در آسمان آبی را می‌بینید، برگها و  شاخه‌های درخت فضای مثبت است.(که بیشتر ما در طراحی‌ها مد نظر داریم و شاید علتی که خیلی از طرح‌های هنری به چشم نمی‌آیند، تنها اهمیت دادن به همین فضای مثبت است). فضای منفی یک مفهوم خیلی...

در تصویر سیاه و سفید بالا اگر شما دو چهره صورت را ببینید، فضای مشکی فضای مثبت و قسمت سفید فضای منفی هست و اگر ابتدا یک گلدان را ببینید، قسمت سفید فضای مثبت و قسمت مشکی فضای منفی هست.یکی از تکنیک های طراحی برای تصویر سازی زیبا تفکیک و تمایز این فضاها هست.

مفهوم فضای منفی خیلی برای کودکان قابل درک نیست.حتی خیلی از بزرگترها هم با آن مشکل دارند.در تصویر زیر نمونه ساده‌ای برای شرح فضای منفی را داریم که بهتر برای کودکتان قابل تشخیص خواهد بود.

طراحی

وقتی شما یک درخت با شاخه‌های پخش شده در آسمان آبی را می‌بینید، برگها و  شاخه‌های درخت فضای مثبت است.(که بیشتر ما در طراحی‌ها مد نظر داریم و شاید علتی که خیلی از طرح‌های هنری به چشم نمی‌آیند، تنها اهمیت دادن به همین فضای مثبت است).

فضای منفی یک مفهوم خیلی مهمی در هنر است که در برقراری ارتباط تصویری نقش بزرگی دارد.فضای بین شاخه‌ها را فضای منفی می‌نامند. فضای منفی در بسیاری از رشته های هنر، طراحی، معماری، عکاسی و مجسمه سازی استفاده می‌شود.

مسئله مهم این هست که ما معمولا در نگاه اول فضاهای منفی به چشممان نمی‌آید و باید مدتی بر روی تصویر تمرکز کنیم تا فضای منفی خودش را نشان دهد.در این فعالیت با روشی بسیار ساده فضای منفی را به کودک‌تان یاد دهید، فقط کمی تخیل و خلاقیت لازم هست.

روش اول تصویر سازی:

چه نیاز است:

  • یک رشته نخ کوتاه
  • کاغذ نقاشی
  • رنگ آبرنگ یا مداد شمعی
  • یک رشته نخ بر روی کاغذ بچسبانید و بخواهید که فضای دور نخ را کودک‌تان رنگ کند.توضیح دهید که این فضای رنگ شده فضای منفی است.برای راحتی کار دور نخ یک خط بکشید تا مرز راحت مشخص شود.

فضای-منفی

طراحی-فضا

روش دوم تصویر سازی:

چه نیاز است:

  • چند سکه, کاغذ نقاشی, رنگ آبرنگ یا مداد شمعی
  • چند سکه بر روی کاغذ بچسبانید و مشابه روش اول انجام دهید.

نقاشی

طراحی-فضای-منفی

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه