مشاهده
12306 +

یکی از دسته بندی ها در آموزش به سبک مونته سوری فعالیت‌های زندگی عملی است.با کمک فعالیت‌های روزمره زندگی که هر روز در خانه انجام می‌دهیم، کودک شما یاد می‌گیرد چطور از خود، دیگران و محیط مراقبت کند. در مطلب امروز فعالیت‌هایی که اشاره شده باعث توسعه هماهنگی اعضای ریز و آموزش کنترل و انجام امورات بصورت مستقلانه است.شما با محول کردن خیلی از مسئولیت‌ها و کارهای منزل به کودک‌ پیش دبستانی و نوپا مهارت‌های زندگی را در او تقویت می‌کنید.روش آموزشی به سبک مونته سوری دریچه‌ای بسوی خودجوش و مستقل کردن کودکان با اعتماد به نفس بالا و ایجاد حس خوشایند هست.و اساس بر روی یادگیری بر اساس تجربه کردن هست و هیچ فشاری برای آموزش نیست و هر کودکی در هر گروه سنی با توجه به توانایی‌اش فعالیت را انجام می‌دهد. شعار روش...

یکی از دسته بندی ها در آموزش به سبک مونته سوری فعالیت‌های زندگی عملی است.با کمک فعالیت‌های روزمره زندگی که هر روز در خانه انجام می‌دهیم، کودک شما یاد می‌گیرد چطور از خود، دیگران و محیط مراقبت کند.

در مطلب امروز فعالیت‌هایی که اشاره شده باعث توسعه هماهنگی اعضای ریز و آموزش کنترل و انجام امورات بصورت مستقلانه است.شما با محول کردن خیلی از مسئولیت‌ها و کارهای منزل به کودک‌ پیش دبستانی و نوپا مهارت‌های زندگی را در او تقویت می‌کنید.روش آموزشی به سبک مونته سوری دریچه‌ای بسوی خودجوش و مستقل کردن کودکان با اعتماد به نفس بالا و ایجاد حس خوشایند هست.و اساس بر روی یادگیری بر اساس تجربه کردن هست و هیچ فشاری برای آموزش نیست و هر کودکی در هر گروه سنی با توجه به توانایی‌اش فعالیت را انجام می‌دهد.

شعار روش مونته سوری : کمک کنید تا خودم این کار را انجام دهم

پوست کندن تخم مرغ آبپز

حتما برنامه آبپز کردن تخم مرغ برای صبحانه کودک‌تان را چند باری در هفته دارید.ایندفعه بعد از اینکه تخم مرغ آبپز سفت شد صبر کنید تا خنک شود و بعد از کودک‌تان بخواهید پوست آنرا بکند.این فعالیت برای کودکان نوپا بسیار جذاب هست و هر دفعه که تکرار شود شما شاهد پیشرفت کودک‌تان خواهید بود.

مونته-سوری

اسکوپ کردن هندوانه

اگر شما هم مثل من عاشق هندوانه باشید پس حتما در فصل تابستان خوردن هندوانه جزء یکی از خوراکیهای لذت بخش هست.یک سینی، قاشق و یک قاچ هندوانه برداشته و با کودک‌تان مشغول شوید.ابتدا نشان دهید چطور با قاشق اسکوپ هندوانه درست کند.با یک حرکت چرخشی در جهت عقربه‌های ساعت یک دور قاشق را در هندوانه بچرخانید تا یک توپ کوچک از گوشت هندوانه جدا شود و حالا نوبت کودک‌تان هست.

مونتسوری

چهره کودک‌تان جالبه وقتی خیلی جدی و سرسختانه مشغول می‌شود تا آخرین تکه هندوانه را از پوستش جدا کند.البته در انتها از خوردن برشهای هندوانه‌اش کلی لذت خواهد برد.و می‌دانید که هندوانه منبعی از ویتامین‌های C، A، B، پروتئین، منزیم، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و لیکوین است.

استفاده از قوطی باز کن

استفاده از قوطی بازکن برای درب کنسرو یک فعالیت چالش برانگیز هست، خصوصا برای کودکان کوچکتر کمی سخت هست باز برای بچه‌های بزرگتر راحت‌تر هست.

مونته-سوری-1

هم زدن

اگر فعالیت‌های آشپزی با کودکان را که در شید شاد داشته ایم، دنبال کرده باشید، حتما دیدید که در پخت و پز کیک و غذا قسمت مخلوط کردن مواد خیلی جالب و مورد علاقه کودکان هست.پس قسمت همزدن‌ها را به کودک‌تان بسپارید شاید با کمی کثیف کاری همراه باشد، ولی ارزش دارد.

مونته-سوری-2

آماده سازی خوراکی

میان وعده و خوراکی‌های جالبی بهمراه کودک‌تان درست کنید.

مطلب خوراکی خلاقانه ببینید.

مونته-سوری-3

شستن سبزیجات

با گذاشتن یک چهارپایه زیر پای کودک‌تان او را به شستن سبزیجات در سینک ظرف شویی تشویق کنید.این حس بسیار دلنشین در کودک شما ایجاد می‌شود که مثل مامان‌ها کارهای بزرگانه انجام می‌دهد و باعث افزایش حس توانمندی در او می‌شود از طرفی سیاستی برای ترغیب کودکان به خوردن سبزیجات است.

مونته-سوری-4

تمیز کردن میز

بچه‌ها عاشق تمیزکاری هستند خصوصا در سن‌های پایین‌تر پس از این فرصت استفاده کرده و آنرا تبدیل به یک کلاس آموزشی برای زدگی و تقویت مهارت حرکتی ظریف کنید.

مونته-سوری-5

جارو کردن

بعد از هر وعده غذایی به کودکان اجاز دهید ریخت و پاش‌های غذایشان را تمیز کنند.در مونته سوری یکی از اصول نظم هست و یک جارو و خاک انداز کوچک تهیه کنید، جارو کردن با این جارو مثل شهر بازی رفتن برای کودک شما هیجان دارد.

هر چند در انتها خودتان مجبور هستید دوباره تمیز کنید و شاید انجام آن توسط خود شما سریعتر و بهتر انجام می‌شد، ولی بگذارید کودک‌تان هم تلاش داشته باشد. در متد مونته سوری کودک به عنوان فردی بزرگ و قابل احترام شناخته می‌شود و شما تنها نقش هدایت‌گر را برعهده دارید.و با ایجاد چنین محیط‌هایی شما به کودک‌تان فرصت استقلال و اصلاح الگوها را می‌دهید.

مونته-سوری-6

انضباط یکی از موضوع‌های پایه‌ای در آموزش مهارت‌ زندگی عملی در مونته سوری است.در این روش کودک یاد می‌گیرد از فرصت ها برای آموختن بهتر استفاده کند و ایجاد چنین محیطی تشویقی برای انضباط شخصی در آنها است.

حلقه کردن موز

برش با چاقو یک تمرین برای آموزش مهارت زندگی عملی است.به کودک‌تان نشان دهید که چطور چاقو را در دستش نگه دارد(قسمت تیز به پایین باشد) و زاویه دست و بازو برای برش تنظیم کنید.

اصلا مهم نیست اگر برش‌ها نامنظم باشند، هدف آموزش با حس، دیدن و تجربه کردن هست و هر کودکی با توجه به توانایی و سن ممکن هست شکل برش‌های موز با هم فرق داشته باشد. ما دنبال برش‌های زیبا نیستیم و هدف فقط ایجاد محیطی برای تجربه کردن هست و این کودک شما هست که مشخص می‌کند، چه زمانی آماده کاملا درست انجام دادن فعالیت‌ها هست.

مونته-سوری-7

در آخر هم پیشنهاد می‌کنیم با برش‌های موز کیک موزی درست کنید.دستور آنرا در مطلب آشپزی با کودک با پخت کیک موزی ببینید.

رنده کردن

رنده کردن هم از فعالیت‌هایی هست که برای کودک‌تان مثل کوه کندن کار بزرگی جلو می‌دهد.بخواهید پرتقال، سیب زمینی یا هر میوه گرد دیگری را در کف دست گرفته و بر روی رنده فشار دهد.

مونته-سوری-8

 

2 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه