مشاهده
23360 +

آزمایش فشار هوا در آزمایش فشار هوا شما بدون هیچ پمپ یا برقی یک فواره در بطری آب درست می‌کنید.یک آزمایش ساده فیزیک با حال و جالب برای بچه‌ها هست که با مفهوم هوا و فشار هوا آشنا می‌شوند.شما با یک روش خلاقانه و ساده همراه با سرگرمی و تفریح مفاهیم علمی فیزیک را نشان می‌دهید و خیلی زود کودکتان به ادامه آزمایش علاقمند و درگیر می‌شود. شاید گاهی پیش آمده که در مورد هوا با کودک‌تان صحبت کرده‌اید، در آزمایش فواره آب امروز شما نشان می‌دهید که هوایی که همه جای اتاق را در برگرفته و حتی اگر ما نتوانیم آنرا ببینیم ولی وجود دارد.مناسب برای گروه سنی 2 تا 12 سال هست.به راحتی آزمایش ساده فشار هوا را در منزل با کودک‌تان می‌توانید، انجام دهید یا برای آزمایشات علمی در مدرسه یا واحد کار مهدکودک و پیش دبستانی برا...

آزمایش فشار هوا

در آزمایش فشار هوا شما بدون هیچ پمپ یا برقی یک فواره در بطری آب درست می‌کنید.یک آزمایش ساده فیزیک با حال و جالب برای بچه‌ها هست که با مفهوم هوا و فشار هوا آشنا می‌شوند.شما با یک روش خلاقانه و ساده همراه با سرگرمی و تفریح مفاهیم علمی فیزیک را نشان می‌دهید و خیلی زود کودکتان به ادامه آزمایش علاقمند و درگیر می‌شود.

شاید گاهی پیش آمده که در مورد هوا با کودک‌تان صحبت کرده‌اید، در آزمایش فواره آب امروز شما نشان می‌دهید که هوایی که همه جای اتاق را در برگرفته و حتی اگر ما نتوانیم آنرا ببینیم ولی وجود دارد.مناسب برای گروه سنی 2 تا 12 سال هست.به راحتی آزمایش ساده فشار هوا را در منزل با کودک‌تان می‌توانید، انجام دهید یا برای آزمایشات علمی در مدرسه یا واحد کار مهدکودک و پیش دبستانی برای بچه‌ها جالب و هیجان انگیز هست.

چه نیاز هست:

  • بطری آب خالی
  • بادکنک
  • چسب حرارتی یا بلوتک(Blu-Tak)
  • نی

روش ساخت فواره آب داخل بطری :

  • اول بادکنک را باد کنید و از کودک‌تان بپرسید داخل آن چی هست؟ اجازه بدهید باد بادکنک خالی شود و در مورد اتفاقی که افتاد با هم صحبت کنید.
  • مرحله بعد یک بطری آب خالی را برداشته و باز از کودک‌تان بپرسید داخل بطری چه هست؟ مجددن بادکنک را باد کنید و دهانه بادکنک را لبه دهنه بطری قرار دهید.(اجازه ندهید هوای داخل بادکنک خیلی خالی شود).

%d8%a8%d8%a7%d8%af%da%a9%d9%86%da%a9

  • حالا از کودک‌تان بپرسید که چرا ایندفعه بادکنک خالی نشد؟ اجازه بدهید تا خوب بررسی کرده و بطری را در دستش بدهید تا با دقت ببیند و نظرش را بگوید.
  • توضیح بدهید که بادکنک خالی نشده برای اینکه پر از هوا هست و هوای داخل بطری جایی برای خارج شدن، ندارد.

حالا مرحله ساختن فواره هست.

  • با کمک مداد یا یک سیخ چوبی یک سوراخ داخل بدنه بطری درست کنید.اندازه سوراخ به حدی باشد که یک نی از داخل آن رد شود.فضای خالی اطراف نی را با چسب حرارتی بپوشانید تا کاملا نی ثابت باشد.(این مرحله توسط یک بزرگتر انجام شود)از کودک‌تان بخواهید بطری را با آب پر کنید. آب به اندازه‌ای باشد که بالای سطح سوراخ نی قرار گیرد.(برای اینکه آب بالای سطح نی از داخل نی به خارج نریزد، سر نی را به سمت بالا قرار دهید).

%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d9%87%d9%88%d8%a7

  • بادکنک را باد کنید و دهانه بادکنک را بر روی دهانه بطری قرار دهید.هورااااا فواره شما درست شد.

%d9%81%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%87

  • همانطور که باد داخل باذکنک خالی می‌شود، آب از داخل نی به بیرون جریان دارد.

دلیل علمی:

هوای داخل بادکنک به آب فشار می‌آورد و باعث می‌شود آب از داخل نی به بیرون ریخته شود.

در طول آزمایش حتما با کودک‌تان در مورد اتفاقات صحبت کنید تا درک بهتری از فیزیک و فرآیندهای ذهنی که اتفاق افتاده داشته باشد.از کلمات جدیدی مانند “نامرئی” یا “فشار” استفاده کنید تا مهارت کلامی پیشرفت کند.

 فیلم آزمایش فشار هوا و ساخت فواره در بطری آب ببینید.

 

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه