مشاهده
51282 +

آموزش بهداشت فردی به کودکان کودکان گاهی اوقات نسبت به رعایت بهداشت فردی بی‌تفاوت هستند.یکی از شاخص‌های مهم برای پیشگیری از بیماری و کنترل بیماری رعایت نکات بهداشت فردی هست.خصوصا با باز شدن مدارس و یا آغاز دوران مهد کودک و پیش دبستانی بیماری‌های سرماخوردگی و ویروسی بسیار رواج پیدا می‌کند و ویروسها به راحتی با دست آلوده به محیط سرایت می‌کند.کودکان تا معنی اهمیت بهداشت را درک نکنند، انتظار رعایت اصول بهداشتی بیهوده هست. با بازی و سرگرمی ، نکات بهداشت فردی برای کودکان جذاب  و جالب کنید.در ادامه چند ایده بازی، کاردستی برای آموزش بهداشت فردی به کودکان داریم.در منزل یا مهد کودک و پیش دبسنانی بعنوان واحد کار بهداشت با کودکان اجرا کنید. در ارتباط با واحد کار بهداشت شعرهای بهداشت و کاربرگ بهداشت ...

آموزش بهداشت فردی به کودکان

کودکان گاهی اوقات نسبت به رعایت بهداشت فردی بی‌تفاوت هستند.یکی از شاخص‌های مهم برای پیشگیری از بیماری و کنترل بیماری رعایت نکات بهداشت فردی هست.خصوصا با باز شدن مدارس و یا آغاز دوران مهد کودک و پیش دبستانی بیماری‌های سرماخوردگی و ویروسی بسیار رواج پیدا می‌کند و ویروسها به راحتی با دست آلوده به محیط سرایت می‌کند.کودکان تا معنی اهمیت بهداشت را درک نکنند، انتظار رعایت اصول بهداشتی بیهوده هست.

با بازی و سرگرمی ، نکات بهداشت فردی برای کودکان جذاب  و جالب کنید.در ادامه چند ایده بازی، کاردستی برای آموزش بهداشت فردی به کودکان داریم.در منزل یا مهد کودک و پیش دبسنانی بعنوان واحد کار بهداشت با کودکان اجرا کنید.

در ارتباط با واحد کار بهداشت شعرهای بهداشت و کاربرگ بهداشت ببنید.

بازی دست‌های اکلیلی

بهداشت فردی

بعضی از کودکان فقط دستها را سریع زیر آب می‌گیرند و فکر می‌کنند، دست شستن یعنی همین که فقط دست خیس شود.در صورتیکه با صابون آنتی باکتریال برای 20 تا 15 ثانیه لازم هست دست‌ها بهم مالیده شود و بعد با آب کامل صابون شسته شود.برای درک بهتر کف دست کودک اکلیل بپاشید و بخواهید اکلیلها را با آب و صابون بشوید.بخاطر چسبندگی اکلیل حدود 30 ثانیه یا بیشتر زمان لازم هست تا کودک شما دستانش را بهم بمالد تا اکلیل ها پاک شود.

حالا توضیح دهید که جرم‌ها و میکروبهای روی دست هم مانند اکلیل‌ها از روی دست ما پاک می‌شوند.شستن درست دستها به طور چشمگیری انتشار میکروبها را کاهش می‌دهد.

بازی نشان دادن انتقال میکروب ها

نشان دهید چطور میکروب‌ها بر روی دست و یا اشیایی که با دست در تماس هستند، زندگی می‌کنند.عطسه یا سرفه الکی کنید و دستتان را جلوی دهانتان بگیرید و بعد دست را روی اشیاء داخل اتاق بمالید.اینطوری بچه‌ها یاد می‌گیرند که میکروبها چطور جابجا می‌شوند.

شاید در قدیم می‌گفتند موقع عطسه دستتان را جلوی دهانتان بگذارید ولی الان معلوم شده که میکروبها بر روی کف دست بیشتر باقی می‌مانند و با تماس دست با در، میز و وسایل اطراف آنها هم آلوده می‌شوند.پس به کودکان نشان دهید موقع عطسه یا سرفه بازو را جلوی دهان بگیرند تا اینطوری مقدار بسیاری انتقال میکروب را کاهش دهند.

یک روش برای نمایش و درک بهتر، کودکان را به فضای باز ببرید و کمی آرد کف دست آنها بریزید و بخواهید الکی عطسه کنند و دستشان را جلوی دهان ببرند یا کف دستشان فوت کنند.ببینید چطور آردها تو هوا پخش می‌شود.توضیح دهید که میکروب هم دقیقا به همین صورت عمل می‌کند فقط ما نمی‌توانیم، ببینیم.

آموزش به اشتراک نگذاشتن وسایل شخصی با کاردستی

 %d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d8%b4%d8%ae%d8%b5%db%8c  %d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d9%81%d8%b1%d8%af%db%8c

با رنگ‌ها مشخص کنید هر مسواک مربوط به کدام دندان یا شخص هست.

بازی حافظه

بر روی یکسری کارت نقاشی صابون، مسواک، ناخن گیر، گل سر، دهانشویه … بکشید و بر روی یکسری دیگر از کارت‌ها نقاشی دست، دندان، ناخن، سر، دهان… بکشید.همه کارتها را به پشت بچینید و بخواهید هر نوبت دو تا از کارتها را بچه‌ها برداشته و اگر عکس‌ها با هم متناسب بوند به رو بگذارند در غیر اینصورت سر همان جایی که برداشتند دوباره به پشت بگذارند.در این بازی حافظه دقت کودکان تقویت می‌شود و در کنارش با کاربرد وسایل بهداشتی آشنا می‌شوند.

بازی عادات خوب و بد

روی  برگه‌های  کاغذ 10 عادت خوب بهداشتی را بنویسد.مانند نخ کردن دندان هر شب، شستن دست برای 20 ثانیه با صابون، پوشیدن دهان با دستمال هنگام عطسه و بعد دور انداختن دستمال… و بر روی یکسری برگه دیگر 10 عادت بد را بنویسید.همه را داخل سبدی یا ظرفی ریخته و از بچه‌ها بخواهید هر دفعه یکی از کاغذها را بیرون بکشند و شما با صدای بلند آن را بخوانید و بچه‌ها باید بگویند عادت خوب یا بد هست.

پانتومیم

بگذارید بچه ها با جنب و جوش و حرکات خلاقانه نمایش خلاق و پانتومیم داشته باشند.یکی از بچه‌ها عملی را انجام می‌دهد مانند مسواک زدن، حمام کردن و غیره و بقیه کودکان باید حدس بزنند چه کاری می‌کند و بعد شما در مورد نکات و رفتار صحیح آن عمل صحبت کنید.

خمیر بازی

میکروب

خمیر بازی مهارت حرکتی ظریف، خلاقیت و تخیل پردازی در بازیهای وانمودی تقویت می‌کند.اجازه بدهید ابتدا کودکان خودشان خمیر نمکی درست کنند.دستور خمیر نمکی ببینید. مواد را اندازه‌گیری کنند تا با مفاهیم ریاضی آشنا شوند.خمیر‌ها را چند قسمت کنند و به هر گوله رنگ خوراکی اضافه کنند و با رنگها و ترکیب آنها هم آشنا شوند.همینطور که خمیر را له، رول، پهن، فشار می‌دهند انگشتانشان قوی می‌شود و در انتها هدف درست کردن میکروب با خمیر و اجرای بازی نمایشی هست.

مطالب بیشتری در مورد واحد کار بهداشت ببینید.

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه