مشاهده
9866 +

مهد کودک خوب مهد کودک خوب چه ویژگی دارد؟ همه چیز درباره مهد کودک ضرورت مهد کودک : تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که کودکانی که در دوران کودکی به مهد رفته‌اند در سال‌های مدرسه در هرسنی که هستند، میزان یادگیری آنها بیشتر از کودکانی است که به مهد نرفتند. کودکان که دوره پیش دبستانی رو طی کرده‌اند بهتر با دیگران کنار می‌آیند و مهارت های کلامی بهتر نسبت به هم سن و سال‌های خود دارند. در مهد کودک کودکان یاد می‌گیرند در بازی با دیگران مشارکت کنند و در کارهای گروهی مشارکت فعال داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد درسن 3 سالگی بیشتر کودکان در شرایطی هستند که تمایل دارند و می‌توانند زمان بیشتری را در کنار همسالان و در میان جمع بگذارنند. مهد کودک و پیش دبستان برای کودکانی که توانایی مستقل بودن از پدر و مادر ر...

مهد کودک خوب

مهد کودک خوب چه ویژگی دارد؟ همه چیز درباره مهد کودک

ضرورت مهد کودک :

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که کودکانی که در دوران کودکی به مهد رفته‌اند در سال‌های مدرسه در هرسنی که هستند، میزان یادگیری آنها بیشتر از کودکانی است که به مهد نرفتند. کودکان که دوره پیش دبستانی رو طی کرده‌اند بهتر با دیگران کنار می‌آیند و مهارت های کلامی بهتر نسبت به هم سن و سال‌های خود دارند. در مهد کودک کودکان یاد می‌گیرند در بازی با دیگران مشارکت کنند و در کارهای گروهی مشارکت فعال داشته باشند.

تحقیقات نشان می‌دهد درسن 3 سالگی بیشتر کودکان در شرایطی هستند که تمایل دارند و می‌توانند زمان بیشتری را در کنار همسالان و در میان جمع بگذارنند. مهد کودک و پیش دبستان برای کودکانی که توانایی مستقل بودن از پدر و مادر را دارند، می‌تواند مفید و سودمند باشد.

 چرا کودک باید به مهد کودک برود:

یکی از متخصصین حوزه کودک می‌گوید: مهدکودک سه مزیت برای کودکان دارد که بسیار مهم هستند.

  1. بالا بردن توان اجتماعی کودک: در مهد کودک ها، کودکان نحوه ارتباط موثر و مثبت را با کودکان و بزرگترها یاد می‌گیرند.
  2. سیستم حسی کودک با توجه به تنوع بازی های کودکانه رشد پیدا می کند و باعث غنی شدن این مقطع زندگی و شکوفایی استعدادهای کودک می‌شود.
  3. اختلالات رفتاری کودک که بیشتر آن در اثر رفتارهای نا آگاهانه والدین به وجوده آمده تعدیل می‌شود.

بنابراین مهدکودک تنها یک محل برای نگهداری کودکان نیست بلکه یکی از ملزومات رشد کودکان این عصر محسوب می‌شود.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مهد کودک محلی برای بازی و کسب مهارت‌های لازم توسط کودکان هست نه محلی برای آموزش‌های کلاسیکی که در مدارس دوره ابتدایی داده می‌شود. والدین توجه داشته باشند که نباید مهد کودک ها را تحت فشار قرار دهیم که به جای اینکه با کودکان بازی های مناسب برای رشد مهارت‌ها انجام دهند بیشتر به فکر آموزش‌هایی باشند که کودکان آن را باید در دوران دبستان بیاموزند. این کار باعث می‌شود کودکان خیلی از لذت‌های این دوران را از دست بدهند.

مهد کودک از چه سنی :

بهترین سن برای ورود به مهد کودک حدود ۳ سالگی است. برخی از والدین مجبور هستند به  دلایلی مثل اشتغال یا مسایلی دیگر کودکان خود را زودتر به مهد بسپارند در این مورد هم توصیه این است که به جای اینکه که کودکان به مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها سپرده شود با بررسی دقیق به یک مهد کودک مناسب سپرده شوند زیرا تجربه نشان داده به دلیل برخوردهای دلسوزانه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها مشکلات رفتاری برای کودکان به وجود می آید.

مزایای مهد کودک :

والدین توجه داشته باشند، در کنار توجه به نیازهای جسمانی کودکان خود به نیازهای روانی کودکانشان نیز توجه لازم را داشته باشند. این نیازها صرفا در کنار مادر و پدر کودک برآورده نمی شود. مادران در خانه تا حدودی با بازی و سرگرمی‌ مناسب برای کودک خود تا حدی به رشد شناختی کودکان کمک می‌کنند. اما باید بدانیم این نمی‌تواند، کافی باشد. تحقیقات نشان داده کودکان از سن 3 سالگی کنجکاوتر می‌شوند و به جستجو در محیط اطراف خود می‌پردازند.

کودکان در این سنین علاقه زیادی برای بازی با دیگر همسالان و گذراندن وقت با آنها دارند که هم برای او لذت بخش است و هم از ضروریات رشد شناختی کودک است.

در مهد کودکها زمانیکه کودکان در طبقه سنی خود قرار میگیرند، میتوانند ویژگیهای خود را بیشتر بشناسند. در زمان بازی با قرارگرفتن در بازی گروهی متوجه میشوند که توانایی بازی را دارند و با مشارکت در بازیهای گروهی بر توانایی‌ آنها افزوده می‌شود و همین امر سبب اعتماد بنفس در کودکان می‌شود .از طرفی با قرار گرفتن در بازهای گروهی باحقوق فردی خود و دیگران  آشنا می‌شوند و راه صحیح دفاع از خود را پیدا می‌کنند.در نتیجه کودک در تعاملات اجتماعی روند رو به رشد میابد. برعکس تصور بیشتر افراد جامعه مهد کودکها تنها مکانی برای بازی نیست بلکه جاییست که کودکان در هنگام بازی در حال یادگیری هستند و بر تواناییهای فردی و اجتماعی آنها افزوده می‌شود. بطور مثال زمانیکه کودک در حال انجام برخی بازی‌های وانمودی و نمایشی میباشد بامفهوم جمع و خانواده و محیط خانه آشنا میشود.برخی فعالیتها همچون خمیربازی و کشیدن نقاشی و ….باعث تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و تقویت رشد عضلانی و تقویت مهارت دست ورزی کودکان میشود که این عوامل زمینه ساز پیشرفت کودکان بعدها  در امر نوشتن است.

مهد کودک‌ها گاهی معایبی هم دارند بطور مثال اینکه ممکن است کودکان در فضای خانه بی‌قرار شوند و گاهی عصبانی شوند که البته میتوان این دسته از مسائل را با انتخاب یک مهد کودک خوب که در آن فعالیتهای رفتاری و آموزشی کودکان زیر نظر متخصصین این رشته است و همچنین با تعامل بیشتر با مربیهای کودکان برطرف کرد.

مهدکودکها هیچ وقت نمیتوانند، جای تعلیم و تربیت صحیح  پدر و مادر را بگیرند، اما بسیار در پرورش رشد فردی و اجتماعی کودکان موثر هستند.

ترس از مهدكودک

تحقیقات نشان داده است که یکی از عوامل مهمی که خانواده، فرزندان خود را درمهد قرار نمی‌دهند، وابستگی والدین به کودک است که همین امر سبب بروز ترس در والدین شده و علاوه بر ترس والدین در این زمینه ترس کودکان نیز مانع حضور آنها در مهد کودک است. بهترین راه کار برای جلوگیری از بروز دل نگرانی در والدین تحقیق درباره مهدکودک و انتخاب مهد کودک مناسب از طرف والدین است. در مرحله بعد والدین برای جلوگیری از ترس در کودکان بهتر است ابتدا قبل از حضور کودک در مهد کودک درباره آنجا توضیح دهند و تلاش کنند تا در این زمینه علاقه کودک را بالا ببرند و کودک را برای حضور در جمع همسالان و ارتباط بیشتر با دوستان جدید آماده کنند. البته این موضوع برعهده مربیان میباشد اما بهتر هست تا در مرحله اولیه این شرایط از طرف والدین توضیح داده شود و کودک آماده شود.در مرحله بعد برای پذیرش تدریجی محیط مهد کودک از طرف فرزندان بهترین راه ممکن این است که والدین تا زمانیکه اطمینان کودک نسبت به محیط جلب شود، تنهایش نگذارند.در روزهای اولیه بهتر است مادر حضور یابد.این مرحله برای برخی از کودکان با مدت زمان کوتاه و برای برخی با مدت زمان بیشتری همچون چند هفته است. در مرحله حضور کودکان در روزهای اولیه در مهد بهتر است از فواصل زمانی کوتاه شروع کنیم بطور مثال با روزی 1 تا 2 ساعت تا علاقه کودک‌مان افزایش یابد و بعد از آن کم کم زمان را افزایش دهیم.این نکته بسیار قابل توجه هست که والدین برای تحویل کودکان حتما در تایم مشخص شده از طرف مهد کودک به دنبال آنها بروند و نگذارند تا کودکشان بیش از اندازه منتظرشان باشد زیرا این امر سبب بروز عدم اطمینان در کودک میشود و همین امر باعث میشود تا کودک دیگر تمایلی برای رفتن به مهد نداشته باشد. و در مرحل اولیه حضور والدین سعی بر آن داشته باشند تا با درخواست از مسئولین مهد کودک‌ تمام محیط مهد را همچون حیاط و کلاسها و اتاق بازی و …..را همراه آنها ببیند.این امر سبب میشود تا ترس کودکان از محیط از بین برود. در مراحل بعد والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که هر روز از کودکان خود درباره اتفاقات مهدکودک سوال بپرسند به این ترتیب میتوانند، نحوه رویکردهای فردی و اجتماعی کودک خود را در مسائل مختلف بیابند. بطور مثال اگر کودک از گفتن دستشویی رفتن خجالت میکشد و یا موارد دیگر، والدین می‌توانند با شنیدن حرفهای کودک برای مسائل آنها راه حل بیابند.

ویژگی های مهد کودک مناسب برای کودک شما :

فضای مناسب
اولین ویژگی یک مهد عالی داشتن فضای مناسب میباشد که لازمه این امر بزرگ بودن فضا جهت نگهداری از کودکان و نور مناسب فضا است.
امنیت و توجه یک اصل ضروری
علاوه بر فضای مناسب باید مهد کودک یک برنامه مشخص و با دقت جهت سیستم امنیتی و مراقبت از کودکان داشته باشد.بطور مثال حتما باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که کودک در زمان ورود به فردی مشخص تحویل داده شود و در زمان خروج هم به هیچ وجه به افراد نامشخصی تحویل داده نشود.
مدیریتی موفق و پیشرو و قاطع
یکی از ضروریات یک مهد کودک داشتن مدیریتی قاطع و موفق و مسلط بر نحوه رویکردهای رفتاری و تربیتی و آموزشی کودکان و مسلط بر امور مربیان و محیط میباشد.
حضور مربیان با محبت و خوش برخورد
یکی دیگر از ضروریات مهد داشتن تیم مربیان جوان است.به جهت آنکه مربی باید مهربان و با برخوردی عالی و پر شور و انرژی باشد تا بتواند در زمان متوالی در کنار بچه ها حضور یابد و بهترین رفتار را ارایه دهد.
داشتن سیستم متناسب آموزش
یکی دیگر از ضروریات مهد وجود سیستم آموزشی مناسب و برنامه ریزی شده است .خیلی اوقات بسیاری از مهدکوکها در آموزش، سیستمی ندارند و تنها عناوین مختلف را در کنار هم ارایه میدهند.
نکات بهداشتی در مهد کودک
یکی از نکات مهم در انتخاب مهد دقت و توجه در بهداشت و نظافت و قوانین بهداشتی مهد کودک است.
درمهدکودک حتما باید بهداشت فردی کودک مورد توجه قرار گیرد و سلامت او ارزیابی شود.بطور مثال در حین ثبت نام حتما باید مهد کارت واکسیناسیون و برخی آزمایشهای انگلی را برای کودک قرار دهد. این امر باعث می‌شود تا سلامت کودکان تامین شود و وجود یک کودک سبب بیماری دیگر کودکان نباشد.
هر چقدر فرزند شما برایتان مهم است در انتخاب مهد مناسب دقت نمایید.

نکات مهم  برای رفتن به مهد کودک :

  1. برای حضور کودک خود در مهد از قبل زمینه سازی کنید و علاقه سازی و تشویق را برای او قرار دهید.
  2. با کودک خود درباره‌ی محیط مهد و انواع فعالیتهایی که انجا انجام میگیرد، صحبت نمایید. فعالیتهایی همچون قصه و نمایش و موسیقی و خواب و ….
  3. خودتان نیز در معرفی مهد به کودک‌تان او را همراهی کرده و کلاس، مربی و مکان دستشویی را به او نشان دهید.
  4. با کودک خود صحبت کنید و بگذارید او دل نگرانیها و سوالاتش را مطرح کند.و حتی او می‌تواند در این مرحله تصاویری از خانواده و برخی اشیای مناسب غیرخطرناک را همراه خود داشته باشد.
  5. سایر فعالیتهای روزانه کودک را با شرایط و برنامه مهد هماهنگ نمایید. همچون ساعت خواب و بیداری و ….
  6. چنانچه در این مرحله مشکلاتی به وجود آمد بر تصمیم خود استوار باشید و سعی بر حل مشکلات نمایید نه آنکه از آوردن کودک به مهد پشیمان شوید.
  7. در زمان مشخص شده از طرف مهد به دنبال کودک خود بیایید و او را در انتظار نگذارید زیرا این امر سبب از بین رفتن اعتماد کودک میشود.
  8. به نگرانی‌ها و مشکلاتی که بچه‌ها در مهد کودک برخورد کرده و برای شما تعریف می‌کنند، گوش دهید.گاهی در مورد اتفاقات روز از او سوال کنید تا بهتر بتوانید برای مشکلاتی که برایش پیش می‌آید، راه حل پیدا کنید.
  9. در ابتدای امر ممکن است مشکلاتی به وجود آید اما شما به تشویق‌هایتان ادامه دهید.

نکته بسیار مهم : شيوه‌های آموزش و يادگيري در مهد كودک

یکی از کارشناسان ارشد روانشناسی آقای نوتاش می‌گوید، مهد کودکهایی که تنها بعد آموزشی دارد مهدهای مناسبی نیستند زیرا کودکان در این سن آموزششان از طریق انواع بازیهای عینی و عملی و گفتاری است.البته باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که حتما بازی‌ها متناسب با مقاطع سنی کودکان طبقه بندی شده باشد تا سبب رشد آنها شود.کودکان علاوه بر تجربه و لذت بازی باید مهارتها را نیز یاد بگیرند.در این موقعیت‌ها کودکان با مسائل بیشتری روبرو می‌شوند و می‌توانند با تفکر راه حل مسائل را بیابند. توجه داشته باشیم که یک مربی باید این زمینه را مدیریت کند. در آخر نوتاش می‌گوید که والدين بايد در انتخاب مهد مناسب باید به ایمنی محیط و ساختمان و تسهیلات گرمایی و سرمایی مهد و تغذیه مناسب کودکان توجه نمایند.

مهد کودک

10 نکته ای که شما باید برای انتخاب مهد بررسی کنید:

  1. طول دوره فعالیتهای مهد کودک
  2. وجود مجوز رسمی برای مهد و مربیها و …
  3. روند فعالیتها تا کنون و تحصیلات مربی‌ها
  4. اصول انتخاب یک مربی در نظر  مهد کودک
  5. وجود برنامه غذایی و مواد تهیه شده غذایی برای مهد کودک
  6. مشخص بودن تایم کاری و برنامه های فوق و برنامه‌های اردوها….
  7. وجود ایمنی در محیط مهد
  8. در نظر گرفتن نکات بهداشتی از طرف تیم مهد کودک (مدیریت و پرسنل )
  9. وجود شادی در کودکان در حین ورود و زمان حضور و حین خروج از مهد
  10. نحوه برقراری ارتباط همکاران و تیم مهد کودک باهم

چرا کودکان باید دوران پیش دبستانی را طی کنند؟

دکتر کتایون خوشابی روان پزشک کودک و نوجوان در این باره می‌گوید: در مراکز پیش دبستانی، زمینه‌های مختلف یادگیری همانند مفاهیم ریاضی، استدلال و زبان‌آموزی بصورت غیر مستقیم و با محوریت بازی انجام می‌شود.کودکان در این مقطع مهارتهای مختلفی را می‌آموزند. یکی از مهم‌ترین مهارت‌‌هایی که باید در مقطع پیش‌دبستانی به بچه‌ها آموزش داده شود، مهارت‌های حرکتی ظریف دستی است. برای روند روبه رشد این مهارت‌‌ بجز کار با وسایل گوناگون، (همچون خمیربازی، کشیدن نقاشی و به وجود آوردن اشکال هندسی هم به بچه‌‌ها یاد داده میشود.

برخی از والدین می‌گویند که کودک آنها کشیدن نقاشی را دوست ندارد و در این مقطع بحث علاقه مطرح نیست زیرا باید کودک در این مرحله مهارت‌های دست ورزی و مهارت‌های کاربرد از انگشتانش نیز تقویت شود. از جمله دیگر آموزشها در راستای تقویت این مهارت‌ها، لوحه‌نویسی است. البته در این مقطع آشنایی با حروف و آشنایی با اعداد نیز برای کودکان قرار داده میشود.

 رشد پنج حواس (بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه)، رشد و تقویت حافظه، مهارت دیدن، مهارت‌های طبقه‌بندی (طبقه‌بندی ۳ مفهوم شکل، اندازه و رنگ)، آشنایی با رنگ‌ها، آشنایی با اشکال (اشکال هندسی)، مفاهیم ریاضی همچون (بزرگ و کوچک، هم اندازه، بلند و کوتاه، سنگین و سبک، چاق و پهن و باریک، دور و نزدیک)، مفهوم زمان (شب و روز، بعدازظهر و غروب ، قبل و بعد)، مفهوم دما (گرم و سرد)، خانه و ‌خانواده، حیوانات و دوستی با آنها، روزهای هفته، انواع  میوه‌ها و سبزی‌های فصلی، گیاهان، مفهوم ایمنی، وسایل نقلیه، آب و هوا، از جمله موارد دیگری است که در این مراکز آموزش داده می‌شود.

علاوه بر تمامی آموزشها در برخی از پیش دبستانی‌ها روزی برای اسباب بازی کودکان در نظر گرفته شده است تا کودکان در کنار آموزش تفریح و سرگرمی داشته باشند زیرا آموزش در کنار تفریح موثرتر می‌باشد.

یک نمونه از مهد کودک مناسب، مهد کودک ذهن روشن در غرب تهران

مهد کودک ذهن روشن ، مهد کودکی در غرب تهران توسط محسن برزگر خلیلی مدرس و مشاور خلاقیت در دانشگاه ایجاد شده است.نگاه مهد ذهن روشن به نحوه آموزش کودکان برای پرورش ایده‌های آنها، رویکردی آموزشی بدون الگو هست و در راستای این نگرش سه اصل هیجان، خلاقیت و شادی همراه با آموزش مورد توجه قرار می‌گیرد. مهد با این نگرش در فعالیت‌های مختلف، ذهن و فکر کودکان را محدود نمی‌کند و آنها را در قالب و چهار چوب‌های متداول بسته نخواهد کرد. به همین جهت برای مهد روند به وجود آوردن یک کاردستی و مراحل آن از تولید محصول نهایی بسیار ارزشمند‌تر است.

مهد کودک

نکته­ های مهم در مورد نگرش مهد کودک ذهن روشن:

  • نکته اول: مهد ذهن روشن از ابتدای پایه­ گذاری نگرش مختص خود را برای آموزش کودکان داشته است که بر اساس آن برنامه‌های آموزشی چیده شده و تمامی آنها در جهت سوق به این اهداف پیش می­روند.
  • نکته دوم: یکی از ارکان اصلی در برنامه آموزشی مهد ذهن روشن احترام به تفاوت فردی کودکان است. دراین راستا فکر و ایده و فعالیت هدفمند آنها برای ما اهمیت بسزایی خواهد داشت .
  • نکته سوم: ما در تلاشیم تا افرادی خلاق، نوآور، ارزش ­آفرین و توانمند به جامعه تحویل دهیم تا آنها بتوانند ایده‌های متنوعی داشته باشند و در فضای باز و راحت آنرا مطرح نموده و در معرض آزمایش و امتحان بگذارند. آنها می­توانند با پرورش این ایده‌های به خلق آثار جدیدی که منحصر به فرد است، دست یابند. اما شاید از نظر برخی این فرایند غیر ممکن باشد لذا ما در تلاشیم این غیر ممکن‌ها را به ممکن تبدیل کنیم.
  • نکته چهارم:یکی دیگر از ارکان اصلی مهد کودک ذهن روشن فعالیت‌های گروهی و مشارکتی کودکان است که می‌تواند در شکل گیری مهارت اجتماعی کودکان نقش بسزایی داشته باشد.
  • نکته پنجم: آموزش از طریق بازی یکی از موثرترین روش‌ها است.مهد کودک ذهن روشن آموزش از طریق بازی را دنبال می‌کند.

نکته های مهم در مورد مزیت‌های مهد کودک ذهن روشن:

  • داشتن مجوز رسمی از سازمان بهزیستی متولی، معتبر کودک برای سن زیر شش سال
  • داشتن فضای بزرگ و کلاس های استاندارد
  • داشتن مربیان و کادری آموزش دیده و باتجربه و با مدارک بالای تحصیلی
  • اهمیت به تغذیه کودکان با استفاده از مواد غذایی درجه یک و آشپز ماهر
  • ایمنی بالای فضای آموزشی و رعایت تمام استانداردهای موجود
  • رضایت بالای والدین و اعتبار بالا در منطقه غرب تهران
  • و ……

تلفن مهد کودک ذهن روشن 02144000540 – 02144000541

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi