مشاهده
26084 +

آموزش جهت ها به کودکان آموزش جهت ها یکی از مهارتهای مهم زندگی هست که بچه‌ها در مدرسه یاد می‌گیرند.اما نکته مهم این هست که این مهارت با بزرگ شدن کودک نیاز به تمرین دارد.یادگیری همراه با بازی بسیار بهتر جواب می‌دهد و برای همیشه موضوع در خاطر باقی می‌ماند. مراحل آموزش جهت ها : مرحله اول: آماده کردن ابتدا لازم هست کودکان و دانش آموزان را به یادگیری جهت ها علاقمند کنید.بر روی یک تخته نقاشی از محله اطراف خودتان بکشید.خانه‌های اطراف، سوپر مارکت، خیابان‌ها، درخت‌ها، مدرسه .... از کودک سوال کنید: " مدرسه کجا هست؟" و بخواهید که بیاید جلوی تخته و با انگشت مدرسه را نشان دهد.بعد بخواهید سوپر مارکت را نشان دهد و با ماژیک یک دایره دور آن روی نقشه بکشد.چند مثال دیگر هم بزنید تا بچه‌ها بیشتر برای آم...

آموزش جهت ها به کودکان

آموزش جهت ها یکی از مهارتهای مهم زندگی هست که بچه‌ها در مدرسه یاد می‌گیرند.اما نکته مهم این هست که این مهارت با بزرگ شدن کودک نیاز به تمرین دارد.یادگیری همراه با بازی بسیار بهتر جواب می‌دهد و برای همیشه موضوع در خاطر باقی می‌ماند.

مراحل آموزش جهت ها :

مرحله اول: آماده کردن

ابتدا لازم هست کودکان و دانش آموزان را به یادگیری جهت ها علاقمند کنید.بر روی یک تخته نقاشی از محله اطراف خودتان بکشید.خانه‌های اطراف، سوپر مارکت، خیابان‌ها، درخت‌ها، مدرسه ….

آموزش جهت ها

از کودک سوال کنید: ” مدرسه کجا هست؟” و بخواهید که بیاید جلوی تخته و با انگشت مدرسه را نشان دهد.بعد بخواهید سوپر مارکت را نشان دهد و با ماژیک یک دایره دور آن روی نقشه بکشد.چند مثال دیگر هم بزنید تا بچه‌ها بیشتر برای آموزش جهت ها کنجکاوی کنند و نسبت به موضوع آموزش آنها را علاقمند کنید.

مرحله دوم : معرفی کردن جهت راست و چپ – بالا و پایین

با کلمات “بالا” و ” پایین” کودکان آشنا هستند ولی شاید لازم باشد، کلمات ” راست ” و ” چپ ” معرفی کنید.سعی کنید معنی لغوی این 2 کلمه را شرح دهید. با کشیدن فلش‌ بر روی تخته و اشاره به نوک فلش مفهوم چپ و راست را نمایش دهید.مطلب آموزش چپ و راست ببینید.

مرحله سوم : تمرین جهت راست و چپ

برای تمرین از حرکات نمایش برای مفهوم چپ و راست استفاده کنید.همه رو به کلاس بایستید و هر سمتی که شما صدا می‌زنید دانش آموزان به آن سمت می‌چرخند.سعی کنید این تمرین همراه با شعر و دست زدن همراه باشه تا بهتر بخاطر سپرده شود.برای این منظور مطلب آموزش چپ و راست با شعر ببینید.در ادامه کمی که از تمرین گذشت دقت کنید که الکی بچه‌ها به این طرف و آنطرف نمی‌چرخند و خوب گوش می‌دهند و حرکات را درست اجرا می‌کنند.

مرحله چهارم : معرفی اصطلاحات جهت یابی

یکسری از اصطلاحاتی که در مسیردهی استفاده می‌شود را معرفی کنید.

بچرخ به راست(چپ) – اولین چهار راه بسمت راست – مستقیم – سمت راستِ پارک – در امتداد پارک – بغل پارک – روبروی سوپر مارکت…..

در مورد معنی هر کدام از عبارات که در آدرس دهی استفاده می‌کنیم، توضیح دهید.

مرحله پنجم : تمرین

یک نقطه روی نقشه انتخاب کنید و از دانش آموزان بخواهید مرحله به مرحله آدرس دهی کنند.بطور مثال ” چطور من می توانم از خانه به سوپر مارکت بروم؟”

هر مرحله یکنفر شرح بدهد.دانش آموز اول اولین مسیر و نفر بعدی ادامه مسیر را آدرس دهی کند.همینطور نوبتی تا به مقصد برسند.این تمرین را آنقدر ادامه دهید تا دانش آموزان با آدرس دهی به خوبی آشنا شوند.

مرحله بعد برعکس تمرین کنید.یعنی یک نقطه‌ای در ذهنتان از روی نقشه انتخاب کنید و شروع به آدرس دهی کنید.دانش آموزان باید نقطه مورد نظر شما را حدس بزنند.این تمرین را هم ادامه دهید تا قسمتهای سخت همه مسلط شوند.

مرحله ششم : ادامه آموزش جهت ها با تمرین نمایشی

دو به دو دانش آموزان نمایش اجرا کنند.مثال :

  • نفر اول: ببخشید من چطوری می‌توانم به …. بروم؟
  • نفر دوم : سر خیابان به چپ بپیچید.اولین چهار راه دست راست بروید.
  • نفر اول : ممنون
  • نفر دوم : خواهش می‌کنم

از چند داوطلب بخواهید تا این نمایش را برای همه کلاس اجرا کنند.در این اجراها هر مشکلی اگر باشد، تشخیص داده می‌شود و می‌توان بیشتر تمرین داشت.

مرحله هفتم : ایجاد جهت ها

برای تمرینهای بعدی که در جلسات بعد دارید بازی مسیریابی در کلاس انجام دهید. با چیدن صندلی‌‌ها و میز مسیرهایی در کلاس درست کنید، یکی از دانش آموزان چشمهایش را می‌بندد و بقیه باید به او آدرس بدهند تا به نقطه مقصد برسد.اگر فضای کلاس برای بازی مسیریابی مناسب نبود از کاربرگ های ماز یا مسیریابی استفاده کنید.چند نمونه از بازی مسیریابی در شید شاد ببینید.

مرحله هشتم : مرور درس های آموزش جهت ها

در مورد همه لغات و اصطلاحات آدرس دهی از بچه‌ها سوال کنید.اگر سوالی بود یا مفهومی هنوز روشن نشده بود، دوباره از مرحله اول شروع کنید تا همه لغات جهت ها را بچه‌ها بخاطر بسپارند.

1 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه