مشاهده
0 +

همانطور که همه می‌دانیم اسباب بازی بخش خیلی مهمی در آموزش کودک هست.در این مطلب قصد داریم در مورد اسباب بازی چوبی صحبت کنیم و فواید استفاده از اسباب بازی چوبی را شرح دهیم تا شاید این فاکتورها در انتخاب شما برای خرید اسباب بازی کمک کند.

هر سال شرکتهای اسباب بازی مدلهای جدیدی از اسباب بازی و بازی‌های آموزشی را ارائه می‌دهند. بعضی از این قطعات این اسباب بازی‌ها از پلاستیک هستند و بعضی با صدا و موزیکال هستند و خیلی از اسباب بازی هایی که تولید می‌شوند برای اهداف خاصی طراحی می‌شوند.

همانطور که همه می‌دانیم اسباب بازی بخش خیلی مهمی در آموزش کودک هست.در این مطلب قصد داریم در مورد اسباب بازی چوبی صحبت کنیم و فواید استفاده از اسباب بازی چوبی را شرح دهیم تا شاید این فاکتورها در انتخاب شما برای خرید اسباب بازی کمک کند.

اسباب بازی چوبی زمان ندارد

اسباب بازی چوبی یک وسیله بازی در هر زمان و تاریخی هست. پدربزرگها و مادربزرگها وقتی در قدیم کودک بودند با اسباب بازی چوبی سرگرم می‌شدند و آموزشهای زیادی با بازی با این اسباب بازی‌ها کسب کردند. شرکتهای جدید در طرحی برای اسباب بازی هنوز از الگوهای اسباب بازی‌های قدیمی چوبی بهره می‌برند و مزایای آموزشی نسل به نسل منتقل می‌شود.

اسباب بازی چوبی مقاوم هست.

بچه‌ها موقع بازی با اسباب بازی کلی حرکات خشن دارند و حتما چند قطعه شکسته از اسباب بازی همیشه اطراف خانه جمع کرده‌اید.در اسباب بازی چوبی ساخته شده از چوب با کیفیت مرغوب هست که به ندرت آسیب می‌بیند.

اسباب بازی چوبی با کودک رشد می‌کند.

وقتی شما برای آموزش کودک‌تان در منزل بر روی اسباب بازی چوبی سرمایه‌گذاری کرده‌اید در واقع سرمایه گذاری طولانی ‌مدت دارید. با بزرگ شدن کودک شما اسباب بازی کارایی‌های دیگری پیدا خواهد کرد. کودکان نوپا و پیش دبستانی با اسباب بازی چوبی تخیل پردازی‌های شادی دارند و بصورت اصولی و هدفمند سرگرم می‌شوند و کودکان بزرگتر دبستانی با اسباب بازی‌های چوبی بصورت پیچیده تر به نوعی دیگر تخیل پردازی دارند. با چیدن بلوک‌های بازی به شکل اشکال مختلف یا ساخت پل به مباحث هندسه و فیزیک فکر می‌کنند و از این آموزه‌ها برای حل مسئله استفاده می‌کنند. همانطور که مهارتهای کودک و تواناییهای فکری او رشد پیدا می‌کند استفاده از اسباب بازی چوبی و کارایی‌های آن هم رشد پیدا می‌کند. در صورتیکه خیلی از محصولات اسباب بازی تنها برای یک رنج و گروه سنی خاصی طراحی شده است ولی بازی‌های چوبی راه‌‌های استفاده بسیار متنوعی دارد که با طیف وسیعی از گروه سنی و سطح توانایی در ارتباط است.

اسباب بازی چوبی قوه تخیلات را تقویت می‌کند.

اسباب بازی چوبی طوری طراحی شده هست که به کودک حس توانایی کنترل در بازی می‌دهد. همانطور که اسباب بازی چوبی در شکل‌های مختلفی از وسایل نقلیه، مواد غذایی، وسایل خانگی و موضوعات دیگری هستند آنها یک ابزار برای بازی‌های نقش آفرینی و ترغیب کودک به تخیل پردازی هست از طرفی خیلی از اسباب بازی‌های چوبی در شکل‌هایی مانند مکعب، منحنی، مثلث و دایره هستند که این شکل‌ها کودک را به فکر کردن وا می‌دارد تا بصورت خلاقانه دنبال راه‌هایی بگردند تا طریقه استفاده و بازی با این اشکال را پیدا کنند.بعنوان مثال کودک با چیدن بلوک‌ها و ایجاد یک ساختار مفاهیم فیزیک و تعادل را یاد می‌گیرند و یا با ساختن شکل‌های هندسی با تقارن آشنا می‌شوند و نسبت به دنیای اطراف شناخت پیدا می‌کنند.

با اجرای ایده‌های مختلفی از بازی با اسباب بازی چوبی در منزل شما می‌توانید زمینه آموزش و یادگیری مفاهیم بسیاری را پیاده کنید و یک نقطه شروع برای علاقمند کردن کودک به یادگیری هست. اغلب اسباب بازی‌های چوبی تنها برای یک هدف از پیش طراحی نشده هست بلکه کودک را باید آزاد گذاشت تا با تصورات خودش راه‌های بازی با این قبیبل بازی‌ها را کشف و بعد بسط بدهند.

اسباب بازی چوبی تعاملات را بیشتر می‌کند.

وقتی بچه‌ها بازی‌های تخیلی دارند سناریو‌هایی که بازی می‌کنند برگرفته از زندگی واقعی آنها هست. دوست دارند عوامل دیگر را هم به بازی اضافه کنند. در صورتیکه وقتی با بک اسباب بازی با هدف مشخص بازی می‌کنند مثلا یک اسباب بازی موزیکال با صدا و نور مشخص یا یک اسباب بازی حرکتی که با یک دگمه روشن می‌شود و حرکت خاصی دارد در این نوع اسباب بازی‌ها کودک بیشتر به تنهایی بازی می‌کند ولی در اسباب بازی هایی که بر اساس تخیل پردازی طراحی دارد، فرصتی هست تا شما بتوانید با کودک تعامل برقرار کنید با هم همصحبت شوید و بر روی یک آموزش مشخصی تمرکز کنید و به کودک کمک کنید تا به سمت درک صحیح نیروی مثبت در تصمیم گیری هدایت شوند.

اسباب بازی چوبی مهارت منطقی را افزایش می‌دهد.

اسباب بازی چوبی بدلیل اینکه صدایی ندارد و یا قطعه الکتریکی ندارد تا از کودک بخواهد اول اینکار انجام بده تا اتفاق خاصی بیافتد و طوری طراحی نشده که عمل خاصی انجام دهد پس بازی با این اسباب بازی مهارت تفکر منطقی کودک را افزایش می‌دهد. بعنوان مثال وقتی یک سازه مدل چوبی را می‌سازد یا معمای کاتامینو و تانگرام را حل می‌کند باید سوال کند تا به جواب برسد برای اینکه بتواند بازی را به درستی انجام دهد نیاز هست فکر کند، تصمیم بگیرد و حالتهای مختلف جواب را امتحان کند.

اسباب بازی چوبی قدرت حل مسئله را حل می‌کند.

پازلهای کوچک چوبی منطق و قدرت فکر کردن را در کودک تقویت می‌کند. برای ساختن برج و چیدن بلوک‌ها روی هم لازم هست تا با علم فیزیک و ریاضی تعادل را حفظ کرده و همه اینها قدرت حل مسئله را افزایش می‌دهد.

اسباب بازی چوبی هماهنگی چشم را بهبود می‌دهد.

بخاطر شکلهایی از اسباب بازی چوبی توانایی هماهنگی چشم در کودک تقویت می‌شود. فعالیتهایی مانند ساختن بلوک‌های چوبی روی هم لازم هست تا کودک دقت و تمرکز داشته باشد تا برج فرو نریزد به فاصله‌ها محل قرار دادن تکه‌های بازی دقت کرده و با مفاهیمی نظیر بالا، پایین، کنار، رو، ته… آشنا می‌شود. وقتی پازل را حل می‌کنند یا الگوهایی ایجاد می کنند لازم هست این هماهنگی بین چشم و دست صورت بگیرد.

اسباب بازی چوبی مهارت حرکتی ظریف تقویت می‌کند.

اسباب بازی چوبی در سایز و ابعاد مختلف هستند.بازی با  اسباب بازی در سایز کوچک برای کودکان نوپا سخت هست ولی با بازی با بلوک‌های چوبی در ابعاد مناسب کودک مهارتهای ادراکی را فرا می گیرد و کودکان پیش دبستانی و بزرگتر با بازی با اشکال چوبی، مهره‌‌های چوبی، کنار هم چیدن آنها بر روی ادراک، چرخاندن مچ دست و مهارتهای حرکتی ظریف تمرکز دارند.

اسباب بازی چوبی لمسی هست.

بر خلاف خیلی از اسباب بازی‌های پلاستیکی که کم وزن هستند اسباب بازی های چوبی یک کم وزن دارند برای همین کودک در حال بازی با این اسباب بازی به درستی متوجه آنچه که انجام می‌دهد، هست. این وزن برای کودکانی که در رشد مهارتهای حرکتی ظریف تاخیر دارند یا دچار اختلال حسی هستند، خیلی مفید هست زیرا همچنان که مشغول بازی هستند جابجایی‌ها را بخوبی حس می‌کنند و مهارتهای آنها رشد پیدا می‌کنند. خاصیت حسی از اسباب بازی چوبی که به آن اشاره شد باعث می‌شود بچه‌ها بیشتر فکر کنند و انرژی بیشتری را در هنگام بازی اعمال کنند.برای مثال چرخهای ماشین چوبی برای حرکت کردن به نیروی بیشتری نسبت به ماشین پلاستیکی یا فلزی نیاز دارد.

اسباب بازی چوبی ایمن هست.

اسباب بازی چوبی طوری طراحی شده که شما نگران ایمنی آنها نیستید. اغلب به راحتی شکسته نمی‌شوند و شما نگران لبه‌های تیز یا تکه‌های شکسته‌ای که کودک داخل دهان بگذارد، نیستید و اتاق کودک را با مواد شیمیایی و رنگهای غیر طبیعی پر نکرده‌اید.

اسباب بازی چوبی بی سرو صدا هست.

نه تنها اتاق کودک شما با اسباب بازی چوبی دیگر پر از مواد شیمیایی نیست بلکه از سر و صدا هم خبری نیست.اینکه اسباب بازی تصادفی روشن باشد یا صدای بوق کم و زیاد شود را در اسباب بازی چوبی شما ندارید و بیشتر حواستان به سر و صدایی هست که خود کودک دارد تا اینکه فضا پر از صدای اسباب بازی باشد.از طرفی تمرکز کودک به صدای اسباب بازی پرت نمی‌شود و در بازی با وسایل چوبی بیشتر تمرکزش بر روی کارایی اسباب بازی تا صداهای تولید شده هست.

اسباب بازی چوبی قشنگ هست.

در انتخاب اسباب بازی نه تنها به آموزنده بودن اسباب بازی و هدفمند بودن آن فکر می‌کنید اینکه فضای چیدمان اتاق کودک هم شاد و زیبا بنظر آید یک فاکتور خواهد بود. رنگ آمیزی شاد با طراحی زیبا انرژی مثبتی در رویکرد آموزشی اسباب بازی‌ها بهمراه دارد.

اسباب بازی چوبی در مقابل سایر اسباب بازی های آموزشی شاید کمی گرانتر باشد ولی در مقابل ارزش‌های زیادی بهمراه دارد. بجای اینکه یک هدف خاص را دنبال کند و محدودیت در استفاده داشته باشد برای سالیان سال کارایی دارد و کودک با بزرگ شدن ر‌اه‌های مختلفی برای بازی و استفاده از اسباب بازی چوبی پیدا می‌کند و رشد قوه‌ی تخیل، قدرت حل مسئله، رشد مهارتهای حرکتی و تفکر منطقی در کودک شکل می‌گیرد و بخاطر کیفیت در مواد استفاده شده و چوب مرغوب به این زودی‌ها خراب نمی‌شوند.

 

 

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi