مشاهده
11066 +

بازی‌های کودکان همراه با کثیف کاری برای بزرگترها با کلی زحمت و استرس همرا است اما این قبیل بازی‌ها  از اهمیت فراوانی در دوران آموزشی بچه‌ها خصوصا کودکان نوپا برخوردار است. کودکان یادگیرنده‌های فعالی هستند و برای کودکان نوپا آموزش و یادگیری به همراه بازی باید باشد. بازی‌های کودکان که همراه با کثیف کاری هستند، خیلی با ارزش است. زیرا حواس پنج گانه آنها را تحریک می‌کند، کودکان می‌توانند احساس لامسه، بویایی، دیداری و حتی چشایی را در نتیجه کثیف کاری حس کنند. بچه‌ها به محض اینکه بازی‌های کثیف کاری را شروع می‌کنند خیلی کارها را انجام می‌دهند، آنها می‌توانند مشاهد، درست کردن، ساختن، اکتشاف، تخیل، تحقیق، تفسیر و حتی استراحت و تمدید اعصاب را داشته باشند. این را بدانید که بازی‌های همراه با کثیف کاری با ...

بازی‌های کودکان همراه با کثیف کاری برای بزرگترها با کلی زحمت و استرس همرا است اما این قبیل بازی‌ها  از اهمیت فراوانی در دوران آموزشی بچه‌ها خصوصا کودکان نوپا برخوردار است.

کودکان یادگیرنده‌های فعالی هستند و برای کودکان نوپا آموزش و یادگیری به همراه بازی باید باشد. بازی‌های کودکان که همراه با کثیف کاری هستند، خیلی با ارزش است. زیرا حواس پنج گانه آنها را تحریک می‌کند، کودکان می‌توانند احساس لامسه، بویایی، دیداری و حتی چشایی را در نتیجه کثیف کاری حس کنند. بچه‌ها به محض اینکه بازی‌های کثیف کاری را شروع می‌کنند خیلی کارها را انجام می‌دهند، آنها می‌توانند مشاهد، درست کردن، ساختن، اکتشاف، تخیل، تحقیق، تفسیر و حتی استراحت و تمدید اعصاب را داشته باشند.

این را بدانید که بازی‌های همراه با کثیف کاری با استفاده از ابزارهای مختلف بی‌نهایت فرصت برای خلاقیت و تخیل در کودکان ایجاد می‌کند. پس از کثیف کاری و ریخت و پاش نترسید، آستین‌ها را بالا زده و از بازی‌های کودکان لذت ببرید.

فعالیت‌های سرگرم کننده و کثیف

خاک-بازی-کودکان

خاک و آب یک ایده عالی برای فعالیت‌های کثیف کاری هست. اگر هوا گرم باشد یک سرگرمی خوبی برای بیرون از منزل است.بچه ها عاشق گل بازی هستند و درست کردن شکل‌های مختلف با استفاده از قالب کمک به درک بهتر مهارت ادراک هندسی و فضایی در کودکان می‌کند.

آب بازی در وان حمام ایده دیگری برای سرگرم کردن کودکان است و در این بازی دیگر نگران ریخت و پاش آن هم نیستید. پس چند کاسه برای پر کردن وان حمام در اختیار کودک نوپای خود بگذارید. بچه‌های کوچک عاشق پرکردن و خالی کردن ظرف هستند، کاسه را از آب پر کنید دست کودک‌تان بدهید تا در وان خالی کند و دوباره تکرار کنید و تکرار کنید. با سوال پرسیدن‌ها در این میان ذهن کودک‌تان را درگیر کنید، بپرسید آب سرد است یا گرم ؟ بخواهید دستش را در آب فرو کند و برایتان از حسی که دارد توضیح دهد، به صدای آب گوش دهد ….

نقاشی رنگ انگشتی یک بازی کثیف کاری فوق العاده جالب برای کودکان نوپا است.استفاده از صندلی بلند غذا برای این منظور بسیار مناسب است زیرا دیگر کودک‌تان جای دیگری را کثیف نمی‌کند دورتادور صندلی را با روزنامه بپوشانید و کمی رنگ کنار دست کودک‌تان گذاشته و بگذارید دستش را در رنگ‌ها کرده و رنگها را بر روی کاغذ پخش کند تا اثر خلاقانه‌ای خلق شود. از ابزارهای مختلفی هم برای ایده نقاشی می‌توان استفاده کرد اسفنج، برس‌های نقاشی بزرگ، مسواک، گوش پاکن، شن ، فوم خمیر ریش، حباب ساز، اسپری آب پاش، انواع مهر‌ها(استمپ)، وردنه، کف دست …می‌شود سبک نقاشی‌های مختلفی داشت. کودک‌تان تنوع مختلفی از بافت‌های نقاشی را با استفاده از ابزار‌های مختلف تجربه می‌کند که به رشد خلاقیت و نوآوری او کمک می‌شود.

اگر نگران این هستید که کودک‌تان رنگ‌ها را داخل دهانش کند و قصد خرید رنگ تجاری را ندارید، استفاده از رنگ‌ خوراکی نگرانی شما را برطرف می‌کند، و براحتی می‌توانید با مواد ساده‌ای این رنگ‌ها را درست کنید.

نقاشی با خمیر پفی ، نقاشی با نمک و نقاشی یخی ایده نقاشی‌هایی با رنگ خوراکی هستند که قبلا آموزش آنها را در شید شاد گذاشته‌ایم و شما دیگر نگران اینکه کودک‌تان بخواهد رنگ را داخل دهانش کند، نخواهید داشت.

بازی-های-کثیف-کاری

خمیر بازی یک بازی سرگرم کننده دیگری است که برای مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی دست و چشم بسیار مفید است و با کمک قوه ابتکار و خلاقیت شکل‌هایی را با خمیر می‌سازند و از تخیلات و تصورات خویش بهره می‌برند. براحتی شما می‌توانید خمیر بازی خوراکی در منزل تهیه کنید و خواهید دید که با چنگ زدن، فشردن، له کردن خمیر کودک‌تان چه لذتی خواهد برد.

خیلی از والدین بخاطر ریخت و پاش و کثیف شدن کودکان از این قبیل بازی اجتناب می‌کنند ولی شما با گذاشتن کمی وقت قبل از حمام کردن کودک‌تان بدون اینکه دوباره کاری و زحمتی برای شما ایجاد شود، می‌توانید اجازه بدهید تا آنها نهایت استفاده را ببرند.

استراتژی‌هایی برای به حداقل رساندن کثیفی در این بازی ها:

شاید والدین وقت کافی برای تمیز کردن همیشه نداشته باشند پس در اینجا ما چند راه کار برای اطمینان از ریخت و پاش‌هایی که خارج از کنترل ما نیستند را اشاره می‌کنیم:

آب-بازی-کودکان

  • همیشه وقتی به گردش و بازی خارج از منزل می‌روید یک دست لباس اضافه همراه خودتان داشته باشید تا اگر نیاز بود به راحتی بتوانید تعویض کنید.
  • از پیش بند یا کاوری برای محافظت از لباس کودک‌تان استفاده کنید.
  • دور محیط بازی و یا زیر میزی که کودک‌تان مشغول نقاشی یا خمیر بازی است را با روزنامه، پلاستیک قابل شستشو و یا یک تکه پارچه بیخودی بپوشانید.

رنگ-آمیزی-بچه-ها

  • این قبیل بازی‌های کودکان همراه با کثیف کاری را در جاهایی داشته باشید که براحتی بتوان شست و تمیز کرد مثل حمام یا خارج از منزل.
  • قوانین روشنی را از اینکه چه کودک‌تان می‌تواند و یا چه چیزی را نمی‌تواند در چه محیطی انجام دهد، مشخص کنید.مثلا بازی با گل در حیاط و خمیر بازی پشت میز باید انجام شود.
  • نظارت: لازم است تا شما در نزدیک آنها باشید و نظارت داشته باشید تا هر از گاهی حدود و مرزها را یادآوری کنید.
  • خونسرد باشید.شاید شما از اینکه با گل و خاک پوشیده شوید و یا با لباسهای کثیف و خیس برگردید خانه خوشتان نیاید ولی بچه‌ها عاشق آن هستند.

بازی‌های کودکان همراه با کثیف کاری آنها را به سمت فرصتهای آموزشی هدایت می‌کند.

0 دیدگاه کاربران + ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه

logo-enamad logo-samandehi